کد خبر: 27430
تاریخ انتشار: یکشنبه, 24 بهمن 1395 - 14:07

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

کارتونیست رومانیایی

کتاب، بازگشت به روزگار تخیل است

منبع : لیزنا
دورا آگزیانته، کارتونیست رومانیایی، مطالعه را از علایق کاری‌اش می‌داند و می‌گوید: به گمان من در حال حاضر کتاب، بازگشتی به روح ما است؛ بازگشتی به تخیل و سال‌هایی که هیچ اثری از هجمه و حضور پررنگ فناوری نبود.
کتاب، بازگشت به روزگار تخیل است

به گزارش لیزنا، بر اساس اعلام روابط عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، دورا آگزیانته، ‌در سال ۱۹۶۲ در شهر فالتیچه رومانی به دنیا آمد. انتشار کارتونی با موضوع کودکی که امتحان ریاضی را از کتاب جغرافی تقلب می کرد در مجله مدرسه شروع کار هنری او بود؛ طی این مسیر هنری با تحصیل در گروه حقوق دانشکده پلیس دچار وقفه شد و مدت ها بعد، ‌پس از ملاقات با کارتونیست معروف رمانیایی و مشاهده تنوع و تعدد نشریات طنز در این کشور از سر گرفته شد. آگزیانته که در حال حاضر افسر پلیس بازنشسته است، ‌ کار حرفه ای خود را از سال ۱۹۹۰ و با انتشار کارتون هایی در مطبوعات نظامی آغاز و این روند با انتشار در روزنامه‌های رومانیایی و مقالات طنز ادامه یافت.

وی در گفتگو با روابط عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، در زمینه کاری خود می گوید: در حال حاضر من به طور مستقل کار می‌کنم و عمدتا بر کارتون و طنز متمرکز هستم؛ برای من زمان خلق یک اثر به میزان پیچیدگی آن بستگی دارد؛ ‌گاهی تمام شب را صرف یافتن یک ایده بکر و ۲ تا ۳ ساعت صرف خلق آن می کنم. آثار من در نمایشگاه های فردی و جمعی به نمایش گذاشته شده؛ در شماری از مسابقات بین الملی کارتون نیز شرکت کرده ام و کارتون هایم با جوایز معتبری مورد تقدیر قرار گرفت.

آگزیانته که از طریق سایت ایران کارتون با این مسابقه آشنا شده است، در ارزیابی آن می‌گوید: موضوع کتاب، سوژه‌ای بسیار جالب و الهام‌بخش است؛ من در تمامی دوره‌های دوسالانه کارتون کتاب شرکت کرده‌ام و هر بار حضور، چالش جدیدی برایم بوده، ‌چراکه موضوع کتاب از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ ‌و من به‌ندرت شاهد انتخاب این موضوع برای خلق کارتون بوده‌ام.

وی ادامه داد: به گمان من در حال حاضر این کار به‌طور مستقیم ترویج کتابخوانی را به دنبال نخواهد داشت، ‌شاید به این دلیل که من یک تصویرگر کتاب نیستم؛ اما برای طراحانی که با نقاشی‌هایشان مردم را به مطالعه سوق می‌دهند، احترام بسیاری قائلم و قدردان آن‌ها هستم؛ ‌ شاید در آینده من نیز بتوانم این کار را انجام دهم.

این هنرمند کارتونیست در خصوص علاقه‌اش به کتاب و مطالعه می‌گوید: خواندن برای من بسیار لذت‌بخش است؛ به گمان من در حال حاضر کتاب، بازگشتی به روح ما است؛ بازگشتی به تخیل و سال‌هایی که هیچ اثری از هجمه و حضور پررنگ فناوری نبود.

آگزیانته در خصوص وضعیت کتابخانه‌های عمومی رومانی می‌گوید: در کشور من تعداد زیادی کتابخانه جالب و جذاب با کتاب‌هایی در تمامی زمینه‌ها وجود دارد؛ اما من شخصاً، از کتابخانه عمومی استفاده نمی‌کنم؛ چراکه ترجیح می‌دهم کتاب موردعلاقه‌ام را، ‌هر زمان که بتوانم، با لذت بازخوانی کنم؛ کتاب‌های بسیاری از دوران نوجوانی و بلوغ برایم به یادگار مانده که مایلم آن‌ها را، ‌با اشتیاقی همسان گذشته، ‌مجدداً بخوانم.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: