کد خبر: 25966
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 26 آبان 1395 - 12:58

داخلی

»

اخبار کتاب

در شهركتاب هفت‌چناربرگزار شد،

دورهمي خانواده‌هاي كتاب‌خوان و نويسندگان در هفت‌چنار

منبع : لیزنا
نشست کتاب‌خوان آزاد، با حضور اسدالله امرايي، مهدي رجبي و فاطمه ستوده در فروشگاه شهركتاب هفت‌چنار برگزار شد.
دورهمي خانواده‌هاي كتاب‌خوان و نويسندگان در هفت‌چنار

به گزارش لیزنا، عصر روز دوشنبه، ۲۴ آبان ماه، اولين دورهمي دوستداران كتاب در شهركتاب هفت‌چنار به مناسبت روز كتاب و خانواده با حضور نويسندگان و مترجمان و گروهي از خانواده‌هاي علاقمند به كتاب و كتاب‌خواني برگزار شد.

در ابتداي اين نشست اسدالله امرايي، مترجم و منتقد ادبي، ضمن تبريك هفته‌ي كتاب گفت: «خيلي از كتاب‌ها با استقبال خوبي روبرو مي‌شود و به چاپ پنجم، ششم و ... و حتي سي‌ام مي‌رسد. اين استقبال نشان‌دهنده‌ي علاقه‌مندي جامعه به كتاب است.

مردم كتاب خوب را مي‌خوانند، البته نه همه‌ي مردم. گلايه‌هايي كه از عدم كتاب‌خواني مردم مي‌شود، صحت ندارد. اگر اين‌گونه باشد، بايد همه‌ي انتشاراتي‌ها و كتاب‌فروشي‌ها تعطيل شود. همين حضور مردم در نشست‌هاي كتاب‌خواني نشان‌گر علاقه‌ي مردم به كتاب و كتاب‌خواني است. من خوشحال هستم كه در جامعه‌اي زندگي مي‌كنم كه جمعيت كتاب‌خوان آن كم نيست و نويسندگان و مترجمان خوبي دارد.»

امرايي، با توجه به حضور كودكان و مادران در اين دورهمي، به بيان خاطره‌اي درباره‌ي تجربه‌هاي كتاب‌خواني دوران كودكي‌اش پرداخت و به تأثيرگذاري داستان مهمان‌هاي ناخوانده اثر فريده فرجام ، اشاره كرد. هم چنين از اين‌كه پدرها و مادرهاي امروزي بچه‌ها را با كتاب آشنا مي‌كنند و برايشان قصه مي‌خوانند، ابراز خوش‌حالي كرد و گفت: «اگر بچه‌اي با كتاب انس بگيرد، آماده‌ي زندگي مي‌شود و راه خودش را بهتر پيدا خواهد كرد.»

مهدي رجبي، نويسنده‌ي برگزيده‌ي كتاب‌هاي كودك و نوجوان، نيز صحبت‌هايش را با بيان خاطره‌اي از دوران كودكي‌اش در روستا و اولين تجربه‌هاي خواندن داستان در آن سال‌ها آغاز كرد و توضيح داد كه چگونه علاقه به كارگرداني باعث شد که او به فيلم‌نامه‌نويسي و ساخت انيميشن و سپس، نوشتن رمان براي نوجوانان روي آورد.

فاطمه ستوده، از ديگر نويسندگان حاضر در اين نشست هم از استقبال مردم از كتاب‌هاي خوب گفت و اظهار اميدواري كرد كه در برنامه‌هاي خندوانه و نظير آن همه‌ي كتاب‌ها معرفي شود و نه فقط برخي كتاب‌هاي خاص تا اتفاق‌هاي بهتري در بازار كتاب رخ دهد.

در ادامه، كتاب داستان‌هايي براي شب و چندتايي براي روز (نويسنده: بن لوري، ترجمه: اسدالله امرايي، نشر افق)، ماهي‌هاي كف رودخانه (نويسنده: مهدي رجبي، نشر مرواريد)، مي‌خواستم نويسنده شوم، آشپز شدم (نويسنده: فاطمه ستوده، نشر هيلا) معرفي شد و قسمت‌هاي كوتاهي از هر كتاب توسط مترجم و نويسنده‌ي آن قرائت شد. جوانان، والدين و كودكان علاقه‌مند به كتاب هم كه در اين نشست حضور داشتند، كتاب‌هاي محبوب خود را معرفي كردند و قسمتي از هر كتاب را خواندند.


 بيوه‌كشي (نويسنده: يوسف عليخاني، نشر آموت)؛ جاده (نويسنده: كورمك مك‌كارتي ترجمه: حسين نوش‌آذر، نشر مرواريد)؛ در انتظار يك زندگي طبيعي (نويسنده: لسلي كانر، ترجمه: فرح بهبهاني، نشر افق)؛ ديوانگي در بروكلين (نويسنده: پل استر، ترجمه: خجسته كيهان، نشر افق) از كتاب‌هايي بود كه درباره‌شان صحبت شد.

در بخش ديگري از اين نشست، كتاب تصويري ساندويچ‌ساز مو‌دم ‌اسبي ‌باف، كه به تازگي به فهرست كتاب‌هاي برگزيده‌ي كتاب‌‌خانه‌ي مونيخ راه يافته است، از سوي مهدي رجبي قرائت شد و سپس، يكي از كودكان نيز كتاب محبوبش به نام تمساح غول‌پيكر (نويسنده: رولد دال، ترجمه محبوبه نجف‌خاني، نشر افق) را براي كودكان و بزرگ‌سالان معرفي كرد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: