کد خبر: 47696
تاریخ انتشار: شنبه, 11 شهریور 1402 - 10:07

داخلی

»

کارگاه

کارگاه «چهارچوب کتابشناختی (BIBFRAME)» برگزار می‌شود

منبع : لیزنا
كارگاه آموزشي «چهارچوب کتابشناختی (بیب‌فریم): ويژگی‌ها، مدل داده‌ای و راهبردهای پیاده‌سازی» با تدریس  دکتر سید مهدی طاهری ۲۹  شهریورماه برگزار می‌شود.
کارگاه «چهارچوب کتابشناختی (BIBFRAME)» برگزار می‌شود

به گزارش لیزنا، كارگاه آموزشي «چهارچوب کتابشناختی (بیب‌فریم): ويژگی‌ها، مدل داده‌ای و راهبردهای پیاده‌سازی» با تدریس سید مهدی طاهری، دانشیار گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه علامه طباطبایی (ره)، روز چهارشنبه ۲۹  شهریورماه از ساعت ۹ تا ۱۲ تا  به صورت آنلاین برگزار می‌شود.

هدف از برگزاری كارگاه آشنایی کاربردی و ویژه شرکت کنندگان با مدل داده‌ای چهارچوب کتابشناختی (BIBFRAME) است. 

تحولات حوزه‌ فناوری‌های دیجیتالی موجب پیدایش محیط، رسانه‌ها و محمل‌های داده‌ای جدیدی شده که برای سازماندهی و پردازش، نیز حداکثر بهره‌وری از قابلیت‌های آنها نیاز به راه‌حل‌های نوین است. اکنون در محیط شبکه‌های اطلاعاتی چون وب، امکان برقراری ارتباط و پیوند میان موجودیت‌های داده‌ای در سطح گسترده‌ای فراهم شده است. استاندارد مارک که از دهه ۱۹۵۰ با هدف ماشین‌خوان نمودن داده‌های کتابخانه‌ای، و پس از آن تا حدودی داده‌های آرشیوی و موزه‌ای، گسترش یافته بود، به دلیل طراحی متناسب با محیط فیزیکی (مثل برگه‌دان)، رویکردهای جداسازی داده‌ها و استانداردهای محتوایی پیشین (قواعد فهرستنویسی انگلو-امریکن و آی‌اس‌بی‌دی) دیگر به طور کامل پاسخگوی تحولات جدید نیست. در همین راستا، طراحان مارک، توسعه استاندارد فراداده‌ای جدیدی به نام BIBFRAME (چهارچوب کتابشناختی) را آغاز نمودند که گمان می‌رود در سال جاری (۲۰۲۳) به طور کامل جایگزین مارک خواهد شد. این استاندارد بر اساس مدل مفهومی مرجع کتابخانه‌ای (ال‌آر‌ام) و روش‌ داده‌های پیوندی (در بستر وب معنایی) تدوین شده است و بسیار با محیط و رسانه‌های داده‌ای کنونی، به ویژه بستر وب معنایی سازگار است. در این کارگاه، ضمن معرفی استاندارد بیب‌فریم، مفاهیم پایه و دلایل توسعه این استاندارد، مدل داده‌ای آن، و راهبردهایی برای چگونگی پیاده‌سازی آن ارایه خواهد شد.

مباحث و بخش‌­های كارگاه

الف. مفاهیم پایه و دلایل گسترش استاندارد بیب‌فریم

-کاستی‌های مارک در رویارویی با تحولات جدید فناوری‌های دیجیتالی؛

-چیستی و ویژگی‌های مدل داده‌ای بیب‌فریم؛

-تفاوت‌های بیب‌فریم با مارک از لحاظ ساختاری، کارکردی و جز آنها؛

-بیب‌فریم و روش داده‌های پیوندی؛

-بیب‌فریم و الگوی مرجع کتابخانه‌ای (LRM)؛

-بیب‌فریم و بافت میراث فرهنگی (کتابخانه، موزه و آرشیو).

ب. ساختار بیب‌فریم و راهبردهای پیاده‌سازی آن

-واژگان و مدل داده‌ای بیب‌فریم؛

-ابزارها و ویرایشگرهای بیب‌فریم؛

-تبدیل مارک به بیب‌فریم و BIBFRAME Hubs

-پیاده‌سازی بیب‌فریم در دنیا و ایران؛

-توصیه‌هایی برای پیاده‌سازی بیب‌فریم در ایران.

ج. پرسش و پاسخ

 

کارگاه «BIBFRAME» به مدت ۳ ساعت از ساعت ۹ تا ۱۲ روز چهارشنبه ۲۹ شهرویور ماه ۱۴۰۲ به صورت آنلاین برگزار می شود.

از شرايط شركت­ كنندگان در این کارگاه  آشنایی با استانداردهای فراداده‌ای به ویژه مارک و وب معنایی است.

هزینه شرکت در کارگاه 60 هزار تومان است.

علاقمندان و واجدین شرایط برای شرکت درکارگاه می توانند پس از پرداخت هزینه به شماره کارت 6037998900405621  بانک ملی (به نام طرح اکرام شش فرزند) مشخصات خود شامل نام و نام خانوادگی و مقطع تحصیلی را به همراه تصویر فیش واریزی به نشانی این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید ارسال نمایند.

مهلت ثبت نام تا ۲۷ شهریور ماه است.

اطلاعات حضور در کارگاه برای افرادی که ثبت نام کردند ایمیل می شود.

شرکت کنندگان در کارگاه توجه داشته باشند که اطلاعات حضور در کارگاه به همان نشانی پست الکترونیکی که با آن مشخصات خود را ارسال کردند فرستاده می شود.

درآمد حاصل از کارگاه صرف انجام امور خیریه می شود.