کد خبر: 36379
تاریخ انتشار: دوشنبه, 22 مرداد 1397 - 12:18

داخلی

»

اخبار کتاب

رونمایی از کتاب تاریخ مختصر ادبیات فارسی در دهلی‌نو

منبع : لیزنا
آیین رونمایی از کتاب «تاریخ مختصر ادبیات فارسی در دوران بهمنی‌ها، عادل شاهیان و قطب شاهیان» با حضور علی دهگاهی، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در دهلی‌نو برگزار شد.
رونمایی از کتاب تاریخ مختصر ادبیات فارسی در دهلی‌نو

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، آیین رونمایی از کتاب «تاریخ مختصر ادبیات فارسی در دوران بهمنی‌ها، عادل شاهیان و قطب شاهیان» تألیف تی.این.دیوری (16 مرداد) با حضور حامد انصاری، معاون رییس جمهور پیشین هند، علی دهگاهی، رایزن فرهنگی ایران در دهلی‌نو، شاهد مهدی، رییس پیشین دانشگاه جامعه ملیه اسلامیه، مظفر عالم، استاد تاریخ در دانشگاه شیکاگو، چندر شیکهر، استاد و رییس پیشین گروه فارسی دانشگاه دهلی‌نو و استادان و پژوهشگران در محل مرکز بین‌المللی هند، برگزار شد.

سودهیر دیوری در سخنان خود این اثر ادبی را کتابی برای نسل‌های مختلف خواند و تأکید کرد: فرهنگ و زبان فارسی تأثیر زیادی بر هند و زبان‌های رایج در هند داشته است.

حامد انصاری، معاون رییس جمهور پیشین هند در سخنانی، گفت: زبان فارسی برای قرن‌ها، زبان رسمی و درباری سلسله‌های مختلف سلطنتی در هند بود.

وی افزود: زبان فارسی از طریق صوفیان و گردشگران به منطقه جنوب هند نفوذ پیدا کرد و صوفیان بیجاپور نقش مهمی در گسترش فرهنگ و زبان فارسی در سراسر منطقه دکن ایفا کردند.

شاهد مهدی، رییس پیشین دانشگاه جامعه ملیه اسلامیه نیز در سخنانی در این مراسم، با اشاره به انتشار مجدد کتاب دیوری تأکید کرد: کمتر اتفاق می‌افتد که کتابی بعد از پنجاه سال دوباره منتشر شود که این نشان از ارزش ادبی و علمی این اثر دارد.

دهگاهی، رایزن فرهنگی کشورمان همچنین با اشاره به تنوع نژادی و مذهبی دکن که باعث ظهور فرهنگ هند و ایرانی شد، گفت: حاکمان دکن خود را از متحدان شاهان صفوی می‌دانستند و بعد از خطبه‌های نماز جمعه برای پادشاهان صفوی دعا می‌کردند.

مظفر عالم، استاد تاریخ در دانشگاه شیکاگو در سخنان خود با اشاره به اهمیت دکن گفت: اکبر پادشاه گورکانی بسیار کنجکار بود تا بداند در دکن چه می‌گذرد. وی اندیشمندانی مانند فیضی و ابوالفضل را به دکن فرستاد تا حوادث آن دیار را برای اکبر بازگو کنند.

وی در ادامه بیان کرد: کتاب «تاریخ مختصر ادبیات فارسی در دوران بهمنی‌ها، عادل شاهیان و قطب شاهیان» در نوع خود بی‌نظیر است و ادبیات فارسی در دکن را به طور کامل احاطه کرده است.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: