کد خبر: 44025
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 16 تیر 1400 - 10:37

داخلی

»

کتابخانه‌های عمومی

انتشار فراخوان دومین دوره از طرح «ماموریت کتابخانه من»

منبع : پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور
پس از تجربه برگزاری موفق اولین دوره از طرح «مأموریت کتابخانۀ من» در سال گذشته، فراخوان اجرای محدود دوره دوم از این طرح منتشر شد.
انتشار فراخوان دومین دوره از طرح «ماموریت کتابخانه من»

به گزارش لیزنا، با تعیین مقاصد آرمانی کتابخانه‌های عمومی کشور (شامل مأموریت، چشم‌انداز و ارزش)، گام نخست برنامه‌ریزی راهبردی برداشته شده است و اجرای عملیاتی آن در گسترۀ ملی در دستور کار قرار دارد. بر این اساس اجرای طرح «مأموریت کتابخانۀ من» که به منظور ایجاد تاثیر واقعی در زندگی مردم، به طراحی خدمات و برنامه‌های متناسب هر کتابخانه بر اساس جامعۀ خدمت‌گیر خود می‌پردازد، در دستور کار نهاد کتابخانه‌های عمومی قرار گرفت که دوره اول این طرح در سال ۱۳۹۹ با مشارکت ۲۵ کتابخانه عمومی برگزار شد که با نتایج موفقی همراه بود. 

معاونت برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با انتشار فراخوان دومین دوره در دومین دوره طرح «مأموریت کتابخانۀ من» در نظر دارد گام‌های بعدی برای پیاده‌سازی برنامه راهبردی کتابخانه‌ها را اجرایی کند. به این منظور دومین دوره از اجرای محدود این طرح از ابتدای مرداد ۱۴۰۰ با مشارکت جمعی از مسئولان کتابخانه‌های عمومی و همراهی کتابداران این کتابخانه‌ها آغاز می‌شود.

دراین طرح از یک‏سو، مسئولان کتابخانه‌های منتخب، آموزش‌های اولیه را دریافت می‌کنند و در کار گروهی به ‏همراه دیگر کتابداران کتابخانه، گام به گام به رصد محیطی، تحلیل جامعه خدمت‌گیر، برنامه‌ریزی کتابخانه‌ای، همفکری در کتابخانه، مذاکره با ذی‌نفعان، تعامل با رسانه‌های محلی و... می‌پردازند. از سوی دیگر، دفتر برنامه ریزی نهاد، این فعالیت‌ها را در قالب چهار فرایند اصلی تحلیل، تدوین، توافق و ترویج مأموریت کتابخانه پیش می‌برد تا هر کتابخانه قادر شود بر اساس جامعۀ خدمت‌گیر خود، خدمات و برنامه‌های متناسبی طراحی و آن‌ها را اولویت‌بندی کند.

همچنین شناسایی جمعیت خدمت‌گیر کتابخانه و نیازهای آن‌ها؛ تدوین خدمات و برنامه‌های مناسب کتابخانه به‌صورت اولویت‌بندی شده‌؛ رسیدن به توافق بر محتوای بیانیۀ مأموریت خاص کتابخانه؛ و ترویج بیانیۀ مأموریت میان ذینفعان مختلف کتابخانه از جمله اهداف اجرای مرحله دوم طرح «ماموریت کتابخانه من» در این فراخوان است.

گفتنی است این طرح با مشارکت تعداد محدودی از مسئولان کتابخانه‌های عمومی داوطلب که بیشترین امتیاز را در فرم ثبت‌نام کسب کنند، انجام می‌شود. بر این اساس مسئولان کتابخانه‌هایی که آمادگی و علاقۀ لازم برای مشارکت فعال در این طرح را دارند، می‌توانند از روز  ۱۵ تیر تا جمعه ۲۵ تیر ۱۴۰۰ با مراجعه به آدرس http://nppl.ir/stplan کاربرگ ثبت‌نام را تکمیل کنند. همچنین مهلت ثبت نام برای بازماندگان تا روز پنج شنبه ۳۱ تیر با کسر امتیاز تمدید خواهد شد. 

بر اساس اعلام معاونت برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد، پس از برگزاری چندین دوره از این طرح، با استفاده از تجربیات و دستاوردهای عملی، طرح فراگیر «مأموریت کتابخانۀ من» برای دیگر کتابخانه‌های کشور نیز آمادۀ اجرا خواهد شد.