کد خبر: 28462
تاریخ انتشار: جمعه, 15 ارديبهشت 1396 - 17:58

داخلی

»

اخبار کتاب

نمایشگاه کتاب ویترینی برای معرفی فعالیت‌های فرهنگی اقوام است

منبع : لیزنا
نشست اقوام ایرانی در آیینه‌ نشر، پنجشنبه، 14 اردیبهشت، در سالن علمی و فرهنگی سرای اهل قلم برگزار شد.
نمایشگاه کتاب ویترینی برای معرفی فعالیت‌های فرهنگی اقوام است

به گزارش لیزنا، بر اساس اعلام ستاد امور رسانه‌ای و خبری سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، این نشست با حضور سیدعلی موسوی مسئول اداره‌ی اقوام و مفاخر و مذاهب اداره‌ کل مجامع و  ایوب دهقان‌کار معاون اداره‌ی کل مجامع و سخنرانی علی پورصفری نویسنده و پژوهشگر تاریخ ایران در رابطه با اقوام برگزار شد.

در ابتدای نشست سیدعلی موسوی مسئول اداره‌ اقوام در توزیع فعالیت‌های اداره‌ کل مجامع گفت: حدود سال 94 بنا بر این شد که فعالیت فرهنگی در حوزه‌ اقوام گسترش یابد و بخش قابل توجه این فعالیت‌ها تشکیل کارگروه‌های فکری و علمی در کمیته‌ اقوام ایرانی بود که به تناسب نیاز نشست‌هایی را در طول سال به طور متناوب تشکیل می‌‌دهد.

موسوی در ادامه افزود: در طی این سه سال از فرصت نمایشگاه کتاب به عنوان ویترینی برای معرفی کمیته‌ اقوام استفاده کردیم.

وی در ادامه از حضور علی پورصفری به عنوان شخصیتی که همواره نقش پررنگی در نشست‌ها و پژوهش‌های فرهنگی در حیطه‌ی اقوام داشته قدردانی کرد.

هویت قومی و فرهنگی ایران، از مهمترین ابزارها در دیپلماسی فرهنگی و جنگ نرم است

در ادامه‌ نشست، دهقان با ذکر این نکته که یکی از رسالت‌های این کمیته بررسی وجوه مختلف اقوام ایرانی است بیان کرد: در راستای کمیته‌ی راهبردی که شکل گرفت پژوهشی در وزارت ارشاد انجام شد که بیشتر جنبه‌ آکادمیک داشت و بیش از دو سال برای جمع‌آوری و تحویل داده‌ها زمان گذاشتیم.

وی سپس در توضیح نتایج حاصل از این پژوهش‌ها گفت: در بخش فرصت‌های اقوام ایرانی فهرستی تهیه شده که خوشبختانه ایران به علت دارا بودن این فرصت‌ها توانسته موقعیت خود را نسبت به سایر کشورها در منطقه متمایز کند؛ این فرصت‌ها، فرصتی‌هایی است که در پژوهش‌های صورت گرفته در بین اقوام مشاهده شده است.

دهقان در ادامه به ذکر چند مثال نظیر احساس رضایت از ایرانی بودن و حفظ هویت قومیت‌ها در کنار هویت ایرانی اشاره کرد.

وی با تاکید بر این نکته که هویت قومی و فرهنگی ما یکی از مهمترین و قویترین ابزارهای ما در دیپلماسی فرهنگی و جنگ نرم است به تهدیدهای احتمالی که متوجه قومیت‌های ایرانی است اشاره کرد و گفت: بخشی از مداخله‌ فرهنگی که بیگانگان درصدد آن هستند دامن زدن به اختلاف‌های قومی و قبیله‌ای و القا این تفکر غلط است که در سیستم مرکزی نسبت به مطالبات برخی اقوام بی‌توجهی و کوتاهی می‌‌شود.

اتحاد ملی، از مهمترین عوامل ایستادگی در برابر استبداد است

 در ادامه پورصفری نویسنده و پژوهشگر از جمله مزیت‌های کشور ایران را، اتحاد نزدیک به سی گروه قومی در کشور دانست که مجموعا در طول این دو هزار سال مفهوم نوین ملت را متحول کرده است.

وی در ادامه از انقلاب مشروطیت تحت عنوان یکی از وجوه اتحاد ملی میان اقوام کشور یاد کرد و بیان داشت: اتحاد ملی از مهمترین عوامل ایستادگی در برابر استبداد است.

وی همچنین افزود: در ایران نخستین قانون اساسی با تعبیری که داریم مربوط به انقلاب مشروطیت است، این قانون اساسی محصول توافق گروه وسیعی از مردم و شهرهای مختلف ایران بود.

پورصفری سپس از دو رویداد انقلاب اسلامی و ملی شدن صنعت نفت به عنوان جلوه‌هایی از توافق بین مردم ایران در دوره‌های مختلف یاد کرد.

این پژوهشگر اقوام در ادامه افزود: اگر همین تحولات را در خاورمیانه نظیر عراق و ترکیه مقایسه کنیم می‌‌بینیم به هیچ وجه چنین پتانسیل‌هایی میان اقوام نمی‌‌بینیم و جنگ‌های بسیاری بین گروه‌های مختلف اتفاق می‌‌افتد که منجر به باز شدن پای کشورهای غربی و استعمار آنها از کشورهای خاورمیانه می‌‌شود. ولی در ایران همچنان تا به امروز سی گروه مختلف قومی در کنار یکدیگر موزاییک فرهنگی ایران را تشکیل داده‌اند.

 

سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «یک کتاب بیشتر بخوانیم» از 13 تا 23 اردیبهشت در مجموعه‌ی نمایشگاهی شهر آفتاب برگزار می‌شود. مجموعه‌ی شهر آفتاب در اتوبان خلیج فارس، روبه‌روی حرم مطهر امام‌خمینی‌(ره) قرار دارد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: