کد خبر: 28489
تاریخ انتشار: یکشنبه, 17 ارديبهشت 1396 - 14:52

داخلی

»

اخبار کتاب

رئیس نمایشگاه کتاب تهران عنوان کرد

نمایشگاه کتاب میعادگاه اهل فرهنگ است

منبع : لیزنا
رئیس سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در نشست «همدان و باباطاهر» گفت: نمایشگاه کتاب، میعادگاه اهل فرهنگ در همه‌ی حوزه‌های سینما، موسیقی، تئاتر و ... است.
نمایشگاه کتاب میعادگاه اهل فرهنگ است

به گزارش لیزنا، بر اساس اعلام  ستاد امور رسانه‌ای و خبری سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، سیدعباس صالحی رئیس سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران روز شنبه (16 اردیبهشت ماه) همزمان با چهارمین روز از برگزاری نمایشگاه که اختصاص به استان همدان داشت، در نشست «همدان و باباطاهر» و در سرای اهل قلم گفت: نمایشگاه کتاب به عنوان اتفاق بزرگ فرهنگ کشور دارای چند ویژگی متمایز از دیگر رویدادهای فرهنگی کشور است. نمایشگاه کتاب تجمع اهالی فرهنگ با همه‌ی شاخصه‌های فرهنگ است و اتفاقی است که اهالی فرهنگ را با همه‌ی شاخه‌های فرهنگی در کنار هم می‌نشاند و می‌توان آن را میعادگاه اهل فرهنگ در همه‌ی حوزه‌های سینما، موسیقی، تئاتر و ... دانست.

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: نمایشگاه کتاب در 30 سال گذشته مانند نوروز و شب یلدا تبدیل به محل تجمع ایرانیان از همه جای کشور شده است. نمایشگاه در دل جنگ متولد شد اما بتدریج تقویت شد و قراردادهای جدیدی در آن منعقد شد و افراد دیگری علاوه بر افراد قبلی به نمایشگاه پیوستند.

صالحی با بیان اینکه ما امروز شاهد حضور خوشحال کننده‌ی اهالی فرهنگ در نمایشگاه کتاب هستیم، گفت: با وجود فاصله‌ی مکانی نمایشگاه کتاب و پخش مناظرات انتخاباتی، تصور می‌شد بازدیدکنندگان کمی به نمایشگاه بیایند اما بر اساس شمارش علمی، دیروز بازدیدکنندگان از اولین جمعه‌ی نمایشگاه کتاب سال قبل بیشتر بوده است. این آمار نشان‌دهنده‌ی آن است که نمایشگاه به صورت میعادگاه اهل فرهنگ درآمده و این یک سرمایه‌ی اجتماعی محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه حضور افراد در نمایشگاه پررنگ بوده است، گفت: اهالی فرهنگ شامل بازدیدکنندگان و ناشران از همه‌ی استان‌ها در اینجا حاضر می‌شوند. این حرکت نمادین که هر روز به نام یک استان در نمایشگاه نامیده می‌شود باعث پیوند عمیق‌تر استان‌ها با نمایشگاه کتاب شده است.

صالحی افزود: در تقسیم‌بندی استان که در 10 روز نمایشگاه صورت می‌گیرد، به علت غنای استان همدان طی سه سال گذشته، دو روز به نام استان همدان در نمایشگاه اختصاص پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه استان همدان ذخایری همچون باباطاهر دارد، گفت: امیدوارم فرصت‌هایی که در بستر فرهنگ فراهم می‌شود، به شناخت فرهنگی از گذشته تا حال کمک کند و سرآمدان فرهنگی بتوانند این کار را محقق سازند.

مدیران دولتی به نهادینه شدن کتاب در کشور کمک کنند

در ادامه‌ این نشست حجت‌الاسلام غیاث‌الدین طاهامحمدی، امام جمعه‌ی استان همدان گفت: ما اگر مفاخرمان را فراموش کنیم دیگر شناسنامه نخواهیم داشت. یکی از جنایات آل سعود از بین بردن آثار ارزشی کشور وحی مانند امامزاده‌ها، علما و فقها به نام بدعت بود اما در ایران به فقهای ما ارزش گذاشته می‌شود.

وی با اشاره به نامگذاری امسال استان همدان به نام باباطاهر افزود: یکی از کتاب‌های ارزشمند باباطاهر کتاب «کلمات و قصار باباطاهر» است. برای این کتاب چند نفر از بزرگان شرح نوشته‌اند و من همین جا درخواست برای تجدید چاپ این کتاب دارم. این کتاب دارای مفاهیم سنگینی است و نمی‌توان آن را بدون داشتن استاد مطالعه کرد.

نماینده‌ ولی فقیه در استان همدان در ادامه گفت: در حکومت‌های شاهنشاهی، ایران ما غارت شد و بسیاری از کتاب‌های این کشور را خارج کردند. معماری سنتی را از ما گرفته و معماری جدید به ما تحمیل کردند. این درحالیست که هزاران جلد از کتاب‌های ما را به کشور ترکیه برده‌اند. امیدوارم مدیران دولتی به نهادینه شدن کتاب در کشور کمک کنند زیرا ما اکنون از کتاب بسیار فاصله داریم.

محمدی اضافه کرد: علامه امینی کتاب‌های تاریخ، ادب و شعر را برای اثبات غدیرخم خواند و در این زمینه 100 هزار جلد ورق زد، 10 هزار جلد خواند و 10 جلد کتاب «الغدیر» را به نگارش درآورد. ضمن اینکه آیت‌الله بروجردی در اتاقی که کتاب قرار داشت هرگز نمی‌خوابید زیرا معتقد بود این کار بی‌احترامی به کتاب محسوب می‌شود.

همدان نگین تاریخ، تمدن و فرهنگ در جهان است

در این نشست فاضل عبادی مدیر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان با اشاره به قدمت چند هزار ساله استان همدان گفت: همدان نگین تاریخ، تمدن و فرهنگ در جهان و پیشرو و پیشگام در تولید علم، سیاست، فرهنگ و دانایی است. بزرگان زیادی در این استان می‌زیستند و یکی از ویژگی‌های این استان کثرت مفاخر و و بزرگان است.

عبادی با اشاره به برگزاری برنامه‌های شاخص در حوزه‌ی کتاب و کتابخوانی در استان همدان، گفت: طی چند سال گذشته هر سال به نام یک شخصیت نامیده می‌شود و امسال هم به نام باباطاهر نامگذاری شده است. این کار با هدف شناساندن دانش و فرهنگ استان به جوانان و نوجوانان صورت می‌گیرد. ضمن اینکه در راستای معرفی و پاسداشت بزرگان همدان، برنامه‌های زیادی توسط اداره‌ی ارشاد استان انجام می‌شود.

همدان جزو شش استان برجسته کشور در حوزه‌ی کتاب و کتابخوانی

عبادی در ادامه گفت: برای تقویت بخش خصوصی در حوزه‌ی کتاب و کتابخوانی و افزایش زیرساخت‌ها در راستای تکریم اهالی فرهنگ و تقویت عدالت فرهنگی، صدور مجوز کتاب از ابتدای سال گذشته به استان تفویض شده است و همدان جزو شش استان برجسته‌ی کشور در حوزه‌ی کتاب و کتابخوانی است.

باباطاهر، فردی هنرمند در زمینه‌ی نقاشی و موسیقی

در ادامه‌ این نشست پرویز ازکائی محقق و پژوهشگر که به یافته‌های مهمی در مسیر باباطاهرشناسی دست یافته است، گفت: ما از باباطاهر فقط اسم طاهر را می‌دانیم. آخرین تحقیق درباره‌ی باباطاهر به کتاب «باباطاهر نامه» می‌رسد که من آن را به نگارش درآوردم. من در کتاب «باباطاهر نامه» آورده‌ام که اطلاعات تاریخی از باباطاهر در کتاب رائحه الصدور راوندی آورده شده است.

ازکائی افزود: من برای نخستین بار یادآور شدم که عین القضات همدانی در سه بخش کتاب خود نام طاهر را آورده و من آن را به باباطاهر ربط داده‌ام. در همدان افراد با نام طاهر زیاد بوده‌اند و من آنها را با باباطاهرعریان تطبیق دادم تا اینکه به هویت باباطاهر با نام کامل باباطاهر، طاهر بن حسن بن ابراهیم جصّاص رسیدم که فردی هنرمند در زمینه‌ی نقاشی و موسیقی بوده است.

در پایان این مراسم، محمود شریفی‌امیران شاعر و موسیقی‌دان و پرویز ازکائی محقق و پژوهشگر تجلیل به‌عمل آمد و از کتاب‌های «سیری در تاریخ و فرهنگ و هنر اسدآباد» نوشته‌ی مهدی غنی پارسا، «فرهنگ مردم ملایر» نوشته‌ی علیرضا گودرزی و «مفاخر و مشاهیر آدراپانا» نوشته‌ی پروانه شفیعی‌نیا رونمایی شد.

سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «یک کتاب بیشتر بخوانیم» از 13 تا 23 اردیبهشت در مجموعه‌ی نمایشگاهی شهر آفتاب برگزار می‌شود. مجموعه‌ی شهر آفتاب در اتوبان خلیج فارس، روبه روی حرم مطهر امام خمینی (ره) قرار دارد.

 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: