کد خبر: 20697
تاریخ انتشار: سه شنبه, 20 مرداد 1394 - 15:56

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

کودکان ژاپنی، چگونه کتاب‌خوان می‌شوند+ عکس

در کشورمان سرانه کتابخوانی نامناسب و تلاش‌های مداوم برای حل این مشکل فرهنگی چندان موفقیت‌آمیز نبوده است. از همین رو تجربه‌های برتر برخی کشورها می‌تواند ایده‌های تازه‌ای در ایران موجب شوند.
کودکان ژاپنی، چگونه کتاب‌خوان می‌شوند+ عکس

 

به گزارش لیزنا، کتابخوانی مولفه‌ای است که بار فرهنگی هر جامعه‌ای را تعیین می‌کند. در جوامعی که فرهنگ ارزشی فراتر از مولفه‌های دیگر یافته است، تبلیغ به کتابخوانی سرلوحه فعالیت‌های فرهنگی است. در کشوری همانند ژاپن که اکنون ادبیاتش با نویسندگان شاخصش نه تنها کشور ما، بلکه سراسر جهان را به تسخیر درآورده است، تبلیغ به کتابخوانی از همان کودکی آغاز می‌شود.

 

کتابخانه‌های مدارس ابتدایی شهر یوکوهامای ژاپن نیازمند کتابدارانی است که تلاش کنند کودکان را بیش از پیش به کتاب علاقه‌مند سازند. تیم خلاق گرافیکی دنتسو (Dentsu) توکیو چالشی را آغاز کرده‌اند تا در جلب نیروهای تازه‌نفس کتابدار به مدارس یوکوهاما یاری رسانند. در این پروژه کتابدارانی نیاز است که ارزش کتاب را درک کنند. تیم دنتسو خواهان آن بوده نقش کتابدار را بازتعریف کند تا این شغل به گونه‌ای دیده شود که امکانات تازه‌ای برای کودکان فراهم کند و به رشد ذهنی آنان کمک کند.

 

طراح هنری این مجموعه خانم میهارو ماتسوناگا (Miharu Matsunaga) است. وی دانش‌آموخته دانشکده طراحی گرافیک دانشگاه هنر تاماست. خانم ماتسونگا تاکنون موفق به دریافت جوایز متعدد هنری از جمله One Show سال 2015 در نیویورک و جایزه سالانه توکیو TDC در سال 2014 شده است.

 

در ادامه این گزارش می‌توانید با مجموعه «کتاب‌ها کودکان را می‌سازند» آشنا شوید.

 

 

ما ساخته کتاب‌های دوران کوددکیمان هستیم

 

در این طرح گرافیکی، طراح با کتاب کودکی خلق کرده و او را در فضایی مخصوص به کودکان قرار داده است. میز و صندلی‌ها در ابعادی مناسب برای کودکان است. المان‌های کودکانه در قالب لباس‌های ورزشی مینیاتوری یا وسایل پشت پنجره نمودار می‌شود. البته مهمترین بخش این تصویر قفسه کتابی است که در سمت راست خودنمایی می‌کند. در مجموعه طبق عنوان طرح گرافیکی این کتاب‌ها هستند که انسانی را خلق کرده‌اند.

 

 

کتاب جدید، دوستان جدید

 

یک کتابخانه و دو انسان کتابی در برابر هم؛ یک عنوان و یک تصویر دراماتیک که روایتگر یک داستان سرراست است. دو نفر در کتابخانه یکدیگر را ملاقات می‌کنند و دوستی میانشان آغاز می‌شود؛ یک دوستی با وساطت کتاب و آن هم کتاب‌های کودکانه‌ای که ما را در خود غرق می‌کردند.

 

کتاب‌ها فراتر از دانش‌اند

 

یک کلاس درس که بر تخته سیاهش نوشتاری است - البته نگارنده آشنایی با رسم الخط ژاپنی ندارد، در غیر این صورت متن روی تخته سیاه نیز، ترجمه می‌شد . انسان کتابی این تصویر به تخته خیره شده است تا دانشی را از نوشتار روی تخته به خود انتقال دهد؛ دانشی که در کتاب یافتنی است. لیکن کتاب تنها وسیله‌ای برای انتقال دانش نیست، کتاب دنیایی است که فراتر از دانش را به ما هدیه می‌دهند.

 

کتابی بخوان، دنیا را متفاوت ببین

 

این انسان کتابی دیگر در کلاس درس نیست. او از جهان کلاس به دنیای بیرون آمده، خود را اکنون در حیاط مدرسه‌اش یافته است و به دنبال جهانی دیگر است. کتاب او را به جهان دیگر رهنمون کرده‌اند و این اتفاق که می‌تواند نقطه‌ عطفی در زندگی هر یک از ما باشد، بواسطه خواندن کتاب حاصل می‌شود.

برچسب ها :
کتابدار
|
iran
|
1394/06/03 - 11:53
1
2
دبیر کل محترم با سلام
با عنایت به اینکه سالهای قبل جهت تشویق فرزندان کتابداران به مطالعه و تحصیل ، از دانش آموزان ممتاز کتابداران تقدیری بعمل می آمد اما امسال با وجود اینکه بیش از 3 ماه است که کارنامه های فرزندانمان را به ادارات کل استان ارسال کرده ایم ولی هنوز اقدامی در این رابطه صورت نگرفته است لذا خواهشمندیم جهت تشویق فرزندان مستعد کتابداران و خانواده های آنها اقدامات لازم را در این زمینه مبذول فرمائید
باتشکر از لطف و توجه همیشگی آقای دبیر کل عزیزو محترم
کتابدار
|
Iran
|
1394/05/22 - 12:26
2
5
بله خیلی رویایی ست بنده هم با همین شوق کتابدار شدم شغلی که از6سالگی درکش کردم حسی که در نوجوانی در من رشد کرد و تا الان همراه من هست شاید کلی ایده و نظر داشته باشم اما...وقتی پریز برق رو باید عوض کنم کتابخونه رو تمیز کنم پشت میز امانت باشم نشریات رو رتق و فتق کنم به امور مالی برسم نامه ثبت کنم آمار بگیرم قفسه مرتب کنم بخش کودک رو هدایت کنم به سالن های مطالعه برسم پرینتر و اسکنر رو راه اندازی کنم بخش اینترنت رو کنترل کم به فکر هزینه های جاری پول کاغذ و نوشت افزار باشم...خلاقیتم رو کی و چطور باید نشون بدم...
کتابدار روستایی
|
Iran
|
1394/05/22 - 09:36
0
5
من در یک کتابخانه روستایی مشغول به کارم بدون هیچ امکاناتی .چون نیروی خدماتی ندارم و و از نظر مالی هم مشکل داریم باید به محض ورودم به کتابخانه ابتدا کارهای یه نیروی خدماتی رو انجام بدم کارتون های کتاب که میان رو به تنهایی جابجا بکنم و ... بعد تازه باید به فکر کارهای کتابداری برسم .به نظر شما با این وجود وقت و انرژی برای خلاقیت باقی می ماند؟
کتابدار
|
Iran
|
1394/05/21 - 15:30
0
10
همیشه هم کتابدارمقصرنیست بعضی ازاعضااصلارفتارشونم بلدنیستن حتی به کتابدارسلام هم نمیکنن انگاربدهکاریم اونوقت انتظاردارن خارج ازوقت اداری هم دروبه روشون بازبزاریم واقعاکه!!!
کتابدار
|
Iran
|
1394/05/21 - 15:28
0
10
فقط کافیه یه کم به اوضاع مالی کتابدارسروسامون بدن اونوقت میبینین چجوری ازجونشونم مایه میذارن لطفابااین دیدگاه به کتابدارنگانکنین باکوهی ازمشکلات مالی میان ومیرن عجولانه قضاوت نکنین
کتابدار
|
Russia
|
1394/05/21 - 15:12
0
5
سلام. من چهار سال در آموزش و پرورش به عوان کتابدار مشغول به کار بودم اصلا به کتابدار اهمیت داده نمی شود
کتابدار
|
Iran
|
1394/05/21 - 12:28
0
7
چرا به کتابداران اهمیت نمیدهند ..
کتابدار
|
Iran
|
1394/05/21 - 12:28
0
8
با سلام
وقتی کتابدار را در کتابخانه ای در کوچه پس کوچه های قدیمی و فاقد هر گونه امکاناتی میگذارند که به اصطلاح پرنده پر نمیزنه ، چه جای خلاقیت؟؟؟
پاسخ ها
کتابدارمظلوم
| Iran |
1394/05/21 - 16:46
کتابداران بایدازنظرحقوق تامین باشند ازنظراستخدامی امنیت داشته باشند وچنین نباشد همین هست که می بینید مقایسه ای کنید بین کتابداران وسایرادارت دیگر وبایک حساب سرانگشتی متوجه می شوید که چندین سال است که به این قشر زحمت کش ظلم شده فرضا بنده که دریک منطقه بد آب وهوایی زندگی می کنم بامدرک لیسانس وداشتن 3فرزند وسابقه 20سال حقوقم یک ملیون ونیم است واین وضعیت خودبه خود براعصاب وروان کتابداران تاثیرگذاشته است ورفتاری که بایدبااربا ب رجوع داشته باشند ندارند.
کتابدار2
| Iran |
1394/05/21 - 12:43
این نظر شما تا حدودی می تواند درست باشد. ولی اگر کمی منصفانه و واقع بینانه بخواهیم قضاوت کنیم: کتابداران چه کارهایی برای جذب و حفظ کتابخوان ها انجام داده و می دهند؟ بنده خودم عضو کتابخانه ای در نزدیکی محل سکونتمان شدم، رفتار کتابدارانش به حدی بد است (تحقیر کننده) که دیگر تمایلی به عضویت در کتابخانه شان ندارم. اینگونه نمی توان جاذب بود. ببینید رسالت کتابداران کمک به رفع نیازهای علمی مخاطبانش است. وقتی فردی به کتابخانه مراجعه می نماید و کتابداران نه تنها کمکی به رفع نیازشان ندارند که حداقل کاری که می توانند را نمی کنند چه انتظار(بعضا می نشینند و با همکارشان صحبت می کنند و انگار نه انگار که وظیفه ای در قبال مراجعه کننده دارند وقتی هم با اصرار تقاضا می کنی انگار مزاحمشان شده ای و ... حتی در یافتن کتابها هم کمک نمی کنند مبادا از جایشان بلند شوند...) البته این را نمی خواهم به تمامی جامعه کتابداری تعمیم بدهم ولی بسیارند اینگونه کتابداران. البته بسیاری از آنها اصلا تحصیلات کتابداری ندارند...
کتابدار
|
Iran
|
1394/05/21 - 12:25
0
9
با سلام
متاسفانه بنده به عنوان کتابدار در کتابخانه ای میباشم که حتی سرویس بهداشتی نیز ندارد، پس از کتابدار با توجه به چنین اوضاعی چه توقع میرود
کتابدار
|
Iran
|
1394/05/21 - 08:49
0
10
با سلام.آموزش و پرورش اصلا به کتابدار و کتابداری اهمیت نمیده.
سهيلا- كتابدار
|
Iran
|
1394/05/21 - 08:07
0
9
با سلام به ليزنا ممنون از گزارش ،متاسفانه ساده بگويم پست كتابدار را در مدارس ما خدف ميكنند !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
پاسخ ها
ف.الف
| Iran |
1394/05/21 - 08:48
خب ما كتابدارا دركتابخانه عمومي كه بابچه ها سروكارداريم.
متاسفانه درمملكت مافقط حرف ميزنند وگلايه ميكنند ولي در كشورهاي جهان اول عمل ميكنند
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: