کد خبر: 26549
تاریخ انتشار: جمعه, 10 دی 1395 - 21:36

داخلی

»

اخبار کتاب

در آیین اختتامیه دومین سالانه هنر طراحی کتاب ایران

برگزیدگان نشان شیرازه معرفی شدند

منبع : لیزنا
آیین اختتامیه «نشان شیرازه؛ دومین سالانه هنر طراحی کتاب ایران» در راستای ادامه برنامه‌های هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران و از سوی مؤسسه خانه کتاب برگزار شد.
برگزیدگان نشان شیرازه معرفی شدند

به گزارش خبرنگار لیزنا، آیین اختتامیه دومین سالانه هنر طراحی کتاب ایران (نشان شیرازه) روز جمعه، 10 دی‌ماه، در خانه هنرمندان ایرانی و با حضور مجید غلامی جلیسه، مدیر عامل موسسه خانه کتاب، محمود آموزگار، رئیس اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان و همچنین هنرمندان، طراحان و ناشران برگزار شد.

ضعف ایران عدم ارتباط دقیق بین ناشران و هنرمندان است

در این مراسم مجید غلامی جلیسه، مدیر عامل موسسه خانه کتاب، در سخنانی ضمن ابراز خوشحالی از برگزاری دومین دوسالانه هنر طراحی کتاب ایران و با اشاره به جایگاه و ارزش هنر در معرفی کتاب گفت: از سالیان گذشته نقش کتاب‌آرایی در ارائه و معرفی محتوا تاثیر شگرف و بسزایی دارد.

او با بیان سایقه مثال زدنی و کم‌نظیر ایران در طراحی کتاب و حضور آثار ایرانی با هنر کتاب آرایی در موزه‌های دنیا، از اینکه این آثار در در اختیار اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها قرار دارد ابراز تاسف کرد.

او در توضیح دلایل ضعف کتاب‌آرایی درایران گفت: از حدود 200 سال قبل که چاپ وارد ایران شد، شاید هنر کتاب‌آرایی به جهت اینکه یک هنر دستی و نسخه‌ای به حساب می‌آمد، از کتاب‌های چاپی فاصله گرفت. متاسفانه وقتی دوره‌های چاپ در ایران را مشاهده می‌کنیم، می‌بینیم که نسبت به دوره‌های پیشین، چه در دوره صفوی و چه دوره‌های قبل از آن، این هنر در کتاب‌های چاپی مشهود نیست.

او ادامه داد: یکی از دلایلی که این هنر در کتاب‌های سنگی گسترش و ترویج بیشتری پیدا کرد این بود که هنرمندان و کتاب‌آرایان می‌توانستند با توجه به ویژگی‌های کتاب چاپ سنگی تصاویر و شکل‌های دیگری از تبلور هنر ایرانی را در آثار خود به معرض تماشا بگذارند.

به گفته جلیسه در اواخر قرن 18 و اوایل قرن 19 میلادی، اروپایی‌ها در حوزه کتاب‌آرایی پیشی گرفتند و با استفاده از ابزار و تکنیک‌های فنی، هنر کتاب‌آرایی را توسعه دهند.

او با اشاره بر اینکه اصالت کتاب ایرانی در برهه‌هایی در حوزه کتاب کم رنگ شده است، گفت:  کتاب‌های چاپ اوایل دوره پهلوی اول، کمتر دارای اصالت هنر ایرانی است.

مدیر عامل خانه کتاب تاکید کرد که نباید گفت هنر کتاب‌آرایی ایران در سطح پایینی قرار دارد، بلکه ما هنرمندان، طراحان، گرافیست‌ها و صفحه آرا‌های خوبی داریم.

به گفته وی این جشنواره از طرفی تقدیر و تشکر از هنرمندان را انجام می‌دهد و از طرف دیگر گوشزد می‌کند که ناشران بیشتر و بهتر از هنر موجود در بین هنرمندان استفاده نمایند.

او ضعف ایران را عدم ارتباط دقیق بین ناشران و هنرمندان دانست و افزود: در وهله اول باید این فاصله را کم کرد؛ و این جشنواره نیز صرفا به دنبال ارتقاء کیفی و استاندراد سازی  بحث کتاب آرایی نیست بلکه به دنبال این است که به ناشران متذکر شود که کتاب‌آرایی بخش مهمی از نشر ما است و ناشران باید سرمایه‌گذاری جدی را در این حوزه انجام دهند.

او همچنین بر ضعف سخت‌افزاری این حوزه نیز تاکید کرد و گفت: دستگاه‌های چاپ و مواد ما مثل نوع کاغذ، مقوا، و جوهر قابل مقایسه با اروپا نیست. مسئولین باید توجه کنند که ما به صورت روتین و کلیشه‌ای کار می‌کنیم. لازمه خروج از این فضا تامین مواد خوب است.

جلیسه در پایان همه آثار ارسالی به جشنواره را خوب ارزیابی کرد و وجود محدودیت ها را عامل انتخاب تعداد کم آثار عنوان کرد.

کتابی که شکل زیبا دارد اقبال بیشتری نیز دارد

محمود آموزگار، رئیس اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان در سخنرانی خود از پرداختن به موضوع کتاب‌آرایی و نقش هنرمندان در حوزه گرافیک، طراحی و صفحه‌آرایی ابراز خوشحالی کرد.

به گفته آموزگار در چند سال اخیر کتاب‌هایی از کشور ما در نمایشگاهی بین‌المللی که هر ساله برای کتاب‌های خوب برگزار می‌شود، ارائه شد. اما این اتفاق هم مانند برخی دیگر از اتفاقات موسمی بود.

وی گفت: اگر ما تعامل با نشر بین‌الملل را در نظر بگیریم شکل و ظاهر کتاب تأثیر بسزایی در جذب مخاطب و انتقال مفاهیم دارد. متأسفانه در رابطه‌ای که ما با نشر بین‌الملل داریم فقط به این پرداخته‌ایم که محتوای کتاب را دریافت کنیم و آن را ترجمه نماییم.

او افزود: زمانی کتاب کودک یک شانس جدی برای معرفی کتاب‌های ما در سطح بین‌المللی بود؛ اما وقفه‌ای در این میان افتاد و امروزه هنرمندان ما  برای منافع کوتاه مدت کتاب‌هایی را با رایت نازل از ناشران خارجی می‌خرند و توجه چندانی به منافع بلند مدت صنعت نشر نمی‌کنند.

رئیس اتحادیه ناشران و کتاب فروشان با تقسیم تاریخ نشر کشور به سه دوره گفت: دوره اول از 110 سال پیش تا اوایل دهه 30، دوره دوم از اوایل دهه 30 تا انقلاب و دوره سوم از انقلاب تا الان را شامل می‌شود.

وی با ابراز خوشحالی از توجه بیشتر ناشران به بحث کتاب آرایی در دوره فعلی به نسبت دوره‌های گذشته تاکید کرد: کتابی که شکل زیبا دارد اقبال بیشتری نیز دارد.

آموزگار تاکید کرد: ضرورت کتاب‌آرایی باید در نشر ما نهادینه شود و ناشران باید به شکل کتاب توجه بیشتری نشان دهند. این مساله در عرصه‌های بین‌الملل آزمون خود را پس داده است.

او با یاد کردن از محمد زهرایی به توجه وی بر زیبایی کتاب اشاره کرد و گفت: زهرایی به این موضوع اهمیت و جدیت به خرج می‌داد و کتاب‌هایی که منتشر می‌کرد بیان‌گر همین اهمیت وی بر ظاهر کتاب بود.

ما صنعت نشر نداریم

سخنران بعدی این مراسم، کیانوش غریب‌پور،دبیر علمی جایزه نشان شیرازه گفت: در سال‌های اخیر متاسفانه در حوزه کتاب‌آرایی نیز مانند بسیاری از حوزه‌های دیگر، شاهد سقوط بوده‌ایم و سال‌هاست آنطور که باید به شکل کتاب توجه نمی‌شود.

او افزود: این جشنواره قصد دارد از ناشرانی تقدیر کند که به شکل کتاب توجه نشان می‌دهند. قرار نیست که جشنواره نشان شیرازه یک جشنواره نمادین باشد و قرار بر آن است که این جشنواره به مثابه یک برند باقی بماند.

غریب‌پور ضمن ابراز تاسف از اینکه در این دوره، هیچ طرح جلدی به عنوان برگزیده انتخاب نشد، افزود: یک دهه قبل، کشور ما در طراحی جلد و پوستر جزو سرآمدان بود ولی اکنون در این دوره، هیچ طرح جلدی نظر داوران را جلب نکرد.

وی با انتقاد از طراحان و ناشران ادامه داد: ما صنعت نشر نداریم و همچنان حجره‌های بزرگ شده نشر داریم. اگرچه نزدیک به یک دهه قبل سرآمد حوزه گرافیک بودیم، اما امروزه با نگاهی به کار طراحان کتاب درمی‌یابیم که جلد تمامی وجود ندارد و یکی از دلایل آن این است که خیلی از ناشران به دنبال طراح‌های غیرحرفه‌ای می‌روند و طراحان کتاب را پس زده‌اند، زیرا می‌خواهند از ژست‌های روشنفکرانه و ادعای آنان در مورد اینکه می‌فهمند خلاص شوند.

او افزود: برای همین میگویم امروزه صنعت نشر نداریم چون اگر این مسئله را جدی می‌گرفتیم هیچ طراحی نمیتوانست ادعا کند که بیشتر از ناشر می‌فهمد بلکه همه با هم به شکل تیمی کار می‌کردیم.

غریب‌پور ادامه داد: اگر جشنواره نشان شیرازه به شکل جدی به معیاری معتبر در میان ناشران تبدیل شود، آن زمان یک معیار خوب در خصوص طراحی کتاب خواهیم داشت.

وی در مورد اهمیت محتوا  با بیان اینکه ما در دنیای چشم‌های حساس قرار گرفته‌ایم گفت: مگر جلد چقدر می‌تواند مخاطب را به خود جذب کند؟ در حال حاضر، صفحه‌بندی و فاصله‌ها برای مخاطب بسیار مهم است. این در حالی است که طراحان و صفحه‌آرایان کمتر به متن کتاب‌ها توجه نشان می‌دهند.

در ادامه دبیر علمی این جشنواره در مورد انتخاب آثار در بخش‌های مختلف این جشنواره توضیح داد و گفت: در این دوره، حدود 700 کتاب به جشنواره ارسال شد که 85 کتاب از این تعداد به مرحله نهایی راه یافت و نهایتا 9 کتاب به عنوان برگزیده و 4 کتاب به عنوان شایسته تجلیل از سوی داوران انتخاب شد.

در بخش پایانی مراسم آثار برگزیده و شایسته تقدیر معرفی شدند.

آثار برگزیده و شایسته تقدیر دومین دوسالانه هنر طراحی کتاب ایران (نشان شیرازه):

گروه پیکره کتاب (طراحی کتاب به عنوان پیکره واحد و یکپارچه)

بخش کتاب‌های تصویری گروه سنی خردسال و کودک

اثر برگزیده: کتاب «خانه ام کجاست» از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، با اهدای نشان شیراز، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به کوروش پارسا‌نژاد به عنوان مدیر هنری، شیده زوین به عنوان طراح گرافیک متن، رضا دالوند به عنوان تصویرگر و دیپلم افتخار به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به عنوان ناشر به نورا حق‌پرست؛

اثر شایسته تقدیر: کتاب «اژده‌های عینکی کله اره‌ای» از شرکت انتشارات علمی فرهنگی، کتاب‌های پرنده آبی، با اهدای لوح تقدیر و هدیه سالانه به مریم یکتافر به عنوان تصویرگر و کتاب «خوشمزه می‌خواهد» از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با اهدای لوح تقدیر و هدیه سالانه به سمانه قاسمی به عنوان تصویرگر؛

بخش کتاب‌های مصور در گروه سنی نوجوان

اثر شایسته تقدیر: کتاب «می‌ترسم یادت برود دوستت داشتم» از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، با اهدای لوح تقدیر و هدیه سالانه به علیرضا پورحنیفه به عنوان طراح گرافیک؛

بخش کتاب‌های غیر تصویری در گروه سنی جوان و عمومی

اثر برگزیده: کتاب «جوانی‌ها» از انتشارات بیدگل، با اهدای نشان شیرازه، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به سیاوش تصاعدیان به عنوان طراح جلد و گرافیک متن، دیپلم افتخار و هدیه سالانه به نشر بیدگل، عماد شاطریان؛

بخش کتاب‌های علمی و آموزشی گروه سنی جوان و عمومی

اثر برگزیده: کتاب «عکس و دیدن عکس» از انتشارات بیدگل، با اهدای نشان شیرازه، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به سیاوش تصاعدیان به عنوان مدیر هنری و طراح گرافیک و دیپلم افتخار و هدیه سالانه به نشر بیدگل، عماد شاطریان؛

بخش کتاب‌های گنجینه گروه سنی جوان و عمومی

اثر برگزیده: کتاب «شهر هرت» از انتشارات مثلث، با اهدای نشان شیرازه، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به حبیب ایلوان به عنوان طراح جلد و گرافیک متن و دیپلم افتخار و هدیه سالانه به نشر مثلث، نیما سلیمی؛

بخش کتاب‌های نفیس گروه سنی جوان و عمومی

آثار برگزیده: کتاب «قرآن بایسنغری» از انتشارات آستان قدس رضوی کتابخانه و موزه ملی ملک، با اهدای نشان شیرازه، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به مجید فدائیان به عنوان مدیر هنری و عکاس، مرجان جلالی به عنوان طراح گرافیک جلد و متن و دیپلم افتخار و هدیه سالانه به موسسه چاپ و نشر آستان قدس رضوی به مسعود فرزانه؛

گروه اجزای کتاب

آثار برگزیده:

در بخش طراحی موتیف‌های متن در همه گروه‌های سنی

کتاب «قواعد خوردن: راهنمای غذای سالم» از نشر مثلث، با اهدای دیپلم افتخار و جایزه نقدی به حبیب ایلون به عنوان طراح موتیف‌های متن؛

در بخش طراحی جلد در گروه سنی نوجوان

جلد‌های سه گانه «مجموعه گنجینه حکیمی» از انتشارات به نشر، با اهدای دیپلم افتخار و جایزه نقدی به امیر مفتون به عنوان طراح و تصویرگر؛

در بخش طراحی یونی‌فرم جلد در گروه سنی جوان و عمومی

کتاب «مجموعه شعر امروز» از انتشارات سوره مهر، با اهدای دیپلم افتخار و جایزه نقدی به محمود حسینی برای طراحی یونی فرم جلد مجموعه؛

در بخش صفحه‌آرایی در گروه سنی جوان و عمومی

کتاب «امیر کبیر و ناصرالدین شاه» از انتشارات کتاب رایزن، با اهدای دیپلم افتخار و جایزه نقدی به علیرضا احمدی برای طراحی صفحات و صفحه‌آرایی؛

آثار شایسته تقدیر:

در بخش صفحه‌آرایی در گروه سنی جوان و عمومی

کتاب «فرهنگ‌نامه زنان ایران و جهان» از انتشارات ارتباط نوین، با اهدای دیپلم افتخار به بهرام عفراوی برای صفحه آرایی؛

در بخش مدیریت هنری در همه بخش‌ها

دیپلم افتخار به مجید زارع به عنوان مدیر هنری؛

در بخش ناشران حامی کتاب‌آرایی

تقدیم نشان شیراز، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به رضا هاشمی‌نژاد، مدیر مسئول نشر افق به دلیل تعداد چشمگیر آثار پذیرفته شده در این رویداد و به دلیل سرمایه‌گذاری و ترویج کتاب‌آرایی به عنوان برترین ناشر؛

تقدیم لوح تقدیر به نیما سلیمی، مدیر مسئول نشر مثلث به دلیل سرمایه‌گذاری و ترویج کتاب‌آرایی به عنوان ناشر تقدیر شده حامی کتاب آرایی.

در این مراسم کلیپی از روند داوری آثار درجشنواره نشان شیراز و کلیپ دیگری با موضوع گزیده‌ای از نخستین جشنواره هنر طراحی کتاب پخش شد.

جشنواره هنر طراحی کتاب ایران (نشان شیرازه) در سال 1394 با هدف توجه‌دادن دست‌اندر‌کاران تولید کتاب در ایران، مخاطبان کتاب و به طور ویژه ناشران به اهمیت طراحی و گرافیک کتاب و همچنین حمایت و تشویق ناشران، طراحان گرافیک و تصویرگران در فرایند طراحی کتاب از سوی موسسه خانه کتاب پایه‌گذاری شد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: