کد خبر: 28525
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 20 ارديبهشت 1396 - 11:39

داخلی

»

اخبار کتاب

در نشستی در مورد ادبیات کودکان مطرح شد

تصویرگران ایرانی از توانمندترین افراد در حوزه‌ کتاب کودکان در دنیا هستند

منبع : لیزنا
بئاتریچه مازینی و هدی حدادی دو نویسنده و تصویرگر بنام ایتالیایی و ایرانی در هفتمین روز از نمایشگاه کتاب تهران در غرفه‌ی ایتالیای سرای ملل در مورد اهمیت تصویرگری در کتاب‌های کودکان سخنرانی کردند.
تصویرگران ایرانی از توانمندترین افراد در حوزه‌ کتاب کودکان در دنیا هستند

به گزارش لیزنا، بر اساس اعلام  ستاد امور رسانه‌ای و خبری سی‌‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، در نشستی که در غرفه‌ ایتالیا مهمان ویژه‌ ایران با عنوان «فانتزی به رشد شما کمک می‌‌کند: داستان‌ها، رویاها و چشم‌اندازهایی برای آینده‌ خوانندگان» برگزار شد. این نشست از آن رو برگزار شد که هرساله هزاران نفر از کودکان از نمایشگاه کتاب تهران بازدید می‌‌کنند و از مخاطبان اصلی نمایشگاه هستند.

در ابتدای نشست هدی حدادی تصویرگر، نقاش، شاعر و نویسنده‌ی ایرانی که تاکنون برنده‌ چند جایزه‌ بین‌المللی در زمینه‌ تصویرگری کتاب کودک شده است، با تاکید بر اینکه تصویرگری در ایران مرهون تصویرهای کتاب‌های قدیمی از جمله شاهنامه و داستان‌های کهن است، گفت: تصویرگران ایرانی از توانمندترین افراد فعال در حوزه‌ی کتاب کودکان در دنیا هستند.

حدادی با اشاره به اینکه کودکان امروز به علت استفاده‌ی هر روزه از گوشی همراه، تبلت و دیگر گجت‌های اینچنینی افرادی کم‌حوصله هستند بر ضرورت افزایش انتشار کتاب‌های تصویری برای این گروه تاکید کرد و گفت: علاوه بر ضرورت در نهایت می‌توان نتیجه گرفت که کتاب‌های تصویری و بی‌کلام، فرهنگ قصه‌‌گویی را در کشور زنده می‌‌کنند.

وی در این مورد توضیح داد: در کتاب‌های تصویری اغلب در هر صفحه تنها یک جمله‌ی کوتاه نوشته می‌‌شود و بقیه‌ داستان از طریق تصویر روایت می‌‌شود. بنابراین ضروری است که مادر یا یک بزرگتر در کنار کودک و در یافتن داستان کتاب مناسب به کودک کمک کند و با روش‌های مختلف و حتی چندباره داستان کتاب را با همدیگر از نو بگویند.

حدادی افزود: به خاطر همین اهمیت است که بتازگی برنامه‌ای به سرپرستی فریدون عموزاده خلیلی از طراحان بنام ایران برای تولید کتاب‌های تصویری در کشور آغاز شده است.

ایتالیا از صادرکنندگان بزرگ کتاب‌های تصویری در دنیاست

در این نشست همچنین بئاتریچه مازینی روزنامه‌نگار، نویسنده، مترجم و ویراستار از نویسندگان پرکار ایتالیایی در زمینه‌ کتاب کودکان نیز با شرح روند تولید کتاب‌های تصویری در ایتالیا گفت: برخلاف ایران که در ادبیات کهن خود جایگاه ویژه‌ای برای ادبیات تصویری داشته است، تصویرسازی در کتاب‌های مدرن ایتالیا بیشتر از فرانسه، انگلیس و حتی امریکا وام گرفته است.

مازینی با بیان اینکه در دهه‌ی 70 میلادی بسیاری از نویسندگان ایتالیایی در خارج از کشور به تولید کتاب‌های تصویری می‌‌پرداختند، به وارداتی بودن کتاب‌های تصویری در داخل ایتالیا اشاره کرد و افزود: تقریبا در 15 سال اخیر برخی ناشران با برگزاری کارگاه‌هایی برای فعالیت تصویرگران، به این رشته رونق بخشیدند و حالا ایتالیا از صادرکنندگان بزرگ کتاب‌های تصویری در دنیا به شمار می‌‌رود.

وی در این زمینه به سایلنت بوک (silent book) یعنی به معنای کتاب بی‌کلام به عنوان ژانر جدیدی از کتاب کودکان اشاره کرد و گفت: در این نوع کتاب، کلام جای خود را به تصویر می‌‌دهد و روایت داستان از زبان تصویر بیان می‌‌شود.

 

‌سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «یک کتاب بیشتر بخوانیم» از 13 تا 23 اردیبهشت در مجموعه‌ی نمایشگاهی شهر آفتاب برگزار می‌شود. مجموعه‌ی شهر آفتاب در اتوبان خلیج فارس، روبه روی حرم مطهر امام خمینی (ره) قرار دارد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: