کد خبر: 25167
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 18 شهریور 1395 - 15:11

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

در روستای کتک شهرستان ارسنجان برگزار شد

نشست کتابخوان ویژه زنان و مادران خانه دار

نشست «کتاب‌خوان» ویژه در کتابخانه عمومی ابوذر کتکی، روستای کتک شهرستان ارسنجان، در استان فارس، روز دوشنبه 15/6/95 برگزار شد.
نشست کتابخوان ویژه زنان و مادران خانه دار

به گزارش لیزنا، ششمین نشست «کتاب‌خوان» شهریور ماه کتابخانه عمومی ابوذر کتکی، روستای کتک شهرستان ارسنجان، در استان فارس، روز دوشنبه 15/6/95 با حضور کتابداران، جمعی از اعضای کتابخانه، مادران و زنان خانه‌دار و علاقه‌مندان به کتاب و کتاب‌خوانی برگزار شد.

 در این نشست شش کتاب معرفی شد، که خلاصه آن به شرح زیر است:

 

«نمک در جوراب»، نوشته لیلیان برد/ معرفی‌کننده: روحین‌دخت زارعی

تجویزهای خانگی بخشی از میراث فرهنگی خانواده را تشکیل می‌دهند. درمان‌های خانگی و خانوادگی بسیاری از قرون گذشته، همچنان در سراسر دنیا استفاده می‌شوند. این روش‌ها از طریق سنن شفاهی، میانه و کهن تاریخی مکتوب ادامه حیات یافته‌اند. نگارنده در این کتاب برخی از متداول‌ترین ناراحتی‌ها و بیماری‌های کودکان را معرفی کرده و زیر هرعنوان، شرح کوتاهی از ناراحتی یا بیماری و راه‌های مرسوم درمان و پس از آن«درمان خانگی» را آورده است. برخی از بیماری‌ها عبارت‌اند از: بریدگی، آبله ‌مرغان، تب‌خال، خون‌دماغ، سردرد، سرفه، قولنج، یبوست، گزیدگی، تهوع، و تاول.

 

«اهمیت حجاب و عفاف و ازدواج در اسلام»، نوشته علی محمودی ارسنجانی/ معرفی‌کننده: توران زارعی

این کتاب مجموعه از جملات و سخنان كوتاه از شخصیت‌های مختلف در مورد زنان و لزوم حفظ پوشش آنان است. در این نوشتار دیدگاه‌های برخی از شخصیت‌های مسلمان و غیرمسلمان در مورد ویژگی‌های زنان و نحوه رفتار با آنان بیان شده و آثار پوشش مناسب زن برای در امان ماندن از افراد سودجو در قالب سخنانی كوتاه از این شخصیت‌ها بیان شده است. اهمیت چادر به عنوان حجاب برتر، بیان زیبایی‌های ظاهری و باطنی زن در قالب حفظ حجاب، فلسفه حجاب، ابعاد معنوی حجاب و جنبه‌های دینی آن، آثار بی‌حجابی و مصادیق حجاب زن و مرد از موضوعات مهم مطرح شده در این سخنان كوتاه است.

 

«امیر گل‌ها»، نوشته حسین سیدی/ معرفی‌کننده: لیلا زارعی

این اثر چاپ اول ناشر جدید است و در مجموع چاپ هشتم است که 25000 نسخه تیراژ داشته است. این کتاب کاندیدای جایزه کتاب سال ولایت نیز شده است. امیر گل‌ها جلد دوم از مجموعه چهارده جلدی «سیره کاربردی چهارده معصوم» است که جلد اول آن با عنوان«همنام گل‌های بهاری» برنده جایزه کتاب سال حوزه شد. در این مجموعه سعی می‌شود مسائل مختلف زندگی از دیدگاه اهل‌بیت بیان شود و هدف این مجموعه پاسخ به این سؤال است که در روزگار امروز و برای انسان قرن بیست ویکم چگونه اهل بیت می‌توانند الگو باشند. این سیره کاربردی که بیش از صد موضوع مثل محیط‌ زیست و حقوق مخالفان را شامل می‌شود،  برای نوجوانان نوشته شده است. این مجموعه با استفاده از منابع تاریخی تألیف شده و جلد سوم آن درباره زندگی و شخصیت «حضرت زهرا» با نام «خاطر نازک گل» در مرحله نگارش است.

 

«بهداشت خانه و خانواده»، نوشته پریسا پورعلم‌داری/ معرفی‌کننده: مرضیه زارعی

این کتاب در دو فصل تنظیم شده که در فصل اول اطلاعاتی در زمینه بهداشت ضروری خانواده مانند بهداشت مسکن، بهداشت محل نگهداری موادغذایی و... ارائه می‌کند و فصل دوم در زمینه دانستی‌های بهداشتی مفید خانواده، با اصول و اهمیت بهداشت اماکن، بهداشت حرفه‌ای و... نوشته شده است. از جمله موضوعات مورد بحث در فصل اول می توان به در آستانه ازدواج یا بارداری، نکاتی در خصوص بهداشت آب، نکاتی در خصوص بهداشت زباله، نکاتی در خصوص بهداشت مسکن، راه‌های پیشگیری از سوانح و حوادث در مسکن و گندزدایی منازل آلوده اشاره کرد. خانواده و بهداشت اماکن، بهداشت سفر، بهداشت ورزش، بهداشت خواب، انواع آلودگی و راه‌های مبارزه با آن، آشنایی با گندزداها، ضدعفونی‌کننده‌ها و پاک‌کننده‌ها، رعایت نکات بهداشتی در مشاغل مختلف، رعایت نکات بهداشتی در هنگام کار با رایانه، نکات بهداشتی در هنگام بحران‌ها و در هنگام شرایط اضطراری مباحثی است که در فصل دوم به آن‌ها پرداخته شده است.

 

«هنر خانه داری»، نوشته زهرا صالحی/ معرفی‌کننده: زهرا عمادی

این کتاب، مجموعه کامل و کاربردی از نکات آموزنده درمورد خانه‌داری است که در هشت فصل ذیل عناوین: مواد غذایی، آشپزی و خوراکی، یخچال و فریزر در خانه، خانه‌داری و نکات آموزنده، بهداشت، رفتار با لباس(شست‌وشو و اتوکشی)، از بین بردن لکه‌ها، خانه تکانی و اسباب کشی، چیدمان و دکوراسیون تنظیم شده است.

 

«دختر شینا»، نوشته بهناز ضرابی‌زاده/ معرفی‌کننده : فریده زارعی

 دختر شینا روایتی از زندگی قدم خیر محمدی کنعان است. این کتاب تصویری از زندگی خانواده‌ رزمندگان را به خواننده نشان می‌دهد و در سال 1390توسط انتشاراتی سوره مهر در 19 فصل و264 صفحه به چاپ رسید. نویسنده این کتاب یکی از خاطره نویسان بزرگ ایرانی است و این کتاب به سبک خاطره نویسی به بیان واقعیات می پردازد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: