کد خبر: 26038
تاریخ انتشار: دوشنبه, 01 آذر 1395 - 18:28

داخلی

»

اخبار کتاب

مجموعه کتاب‌های الفبای نوای دل، رونمایی شد

منبع : لیزنا
چهار جلد از مجموعه کتاب‌های الفبای نوای دل، انتشارات بوستان احمدی با حضور محمود بیات، احمد مسجد جامعی و محمدرضا دوانی در خانه کتاب رونمایی شد.
مجموعه کتاب‌های الفبای نوای دل، رونمایی شد

به گزارش خبرنگار لیزنا،  چهار جلد از 12 جلد این کتاب تا کنون به چاپ رسیده است. این مجموعه کامل‌ترین و جامع‌ترین آموزش ردیف دستگاهی در قالب مداحی (دشتی، شور، همایون، سه‌گاه و ...) عنوان شد. محمود بیات ‌علیا، مداح و نویسنده، از 10 سالگی درخصوص ردیف دستگاهی آموزش دیده است؛ بعد از 32 سال، 147 ردیف دستگاهی را در چهار جلد از کتاب‌های خود، معرفی کرد. این کتاب‌ها تا کنون 11 دفعه با تیراژ پنج هزار عدد به چاپ رسیده است.

 

محمود بیات، نویسنده این کتاب با سفر به شهرستان‌های مختلف ایران، گوشه‌هایی را جمع‌آوری کرده است. او در این‌باره گفت: «در هیچ کلاسی نمی‌توان مطالب این کتاب را پیدا کرد. من با سفر با نقاط مختلف ایران، جمع‌آوری مجلات، خواندن مقالات و شرکت در کلاس اساتید این اطلاعات را جمع‌آوری کردم. اطلاعاتی که از بین مصرع شاعران و در جملات اساتید بود تا به بیش از 700 گوشه دسترسی پیدا کردم. این کتاب با صدای مداحی است اما باید پرسید چرا مداح‌ها در مراسم امام حسین (ع) ترانه می‌خوانند؟ چون آنها آموزشی در این‌باره ندیده اند.»

بیات با اشاره به تاثیر مسئولان دولتی در اصلاح روزگار مداحان، ادامه داد: «مداحی در ایران مختص یک یا دو ماه نیست و همواره به این هنر نیاز است. در تمام مراسم‌های عزاداری، مجالس مولودی و ... نیاز به حضور مداحانی است که تفاوت این مجالس را بدانند. نباید اجازه داده شود مداحان با سبک‌های سخیف وارد بازار شوند.»

بیات با اشاره به صداسازی، دستگاه‌شناسی و اصول مداحی اعلام کرد: «114 جلد کتاب درباره الفبای نوای محرم 72 جلد کتاب همراه با سی‌دی، الفبای نوای رمضان، الفبای نوای میلاد درباره مولودی خوانی در دستگاه، الفبای نوای فاطمیه مربوط به ایام فاطمیه و غیره دارم.» 

او در پایان با اشاره به ماندگاری کتاب گفت: مسئولین، بسته‌های کتاب را در کشور پخش کند، این سازنده‌تر از نذرکردن غذا است.»


اولین هنر اسلامی موسیقی بود

دکتر محمد رجبی‌دوانی، پژوهشگر، در زمینه فلسفه هنر و زیبایی‌شناسی، با اشاره به اینکه تمام فلاسفه امتیاز انسان را بر فکر او گذاشتند، گفت: «انسان موجودی است که تفکر می‌کند. تفکر انسان را بر زبان او جاری می‌کنند. بنابراین سخن متمایز کننده انسان و حیوان، میان انسان‌ها هم متمایز کننده از هم است. سخن به دو نوع عبارت و اشارت است. عبارت چیزی است که برای بیان آن به کار می‌بریم. اشارت کلمه نیست، آوایی معنادار است. آواهای معنادار ترکیب شده، موسیقی را می‌سازند. کلمه خود معانی مختلف، عمیق یا سطحی، معانی گسترده یا کوچک دارد. چیدن معانی مختلف به طرز زیبا شعر را می‌سازد. انتخاب کردن لفظ مناسب برای یک معنا، ارزشمند است. حال اگر این مجموعه با موسیقی کلامی ترکیب شود، تاثیر بیشتری خواهد داشت.»

وی با بیان اینکه، اولین هنر اسلامی موسیقی بود، اظهار داشت: «اولین هنرمندی که از آن استفاده کرد، پیامبر(ص) بود چون آیات قرآن را با صوت می‌خواند. اگر کلامی علاوه بر معنی و واج‌آرایی با آواز خوانده شود، پیام را بهتر منتقل می‌کند. اینگونه بود که دین با جان مردم عجین شد. هرکدام از این خصوصیات کنار گذاشته شوند، از ایمان مردم کاسته می‌شود.»

رجبی‌دوانی با اشاره به اینکه در این مجموعه کتاب، به بیش از 700 گوشه موسیقایی پرداخته شده است، گفت: «اینکه در این مجموعه 720 گوشه کنار هم گذاشته شده است، یعنی می‌توان اشعار را به 720 نوع خواند. در گذشته مولودی و عزاداری متفاوت بود ولی امروز باید به فیلم این مراسم نگاه کرد تا متوجه هدف اجرا کننده شویم.

باید زمینه کارهای علمی در حوزه مداحی فراهم شود

احمد مسجدجامعی، عضو شورای شهر، با اشاره به نقش سازمان صدا و سیما در گسترش مجموعه کارکردهای بیات، گفت:«جامعه مداحان هم باید برای این کار تلاش کنند. وقتی این مقدار حوزه مداحی گسترش پیدا کرده است باید زمینه‌های کارشناسی علمی درباره آواز و صدا و ردیف‌های مداحی و دستگاه‌های صدایی همراهی کند. ایشان 720 گوشه را کار کردند. پیشتریان هم با این گوشه‌ها آشنا بودند زیرا‌ که میراث ایرانی است.»

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: