کد خبر: 31837
تاریخ انتشار: شنبه, 04 آذر 1396 - 09:16

داخلی

»

اخبار کتاب

دربخش جنبی نمایشگاه کتاب شیراز

کتاب غولماز احمد اکبرپور رونمایی شد

منبع : لیزنا
 کتاب غولماز، آخرین نوشته احمد اکبرپور از نشر هوپا، در سرای اندیشه و هنر و سالن نشست های جنبی شانزدهمین نمایشگاه کتاب استان فارس واقع در سالن سرو .رونمایی شد.
کتاب غولماز احمد اکبرپور رونمایی شد

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران،اکبرپور در گپ‌و‌گفتی صمیمانه با پدر و مادر‌ها و مربیان باشگاه های کتابخوانی که مهمان ویژه این مراسم بودند از بی‌توجهی به ادبیات و تفنن شمردن آن انتقاد کرد و گفت: خانواده‌ها ممکن است برای فرزندانشان کتاب ریاضی و فیزیک بخرند؛ اما همیشه به ادبیات به چشم یک تفنن نگاه کرده‌اند و به‌درستی برای آن هزینه نمی‌کنند؛‌ درحالی‌که تمام پیشرفت بشر بر اساس تخیل است و ادبیات باعث رشد تخیل می‌شود.

نویسنده من نوکر بابا نیستم، ادامه داد: محال است یک تخیل از دو شخص ساطع شود، ادیسون اول برق را در ذهنش روشن می‌کند، گدار فرانسوی طراح حافظیه، ابتدا طرح آرامگاه را اول در ذهنش تخیل می کند و بعد آن را اجرا می‌کند. فرزند شما اگر ادبیات هم نخواند، دکتر و مهندس می شود؛ اما به یک مهندس کپی‌کار تبدیل می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه ادبیات به هیچ وجه تفنن محض نیست، خاطرنشان کرد: ادبیات امکانی را برای شما فراهم می‌کند که با فرهنگ خود آشنا شوید، درس زندگی بگیرید و تخیل را هم فرا گیرید.

اکبرپور که حتی اساس تز دانشگاهی را نیز بر تخیل می‌داند،‌به خانواده‌ها توصیه کرد: در زمان تحصیل فرزندانتان مانع ادبیات خواندنشان نشوید و به آن ها کمک کنید. نویسنده شب‌به‌خیر فرمانده به خانواده‌ها توصیه کرد: اگرمی‌خواهید فرزندانتان دانشمند شوند، برای آن‌ها افسانه‌ها را تعریف کنید همان افسانه‌هایی را که مادربزرگان ما نسل در نسل برای ما تعریف کرده‌اند و نسل آن قصه‌گویی‌ها منقرض شده؛‌ زیرا این داستان‌ها هم از لحاظ روحی روانی تأثیر دارد و هم ذهن آنان را فعال می‌کند. اکبرپور در ادامه درخصوص آخرین اثر خود،‌غولماز صحبت کرد و گفت:غولماز بچه‌غولی دختر است و ایده آن از زمانی آمد که متوجه شدم وجه قالب غول‌ها پسر هستند و این فضا بسیار مردانه شده، خواستم بدانم اگر یک غول دختر باشد، چه می‌شود.

او ادامه داد: شروع این داستان  براساس سربازی رفتن غول‌هاست و آنها هم مثل ما آدمها باید به سربازی بروند و در سربازی قوانینی عجیب دارند تا آنکه در روز سیزدهم باید تمرین کنند یادبگیرند  یک بچه آدم را درسته قورت دهند و یک بچه تپل سهم غولماز می‌شود. غولماز فکر می‌کند و می‌بیند هر کاری می‌کند نمی‌تواند او را بخورد از طرفی نمی‌تواند این کار را انجام ندهد و ادامه ماجرا همین کشمکش را در بر می‌گیرد.

 

احمد اکبر پور که سابقه داوری جشنواره هانس کریستین اندرسن را در سابقه دارد، جوایز بسیاری از جمله شورای کتاب کودک برای امپراتور کلمات، جشن فرهنگ استان فارس برای امپراتور کلمات، برگزیده کتابخانه بین‌المللی مونیخ برای کتاب من نوکر بابا نیستم، برگزیده یونیسف برای کتاب شب‌بخیر فرمانده وبرگزیده شورای کتاب  کودک  را برای کتاب شب‌بخیر فرمانده دریافت کرده، کتاب غولماز توسط نشر هوپا به چاپ رسیده است.در پایان این مراسم ضمن  رونمایی از کتاب غولماز با حضور رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی فارس ، از مربیان و باشگاه برگزیده کتابخوانی شیراز تقدیر به عمل آمد

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: