کد خبر: 27460
تاریخ انتشار: دوشنبه, 25 بهمن 1395 - 17:47

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

فرانسیس ریشار پژوهشگر هنرهای ایرانی- اسلامی

کتابخانه و موزه ملی ملک، نمودار یک کلکسیون در معنای جهانی است

منبع : لیزنا
یک گروه از ایران‌شناسان، تاریخ‌نگاران، باستان‌شناسان و پژوهشگران برجسته اروپایی با حضور در کتابخانه و موزه ملی ملک، درباره زمینه‌های مشترک همکاری در حوزه فرهنگ و تمدن ایران و اسلام گفت‌وگو کردند.
کتابخانه و موزه ملی ملک، نمودار یک کلکسیون در معنای جهانی است

به گزارش لیزنا، براساس اعلام روابط عمومی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، موقوفه آستان قدس رضوی، «اولریش مارزلف» پژوهشگر ادبیات فولکلور ایران و شرق‌شناس آلمانی، «ویلم فلور» ایران‌شناس و تاریخ‌نگار هلندی، «فرانسیس ریشار» پژوهشگر هنرهای ایرانی- اسلامی و ایران‌شناس فرانسوی، «فرانچسکو کالیِری» باستان‌شناس ایتالیایی، «برونو اُوِرلَت» باستان‌شناس بلژیکی و «ولادیمیر ایوانف» باستان‌شناس روس پس از بازدید از بخش‌های گوناگون نخستین موزه وقفی- خصوصی ایران و یکی از شش کتابخانه بزرگ کشور در حوزه نسخه‌های خطی، آخرین دستاوردهای کوشش‌های این موقوفه را به تماشا نشسته، برای ایجاد زمینه‌ای مهیا به منظور همکاری‌های مشترک در حوزه فرهنگ و هنر ایرانی- اسلامی همفکری کردند.

فرانسیس ریشار، پژوهشگر هنرهای ایرانی- اسلامی و ایران‌شناس فرانسوی پس از این بازدید و برگزاری نشست در این‌باره گفت: من پنج سال پیش هنگامی که به ایران آمدم و از کتابخانه و موزه ملی ملک بازدید کردم، برنامه‌هایی را در حال اجرا دیدم که اکنون بخشی مهم از آن‌ها پایان یافته و اکنون تصویری نو به نمایش درآمده است.

وی افزود: کتابخانه و موزه ملی ملک، نمایانگر و نمودار روشن و روزآمد از یک کلکسیون در معنای جهانی آن به شمار می‌آید و بیش‌تر اصول مجموعه‌داری و ارایه خدمات به مخاطبان در آن رعایت شده است.

این ایران‌شناس و هنرشناس برجسته تاکید کرد: داشتن سناریو در ارایه تصویری شایسته از فرهنگ، هنر و تمدن ایران و اسلام در موزه‌ها اهمیتی فراوان دارد؛ همچنین کار گروهی و علمی در حوزه‌های هنری، موزه‌ای و تاریخی بسیار راه‌گشا است. کتابخانه و موزه ملی ملک را از این نظر می‌توان یک الگوی استاندارد در این زمینه‌ها در ایران بازشناساند.

فرانسیس ریشار با اشاره به رعایت اصول نگهداری آثار و اشیای تاریخی و فرهنگی، در مخازن آثار موزه‌ای این گنجینه افزود: برخی نقاشی‌های موجود در کتابخانه و موزه ملی منحصربه‌فردند که شیوه نگهداری آن‌ها در ماندگاری و سلامت چنین آثاری اهمیت فراوان می‌یابد. همچنین شیوه نگهداری فرش‌های تاریخی این گنجینه در قالب رول، نمونه‌ای به شمار می‌آید که در موزه هنرهای تزیینی پاریس نیز به کارگرفته شده است.

این ایران‌شناس و هنرشناس با اشاره به تمایل اعضای گروه همراه برای انجام پژوهش‌ها و همکاری‌هایی با کتابخانه و موزه ملی ملک در حوزه فرهنگ و تمدن ایران و اسلام، یادآور شد: اینگونه همکاری‌ها می‌تواند زمینه‌هایی مناسب برای آشنایی دو جهان شرق و غرب از یکدیگر به ویژه آشنایی با تصویری روشن و واقعی از تمدن اسلامی در ایران فراهم آورد.

 اولریش مارزلف پژوهشگر ادبیات فولکلور ایران و شرق‌شناس آلمانی نیز در این برنامه بازدید و نشست افزود:  چنانچه آستان قدس رضوی و کتابخانه و موزه ملی ملک تمایل داشته باشند، می‌توان بستری برای تبادل اندیشه‌های تخصصی در حوزه فرهنگ و هنر ایرانی- اسلامی فراهم آورد.

وی افزود: گنجینه آثار کتابخانه و موزه ملی ملک به ویژه در حوزه فرهنگ و هنر ایرانی- اسلامی، سرمایه‌ای گران‌سنگ در زمینه پژوهش‌های هنری- تاریخی به شمار می‌آیند.

این گروه از ایران‌شناسان، تاریخ‌نگاران، باستان‌شناسان و پژوهشگران برجسته اروپایی که از کتابخانه و موزه ملی ملک بازدید کردند، در بهمن 1395 به عنوان برگزیدگان خارجی هشتمین جشنواره بین‌المللی فارابی در ایران حضور یافته‌اند.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: