کد خبر: 48030
تاریخ انتشار: شنبه, 04 آذر 1402 - 11:31

داخلی

»

کتابخانه‌های عمومی

افتتاح اولین کتابخانه سیار استان سیستان و بلوچستان

منبع : نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور
با حضور امام جمعه ایرانشهر ، مدیر کل کتابخانه های عمومی استان و جمعی از مسئولین شهرستان ایرانشهر، اولین کتابخانه سیار استان افتتاح شد.
افتتاح اولین کتابخانه سیار استان سیستان و بلوچستان

به گزارش لیزنا، حجت الاسلام عیسی بزمانی، امام جمعه شهرستان ایرانشهر در آئین افتتاح اولین کتابخانه سیار استان در این شهرستان با تبریک هفته بسیج گفت: اوج عظمت واقتدارما به برکت همین تفکر بسیجی است . وی با اشاره به هفته کتاب و کتابخوانی افزود: بر طبق آموزه های دینی و ایرانی ما آموختن و عمل کردن به آن  مهم است ؛ همانگونه که اسلام با خواندن و فهمیدن آغاز می شود، در فرهنگ غنی ایرانی نیز همواره بر علم آموزی تاکید شده است.

امام جمعه ایرانشهر ادامه داد: پیامبر اسلام بشارت داده اند« اگر علم در هر جای دنیا باشد مردمانی از ایران به آن دست خواهند یافت » که این امر موجب مباهات جوان و نوجوان ایرانی است.

آیت الله بزمانی افزود: فهمیدن و دانستن موضوعیت دارد و اینکه انسان یاد بگیرد و عامل به آن باشد ارزشمند است؛ زیرا در علم اقتدار و قدرت است و این علم از طریق مطالعه بدست می آید.

نماینده ولی فقیه در ایرانشهر ، با اشاره به سرانه مطالعه در کشور گفت: سهم امروز ما از مطالعه مناسب نیست و باید فضای را بگونه ای فراهم کنیم که جزء ۱۰ کشور برتر دنیا قرار بگیریم.

وی یکی از مهمترین آسیبهای جامعه را مطلعه های غیر مفید دانست و گفت: مطالعه باید مفید باشد و نیازی از جامعه را مرتفع کند زیرا مطالعه در فضای مجازی میتواند برای جوان و نوجوان ما مضر باشد.

امام جمعه ایرانشهر ، با اشاره به  راه اندازی اولین کتابخانه عمومی سیار استان در این شهرستان گفت: باید زمینه های مطالعه را بیشتر فراهم کنیم ودسترسی مردم به کتاب را آسانتر کنیم. از وقتهای اضافه و بیکاری که در اختیار داریم برای مطالعه استفاده کنیم.

حامد زارعی، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان ، نیز در این مراسم با اشاره به افتتاح  اولین کتابخانه سیار استان، در ایرانشهر گفت: یکی از کارهایی که باید انجام بدهیم فراهم آوردن امکانات و منابع مورد نیاز همه اقشار جامعه و در دسترس قرار دادن آن است.

زارعی ادامه داد: با توجه به بعد مسافت استان، رساندن کتاب به همه روستاها دشوار  است و این امر وظیفه مارا سنگین تر می کند.

وی بردن امکانات و منابع کتابخانه به روستا ها را یکی از اهداف اصلی راه اندازی  کتابخانه سیار عنوان کرد و گفت: این کتابخانه با همکاری دبیر خانه شورای فرهنگ و هنر روستا و عشایر وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی، نهاد کتابخانه های عمومی کشور و اداره کل کتابخانه های عمومی استان راه اندازی شده است .

زارعی افزود: از سوی دبیر خانه شورای فرهنگ و هنر روستا و عشایر وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی مبلغ ۴۰۰۰میلیون ریال برای تهیه خودرو تخصیص یافت و از سوی نهاد کتابخانه های عمومی نیز مبلغ ۳۵۰میلیون ریال برای فضا سازی و تکمیل آن هزینه گردیده است ضمن اینکه ۳۲۵میلیون ریال نیز از اعتبارات ابلاغی برای خرید تجهیزات آن هزینه گردیده است.

مدیر کل کتابخانه های عمومی استان منابع موجود در این کتابخانه را ۷۰۰جلد عنوان کرد. وگفت این کتابخانه طبق برنامه پیش بینی شده هر روز در دوروستا مستقر و به ارائه خدمت به علاقمندان خواهد پرداخت.

گفتنی است  این کتابخانه  در روزهای شنبه هر هفته  در روستای چاه جمال، یکشنبه روستاهای سرزه و علی آباد، دوشنبه در روستای های رسول آباد و شهر دراز  ودر روز سه شنبه در روستا های کورکلکیان وکلینیک تاج محمد خانی و چهار شنبه هر هفته در روستاهای شمس آباد سرهنگ و کلینیک حسن خانی به ارائه خدمت به مردم خواهد پرداخت.