کد خبر: 48019
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 02 آذر 1402 - 11:20

داخلی

»

کتابخانه‌های عمومی

انتشار جلد هفدهم کتاب «هدهد سفید»

منبع : نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور
هفدهمین جلد از کتاب «هدهد سفید» در ۱۴۲ صفحه، با هدف آشنایی بیشتر نوجوانان با کتاب و کتابخانه، از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور منتشر شد.
انتشار جلد هفدهم کتاب «هدهد سفید»

به گزارش لیزنا، هفدهمین جلد از کتاب «هدهد سفید» در ۱۴۲ صفحه، با هدف آشنایی بیشتر نوجوانان با کتاب و کتابخانه، آبان ماه ۱۴۰۲ از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور منتشر شد و در اختیار نوجوانان علاقه‌مند به کتابخوانی قرار گرفت.

هدهد سفید در شماره هفدهم پس از تحمیدیه شامل شعری از غلامعلی حداد عادل و مقدمه، با داستان «به رنگ کودکی» اثر آذر خزاعی سرچشمه آغاز می‌شود و در ادامه روایت «قصه شکار گردو و جادوی ماه» نوشته مهدی رجبی و داستان‌های «فرار از دنیای تکرای» نوشته فاطمه خداپرست، عضو شانزده ساله کتابخانه شهید بهشتی شهرستان فسا و «کتابی برای فرشته» اثر بهاره بهنام‌نیا، آمده است.

هدهد سفید هفدهم در بخش خاطره‌نگاری، «روایتِ استقامت» مرضیه حدیدچی در زندان ساواک را آورده است و موضوع استقامت در بخش تبیین با مطلب «چرا از فلسطین حمایت می کنیم؟» دنبال شده است. در بخش سروده‌ها نیز شعرهایی با موضوع کتاب با عناوین «ستاره‌های ماندگار»، «راز تازه»، «پرواز با کتاب» و شعر «دختران فلسطین» سروده سارا گودرزی شاعر ۱۱ ساله محفل ادبی جوانه‌های شهر تهران، آمده است.

در بخش «زنگ تاریخ» دو داستان از محمد جعفربگلو با عناوین «گوهرشاد؛ بررسی یک رویداد تاریخی» و «روز مبارزه» می‌خوانیم. پس از آن در بخش «فوت و فن» علی مصباحی «یازده راز برای انتخاب کتاب خوب» را برملا کرده است. «فوت و فن» با مطلبی تحت عنوان «با «سامان» دنبالش بگرد» و بیان قابلیت‌های سامانه مدیریت کتابخانه‌های عمومی کشور، دنبال می‌شود.

هدهدسفید هفدهم در بخش گفتگو به سراغ محمد میرکیانی، نویسنده کودک و نوجوان رفت و میرکیانی در این گفتگو از ورودش به دنیای نویسندگی گفت. در بخش «ستاره‌های آسمان ایران» نیز طی داستانی با عنوان «نذری خانه سیدها» اثر مونا اسکندری، بخشی از کودکی علامه سیدمحمدحسین طباطبایی، بیان شده است.

«کارتون کتاب» و «قفسه کتاب» از دیگر مطالب این نشریه است که در بخش قفسه کتاب سه عنوان کتاب «جنگی که نجاتم داد» اثر کیمبرلی بروبیکربردلی ترجمه مرضیه ورشوساز، «پولینا چشم و چراغ کوهپایه» اثر آنا ماریاماتوته ترجمه محمد قاضی و «تفنگ اهلی» نوشته مسعود ملک یاری، معرفی شده است. همچنین «خواهری که دلتنگ برادر بود» اثر مسلم ناصری، روایت کوتاهی در بخش «قطره‌ای از دریا» است که به بیان داستان سفر حضرت فاطمه معصومه(س) به ایران برای دیدار برادر می‌پردازد.

بخش «دل‌نوشته» این شماره هدهدسفید، روایتگر خاطرات کودکان عضو کتابخانه یادگار امام خمینی(ره) قم از لحظه‌های زیارت، «برسد به دست باران» نوشته حامد عسکری و «سرآغاز جنون» نوشته سمیه فیروزفر است.

هدهدسفید نامه‌رسان در این شماره نامه‌های نازنین زینب ابویسانی، غزل قاسملو و محمدحسین علی‌پور، اعضای کتابخانه‌های عمومی را به نویسندگان محبوبشان رسانده و پاسخ نامه‌های حبیب‌الله عیدوزهی، احسان ابویسانی و ابوالفضل دوراندیش را از مریم متقی، محمود برآبادی و مسلم ناصری گرفته است.

بخش «حاشیه‌نگاشت» با عنوان «کلاغه به خونه‌اش نرسید اما هدهدسفید به کتابخونه رسید» به مرور مراسم اختتامیه دومین دوسالانه قصه گویی و حاشیه‌های خواندنی آن پرداخته است.

ضمیمه هدهد سفید نیز در این شماره توسط نوجوانان کتابخوان استان چهارمحال و بختیاری تهیه شده است.  

جلد هفدهم کتاب «هدهد سفید» را از اینجا دریافت کنید.

 

برچسب ها :