کد خبر: 7217
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 23 آذر 1390 - 14:59

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

كارگاه آموزشي «حفاظت در موزه» برگزار شد

مؤسسه كتابخانه و موزه ملي ملك با همكاري دانشگاه هنر، كارگاه آموزشي «حفاظت در موزه» را در تاريخ 21 آذر 1390 برگزار كرد.

به گزارش لیزنا به نقل از روابط عمومي مؤسسه كتابخانه و موزه ملي ملك، در اين نشست كه با حضور محمد حكمت، كارشناس پژوهش و نشر، آزاده جزني، رئيس اداره اطلاعات فرهنگي و حفاظت فني، معين اسلامي، كارشناس ارشد مرمت و محسن حقگو كارشناس مستندنگاري مؤسسه كتابخانه و موزه ملي ملك برگزار شد، تجربيات حفاظتي و مرمتي كه در طي سه سال گذشته در اين مؤسسه بدست آمده بود را در اختيار علاقمندان گذاشتند.

در كارگاه آموزشي" حفاظت در موزه  " پس از توضيحاتي درباره تعريف موزه و روش هاي حفاظت گفته شد كه مهمترين بخش در حفاظت، آموزش خصوصا در ميان مخاطبان است و نتيجه آن از يك طرف حفظ و نگهداري آثار و مجموعه هاي موزه و از طرفي توليد دانش و اطلاعات در مورد شئ موزه اي است.

در موزه ملك انجام فعاليت هاي آسيب شناسي و حفاظتي در سه مرحله كوتاه مدت و زودبازده، كوتاه مدت با هزينه بالا (عمليات زيرساختي) و بلند مدت سياستگزاري شده است كه شناخت الويت هاي مجموعه و طبقه بندي آنها  در آن نقش اساسي را ايفا مي كند.

همچنين گفته شد كه در كتابخانه وموزه ملي ملك از شيوه هاي نوين مستندنگاري براي كم كردن آسيب هاي وارده به اشيا استفاده ميشود. در اين روش اشيايي چون نسخ خطي مستقيما در اختيار مخاطب قرار داده نمي شود بلكه ازفايل ديجيتالي آن استفاده مي شود. در اين روش اشيا قبل از آسيب شناسي، كارشناسي هنري شده و ميزان شاخص بودن آن تعيين مي گردد، اشيا يا نسخي كه داراي شاخصه هنري بالايي هستند عكاسي صنعتي شده تا بعدها به منظور كارهاي فرهنگي چون بازنشر مورد استفاده قرار گيرند واشيايي كه شاخصه هنري كمتري دارند به بخش اسكن واگذار ميشوند، اما قبل از شروع پروسه اسكن ميزان آسيب ها امكان سنجي شده و نوع  دستگاه اسكن و نحوه عملكرد آن توسط كارشناس حفاظت و مرمت مشخص مي گردد.

در پايان اين جلسه نيز حاضران به پرسش و پاسخ و تبادل نظر با كارشناسان پرداختند.

 

 

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: