کد خبر: 24954
تاریخ انتشار: سه شنبه, 19 مرداد 1395 - 10:31

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

برگزاري نشست كتابخوان اصحاب رسانه در شهر ساري

منبع : لیزنا
سرپرست اداره كتابخانه هاي عمومي شهرستان ساري از برگزاری پنجمين نشست كتابخانه اي آزادگان همزمان با گرامیداشت روز خبرنگار در شهرستان ساري خبر داد.
برگزاري نشست كتابخوان اصحاب رسانه در شهر ساري

 به گزارش لیزنا، عبدالحسين باقري لاجيمي معاون اداره كل كتابخانه هاي عمومي استان مازندران، روز شانزدهم مرداد در حاشیه برگزاری نشست كتابخوان ماهانه كتابخانه هاي عمومي استان مازندران که به میزبانی شهرستان ساري توسط كتابخانه عمومي آزادگان به مناسبت روز خبرنگار برگزار شد، ضمن تأکید بر لزوم تعامل بیشتر اصحاب فرهنگ و هنر در شهرستان ساري در خصوص روز خبرنگار اظهار کرد: روز خبرنگار، روز تکریم صداقت و اندیشه های والاست.

باقري گفت: روز خبرنگار فرصتی است تا از زحمات بی دریغ خبرنگاران که بی ادعا و بدون هیچ چشم داشتی فعالیت می کنند تجلیل و قدردانی شود.

وی ادامه داد: خبرنگاران انسان های وارسته و پاکی هستند که فقط در جهت اعتلای نام میهن عزیزمان ایران تلاش می کنند و در این راه از هیچ تلاشی فروگذار نمی کنند، تا نام ایران عزيزمان جزء اولین ها بوده و باقی بماند. اگر امروز شاهد رشد فرهنگ در جامعه و شهرستانمان هستیم، این اتفاق با تلاش خبرنگاران و مطبوعات صورت گرفته است؛ چرا که بدون تلاش این عزیزان و انعکاس اخبار و مطالب شهروندی، فرهنگ سازی در جامعه تقریباً غیر ممکن است.

معاون اداره كل كتابخانه هاي عمومي استان مازندران همچنین در مورد برنامه های نشست كتابخوان در دومین بخش صحبت هايش گفت: نشست‌های کتاب‌خوان  از سلسله نشست‌هایی است که نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در سال ۱۳۹۵ به‌عنوان «سال خواندن» با هدف اشاعه آگاهی‌ و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در موضوعات مختلف برگزار می‌کند. پیش از این نشست‌های کتاب‌خوان در شهرستان ساري با محوريت روز محيط زيست، روز قلم، روز عفاف و حجاب، و... برگزار شده است.

 

پنجمين نشست کتاب‌خوان کتابخانه ی عمومی آزادگان و بيست و نهمين نشست كتابخوان شهرستان ساري در آستانه روز خبرنگار، 16 مرداد رأس ساعت 17 با حضور فرهيختگان، اصحاب رسانه به ويژه خبرنگاران و عكاسان و سردبيران هفته نامه ها، پايگاه هاي خبري، و روزنامه هاي حرف، كيهان، موثق، مازند مجلس و شورا، بلاغ، تمشك، انعكاس شمال، مازندنومه، پيشرو، كاير، زرخيز، پيك شمال، همشهري،مهر، و عصر رسانه در کتابخانه عمومی آزادگان برگزار شد.

در این نشست، کتاب‌های «آفتاب مهر» نوشته محققين مركز تخصصي مهدويت، توسط مهسا اسبويي زنگياني (مدرس معارف مهدويت و خبرنگار روزنامه كيهان)، «مثلث طلايي: نوشتن در مطبوعات» نوشته احمد توكلي، توسط مجيد ساجدي فر (خبرنگار خبرگزاري مازند مجلس و شورا)؛ «جاناتان مرغ دريايي» نویسنده ريچارد باخ، توسط محمد حسن زاده (روابط عمومي خبرگزاري مازند مجلس و شورا)، «ناتور دشت» نوشته دي جي سلينجر، توسط هومن حكيمي (سردبير هفته نامه تمشك)، «هنر شفاف انديشيدن» نوشته رولف دوبلی، توسط حسين قاسمپور (روانشناس)، و«بيشعوري» نوشته خاوير كرمنت ترجمه محمود فرجامي، توسط سيده سعيده فلاح (خبرنگار روزنامه پيك شمال) معرفی و تجربه خواندن آن‌ها با حاضرین به اشتراک گذاشته شد.

 آفتاب مهر

مهسا اسبوئي زنگياني، نخستین ارائه دهنده این نشست، گفت:کتاب آفتاب مهر كتابي است با موضوع ديني و مهدويت كه با تلاش جمعی از محققین مرکز تخصصی مهدویت در دو جلد به نگارش در آمده است.

در میان آموزه های دینی، مهدویت از مهم ترین و اثر گذار ترین آموزه هاست، در حقیقت یک جامعه اسلامی و امید به آینده در اعتقاد به این آموزه نهفته است.

دشمنان هم بی پرده و با تمام توان شروع به فعالیت علیه آموزه مهدویت، تحریف و تحمیل مدل ها و نمونه های ساخته شده خودشان به عنوان مدل مهدوی کردند و آن را به جامعه انسانی و اسلامی ارائه دادند و موجب شک و تردید در بین افراد جامعه شدند. اگر چه ماندن در این شک و تردید جایگاه بدی است ولی معبر و گذرگاه خوبی هست برای مومنان جویای مسائل و مباحث دینی که از طریق اهل علم و متخصصان این حوزه به نتیجه قطعی برسند و ایمان معرفت خود را افزایش دهند. در این راستا واحد پرسش و پاسخ مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم برای پاسخگویی به سوالات و شبهات با موضوع مهدویت از سال 83 فعالیت خود را آغاز و از طریق تلفن، اینترنت، نامه های پستی و برگزاری جلسات، پاسخگوی سوالات مخاطبان خود می باشد و مجموعه آفتاب مهر نتیجه تلاش بی وقفه اساتید و محققان مرکز تخصصی مهدویت است كه در دو جلد آماده شده است.

كتاب اول شامل 110 پرسش و پاسخ در 10 محور شامل: ادیان، فرق و مذاهب، مهدی شناسی، ظهور و علائم و شرایط آن مي باشد. كتاب دوم این مجموعه هم به شبهات شایع در موضوع مهدویت مانند نوع و ساختار حکومت جهانی مهدوی، نحوه ظهور امام مهدی(ع) پرداخته و پرسش ها به صورت مستدل و مستند پاسخ داده شده اند. پاسخ های ارائه شده از سوي نویسندگان بسیار متقی بوده  و از محتوای علمی بالایی برخوردار مي باشند. در اين كتاب سعی شده است مطالب بصورت روان و ساده بیان شده تا عموم جامعه از آن بهره مند شوند. نوع نگارش و ترتیب پرسش ها به خواننده در فهم مطالب کمک می کند و ارائه پرسش ها و جواب های خود مخاطبین به جذابیت این مجموعه افزوده و در واقع سوالات از متن جامعه جمع آوری شده است. اين كتاب گنجینه ای از معارف مهدویت است و توسط انتشارات بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج) به زیور طبع آراسته شده است.

مثلث طلايي: نوشتن در مطبوعات

در ادامه این نشست، مجيد ساجدي فر، خبرنگار خبرگزاري مازند مجلس و شورا به معرفی اثر خویش با عنوان «مثلث طلايي: نوشتن در مطبوعات» پرداخت. کتاب «مثلث طلایی: نوشتن در مطبوعات» به قلم احمد توکلی از انتشارات ثانیه می باشد.

ساجدی فر گفت: دلیل انتخاب اين کتاب بخاطر حاضرين در نشست كتابخوان مي باشد که خبرنگاران و فعالان عرصه کتابخانه بودند. گروه اول، خبرنگاران اند كه به این کتاب نیازمندند و گروه دوم به دلیل مطالعه بسیار و داشتن معلومات، پتانسیل خوبی برای نوشتن دارند.

در این کتاب تکنیک مقاله نویسی، یادداشت نویسی و کلاً چگونه نوشتن آموزش داده می شود و همانطور که از نامش پیداست مثلثی است که به نظر نویسنده طلایی است و اين مثلث را در نگارش باید رعایت کرد. در ضلع اول و هرم بالای این مثلث، ''هدف'' قرار دارد یعنی هدف و منظور ما از نوشتن این نوشته ( یادداشت، گزارش و...) چیست و می خواهیم چه پیامی را به مخاطب منتقل کنیم.

دومین ضلع این مثلث ''مخاطب'' است یعنی نوشته ما شامل چه کسانی، چه گروهی و  از چه قشری با چه سنی هستند.

و ضلع سوم این مثلث ''کانال''هست یعنی نوشته ما از چه راهی از چه کانالی به دست مخاطب می رسد تصویری، صوتی، مکتوب، مجازی و.......

اگر اضلاع این مثلث را رعایت کنیم در کنار سایر موارد می توان روز بروز در نوشتن بهتر و بهتر شد.

يك جمله از بزرگان در پايان صحبت خالي از لطف نيست: نوشتن قسمتی از زندگی من است توصیه می کنم که به آن به عنوان یک شغل نگاه نکنید.

جاناتان مرغ دريايي

ارائه دهنده ي بعدي، محمد حسن زاده بود كه به معرفي رماني از ریچارد باخ پرداخت. باخ نویسنده ی کتاب «جاناتان مرغ دريايي» یک خلبان است و عاشق پرواز و پریدن. بی جهت نیست که تم اصلی کتاب هایش پریدن و پرواز است. جاناتان (شخصیت اصلی داستان که یک مرغ دریایی است) روزی به این نتیجه می رسد که آیا زندگی اش یکنواخت نشده است؟ آیا زنده است تا پرواز کند تا شکار کند و شکم خود را سیر کند و بخوابد و فردا هم همین طور. به او الهام شده بود که پرواز وسیله ای برای امرار معاش نیست. پرواز خود یک هدف است. خود یک آرمان است. یک ایده آل.

او دیگر به شکار ماهی های دریا نپرداخت. بلکه به مکتبی رفت که خود برای خود تدارک دیده بود. او در آسمان به پرواز و سقوط پرداخت. سقوط با نهایت سرعت. سقوط و سرعتی ورای توانایی یک مرغ دریایی معمولی. آن قدر تمرین کرد تا به سرعت هایی رسید که پرنده های شکاری و تیزروی دیگر به این سرعت نرسیده بودند.

روزی تصمیم گرفت تا این توانایی خود را برای مرغان دریایی ديگر که در جزیره ی محل زندگی اش بود به نمایش بگذارد. اما مرغان دریایی دیگر و حتی خانواده اش او را طرد کردند. ناامید و سرخورده شده بود و تصمیم گرفت به جزیره ی دیگری برود. در میان راه با مرغ دریایی آشنا می شود و او را به سرزمین دیگری می برد. سرزمینی که تعداد کمی مرغ دریایی زندگی می کردند. آن ها هم به توانایی خارق العاده ی جاناتان را پي بردند. مرغان دریایی دیگر نام این سرزمین را بهشت می نامیدند. پس از چند روز مرغ دریایی پیری به او می رسد و می گوید به بهشت خوش آمده است. اما جاناتان می گوید اینجا بهشت نیست و مرغ پیر به تصدیق سخن جاناتان می پردازد و می گوید. "بهشت زمان و مکان نیست بلکه همان حس کامل شدن است" پیر به او این توانایی را می دهد که می تواند در یک لحظه از مکانی به مکانی بسیار دور برود. خواستن، آموختن و تمرین کردن برای رسیدن به این تکامل کلیدواژه های اصلی سبک زندگی جاناتان بوده است. او امروز به مرغ دریایی کامل بسیار نزدیک شده است. تصمیمی جدید اتخاذ می کند. او تصمیم می گیرد به جای رفتن و عروج به سرزمین های بالاتر که تا با مرغان دریایی کمتری در ارتباط باشد به زمین بازگردد. بازگشتی از نظر مرغ دریایی پیر عجیب به نظر می رسد. مرغ دریایی پیر می گوید: "می خواهی به سرزمینی برگردی که تا نوک پر بالهایشان را هم نمي بینند؟

جاناتان به زمین برمی گردد و پیامبری می شود برای مرغان دریایی زمینی تا نوید دهد که سرزمینی بالاتر هم هست. می شود به سرعت هایی ورای پریدن روزانه رسید. می شود با سرعت تفکر پرواز کرد. او پس از بازگشت با مرغی آشنا می شود که از جزیره اش طرد شده است.

این کتاب شاید یک اثر ادبی فاخر نباشد اما خوانشی غربی است از عرفان شرقی.

ریچارد باخ در کتاب های دیگرش هم به پرواز و پریدن پرداخته است. پرواز از منظر او نماد تکامل است. تکامل يعني كامل شدن.

راستی شما با چه سرعتی پرواز می کنید؟

ناتور دشت

كتاب «ناتور دشت» كتاب ديگري بود كه توسط سردبير هفته نامه تمشك، هومن حكيمي، معرفي شد. ناتور دشت به معناي نگهبان و پاسدار و محافظ دشت است. سلینجر، آمریکایی ترین داستان تاریخ ادبیات آمریکا را اینگونه شروع می کند؛ «و به این ترتیب ما با یکی از تخس ترین و جالب ترین شخصیت های داستان آشنا می شویم، با هولدن کالفید 17 ساله ای که توی آسایشگاه روانی (انگار) بستری است و دارد  داستان زندگی اش و سرگردانی و آشفتگی یکی دو روزه اش را در نیویورک تعریف مي کند. انتخاب نیویورک به عنوان یکی از مراکز مهم فرهنگی، سیاسی، اقتصادی آمریکا اهمیت دارد. شخصیتی که با همه سر ناسازگار دارد و اگر در حال فحش دادن و تکه انداختن نباشد، این کار را توی دلش انجام می دهد و اتفاقاً همین مسئله و لحن جسورانه اوست که خواننده را به او نزدیک می کند و خیلی جالب و عجیب است که خواننده منطق خاص او را قبول می کند. سلینجر که از طرفداران همینگوی بوده، کالفید را به عنوان یک قهرمان قهرمان (یا بهتر است بگوییم ضد قهرمان) آمریکایی خالص که شهرتش را نه به دلیل ستایش فرهنگ آمریکایی زمان خود بلکه به خاطر لجن مال کردن ارزش های زمانه خود به دست آورده است، معرفی می کند و نشان می دهد. با رجوع به تاریخ می بینیم که دهه ی 50 برای آمریکایی ها دهه محافظه کاری همراه با ثبات فرهنگی بوده اما سلینجر خیلی صادقانه کار كرده و با شعار و ثبات محافظه کارانه كاري ندارد و تبدیل به یک منتقد اجتماعی نکته سنج و آگاه می شود و لایه ظاهری را کنار زده به عمق جامعه آمریکایی نفوذ می کند. سلینجر کتاب های دیگری هم منتشر کرده که با اقبال مواجه شدند اما هیچکدام به جذابیت ناتور دشت و شخصیت کالفید نبوده اند.

الیا کازان قصد داشت از روي داستان ناتور دشت فيلم تهيه كند اما نويسنده اجازه نداد و به كازان گفت: «نمی توانم چنین اجازه ای بدهم چون می ترسم هولدن این کار را دوست نداشته باشد!) و این زندگی کردن نویسنده با شخصیتی است که آن را خلق کرده که منجر به ایجاد شاهکار می شود.

هنر شفاف انديشيدن

حسين قاسمپور، روانشناس، به معرفي کتاب «هنر شفاف اندیشیدن» اثر رودلف دوبلی از انتشارات چشمه  پرداخت. اين كتاب یک کتاب جامعه‌شناسی روانشناسی یا خودشناسی است که توسط یک رمان‌نویس و کارآفرین سوئدی نوشته شده است. او مثل یک دانشجوی رشته روان شناسی و علوم اجتماعی شروع به مطالعه و پژوهش می‌کند که حاصل آن کتاب «هنر شفاف اندیشیدن» است.

این کتاب حاوی دستورالعمل نیست. در آن «هفت گام برای یک زندگی بی‌خطا» پیدا نخواهید کرد در واقع آرزوی من کاملا ساده است: اگر بتوانیم بزرگ‌ترین خطاهای فکری را بشناسیم و از آنها در زندگی شخصی، شغلی یا در دولت‌مان پرهیز کنیم، ممکن است شاهد جهشی در موفقیت خود باشیم. نیازی به حیله‌های جدید، طرح‌های نوین، ابزار غیرضروری و پرکاری طاقت‌فرسا نیست. تمام آن‌چه ما بدان نیاز داریم، پرهیز از بی‌خردی است.

موضوعاتي كه در كتاب به آن پرداخته شده است عبارتند از: تأیید اجتماعی، توهم کنترل، بازگشت به میانگین، خطای نتیجه، خطای علاقه، و اثر مالکیت.

ناتوانی در شفاف اندیشی (خطای شناختی) را مي توان به وسيله ي تهیه فهرستی از این خطاهای متداول شناختی که با یادداشت ها و خاطره ی شخصی کامل شدند، حل كرد. اشتباهات متداول و موانع بر سر راه منطق ماست که دائماً ما را گرفتار می کنند.

بيشعوري

كتاب «بيشعوري» نوشته خاوير كرمنت است و محمود فرجامي اين كتاب را ترجمه كرده است.  اين كتاب توسط سيده سعيده فلاح خبرنگار پيك شمال با موضوع كتاب، خودشناسي و اختلالات شخصيتي و درمان آن معرفي شد. كتاب توسط انتشارات تيسا و در قالب روانشناسي طنز منتشر شده است. اين كتاب به عنوان راهنمايي است كه با بازگو كردن اختلالات شخصيتي بسيار مهم و مسائل مربوط به آن، تحمل خيلي از رفتارهاي مشكل ساز را براي ما راحت تر مي كند.

بسياري از افراد کار و رفتاري مسئله ساز را انجام میدهند و خودشان  نمیدانند كه گرفتار اين رفتار هستند ويا اصلاً دچار بيماري اينچنيني شده اند. این کتاب با بیانی ساده به ما کمک می کند تا با رفتارهای اطرافیان مان سازگار شويم بطوریکه به ما سخت نگذرد و کمتر اذیت شویم. به عقيده من در مبحث روانشناسی اگر هزار نوع کتاب را مطالعه كنيم اما نتوانیم از تجربیاتی که از طریق کتاب  مطالعه شده بدست آوردیم در موقعیت های مختلف از آن استفاده كنيم و آن را در زندگي به کار بریم  فایده ای عائد كسي نمي شود. در نتیجه فکرمی کنم روانشناسی، بنیادي ترین مسئله در هر رشته و حوزه ای مي باشد.

اگه از راه درست وارد شویم می توانیم از راهكارهاي كتاب کمک بگیریم. به صورت خلاصه و مفید مي توان درمان رفتاري و چگونگي پي بردن به مشكلات رفتاري را از اين كتاب نتيجه گرفت.

«بیشعوری«، کتابیست که نویسنده اش از آن بعنوان خطرناک ترین بیماری تاریخ بشریت نام برده و در این کتاب به معرفی این بیماری، در بیست و چهار فصل از ابعاد مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، خانوادگی پرداخته و به چگونگی تشخیص و راه های درمان آن پرداخته شده است.

این کتاب درباره ی پدیده ی بی شعوری در جوامع کنونی است که راهنمای عملی ارزشمندی برای شناخت و درمان آن و نحوه رفتار با مبتلایان به این بیماری است.

آیا از اینکه همسایه تان زباله هایش را درجوی آب می ریزد عصبانی هستید؟ آیا تا به حال پیش آمده در اداره ای برای گرفتن یک امضا روزها و ساعت ها در آمد و شد باشید؟ آیا احساس می کنید برخوردهای رئیس تان با شما توهین آمیز است؟  اگر پاسخ تان به این پرسش ها مثبت است این کتاب را حتماً بخوانید. در غیر این صورت احتمالاً خطر جدی تری شما را تهدید می کند.

این کتاب که پرفروش ترین کتاب سال انتخاب شده بود و هنوز هم جزو پرفروش ترین هاست در واقع با بیانی طنز به یک اختلال شخصیتی در زمینه روانشناسی می پردازد.

این کتاب با این پاراگراف به اتمام می رسد؟

«واقعیت تلخ آن است که بوی گند بی شعوری از سراسر دنیای ما به مشام می رسد و اگر برای زدودن آن کاری نکنیم، به فاجعه خواهد انجامید. فاجعه آن وقتی است که دیگر این بو را، از فرط تکرار و عادت، احساس نكنیم.

بویی حس نمی کنید؟»

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: