کد خبر: 32384
تاریخ انتشار: یکشنبه, 10 دی 1396 - 08:56

داخلی

»

اخبار کتاب

کتاب «ماجراهای فکر فلسفی» استاد دینانی در تركیه منتشر می‌شود

منبع : لیزنا
انتشارات «فجر» تركیه در تفاهم‌نامه‌ای با رایزنی فرهنگی ایران، کتاب «ماجراهای فکر فلسفی» استاد دینانی را به زبان تركی استانبولی ترجمه و در تركیه چاپ و منتشر می‌كند.
کتاب «ماجراهای فکر فلسفی» استاد دینانی در تركیه منتشر می‌شود

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام اداره‌كل روابط عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، انتشارات «فجر» از ناشرین برگزیده و برجسته ترکیه است که شهرتی بسیار در این كشور دارد. این انتشاراتی در انتشار آثار فکری، فلسفی، روشنفکری و دینی از جایگاه خاصی در كشورش برخوردار است و ناشر تخصصی و منحصر به فرد ترجمه آثار دکتر شریعتی و آثار دیگر متفکران اسلامی ایرانی همچون شهید مطهری، به ترکی استانبولی است.

حسین نازلی آیدین، مدیر انتشارات «فجر» در دیدار چندی پیش خود با حسن صفرخانی، رایزن فرهنگی ایران در تركیه، علاقمندی خود را به ترجمه آثار فکری و فلسفی از ایران مطرح کرد و مجموعه سه جلدی کتاب «ماجراهای فکر فلسفی» اثر استاد دینانی، استاد برجسته فلسفه و کلام را برای جامعه فکری ترکیه لازم و ضروری دانست و پیشنهاد ترجمه، چاپ و انتشار این مجموعه در قالب طرح «تاپ» (طرح سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برای ترجمه آثار فارسی به زبان‌های دیگر) را به رایزنی فرهنگی كشورمان ارایه داد. پس از بررسی و تصویب طرح ترجمه این کتاب توسط مرکز سازماندهی ترجمه و نشر سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، حسین نازلی آیدین، با حضور در رایزنی فرهنگی ایران، به صورت رسمی قرارداد ترجمه این كتاب را امضا و آغاز ترجمه آن توسط انتشارات «فجر» را اعلام کرد.

در آیین امضای قرارداد ترجمه و نشر كتاب «ماجراهای فکر فلسفی»، حسین نازلی آیدین، مشکلات جهان اسلام و عقب‌ماندگی فکری، فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی و وجود معضلات و مشکلات جدی در جهان اسلام و خشونت و افراط‌گرایی غیرقابل قبول در منطقه و کشورهای اسلامی را طرح و آن را وهن اسلام و موجب عقب‌ماندگی جهان اسلام دانست.

وی گفت: دلیل اصلی این موضوع جهل و دوری از اندیشه و تفکر اسلام اصیل است، بر این اساس بر ضرورت توجه به عنصر معرفت و تفکر و اندیشه اسلامی اصیل تأكید می‌شود. تلاش مجموعه انتشارات «فجر» در همین راستاست و بر این اساس کتاب «ماجراهای فکر فلسفی» كه کتابی ارزشمند در حوزه فکری و فلسفی محسوب می‌شود را آغاز كردیم.

مدیر انتشارات «فجر» تركیه همچنین ابراز امیدواری کرد که با ترجمه این کتاب، اهل فکر و علم در ترکیه بتوانند از این مرجع علمی ارزشمند بهره‌مند شوند.

سپس حسن صفرخانی، رایزن فرهنگی كشورمان با تأکید بر سخنان طرف ترك، مشکلات جهان اسلام را ناشی از بی‌توجهی به عناصر اصلی ایمان و معرفت در قرآن و سنت پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) دانست و دلیل خشونت، تکفیر، افراط‌گرایی، ضعف اقتصادی و اجتماعی، فرهنگی را بی‌توجهی به ارزش‌ها و اوامر صریح‌ الهی در قرآن ذکر کردند.

وی افزود: قرآن مؤمنان را برادر خطاب می‌كند؛ اما در جامعه اسلامی مؤمنین و مسلمانان یکدیگر را دشمن قلمداد کرده و به خشونت علیه یکدیگر می‌پردازند. قرآن می‌فرماید «محمد رسول‌الله والذین معه اشداء علی الکفار و  رحماء بینهم»؛ اما در جهان اسلام دوستی با کفار ارزش تلقی شده و رقابت جدی برای دوستی با کفر و شیطان بزرگ آمریکا و اسرائیل وجود دارد و بر عکس بجای مودت و محبت به یکدیگر و بر خلاف دستور صریح قرآن «اشداء علی المؤمنین و مسلمین» هستند.

صفرخانی ادامه داد: نقطه ثقل این معضلات بی‌توجهی به ساحت علم و معرفت و اخلاق است؛ بنابراین تلاش‌های علمی برای معرفی و انتشار آثار علمی فکری بزرگان معرفت می‌تواند گامی به سوی توسعه دانش و بینش و زدودن جهل و خرافه و افراط‌گرایی فراهم كند.

 

وی در پایان به معرفی شخصیت و جایگاه علمی استاد دینانی پرداخت.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: