کد خبر: 27821
تاریخ انتشار: سه شنبه, 17 اسفند 1395 - 16:28

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

کارتون در خدمت سالم سازی و مبارزه با فساد در جامعه

منبع : لیزنا
اسماعیل عباسی، روزنامه‌نگار و کارتونیست با اشاره به سه مشخصه اصلی اغراق، طنز و پیام نقدآمیز کارتون، آن را در جهت کمک به سالم‌سازی و مبارزه با فساد در جامعه موثر دانست.
کارتون در خدمت سالم سازی و مبارزه با فساد در جامعه

به گزارش لیزنا، اسماعیل عباسی در سومین دوسالانه کارتون کتاب که صبح امروز سه‌شنبه، ۱۷ اسفندماه در خانه هنرمندان ایران برگزار شد، بیان کرد: کارتون یک شاخه از کاریکاتور است که با سه ویژگی مشخص اغراق، طنز و پیام نقدآمیز از نقاشی جدا شد.

وی کاریکاتور را در راس عالی‌ترین هنرهای زمانه دانست و ادامه داد: از آنجا که کارتون به اشیا هویت و سرزندگی می‌دهد تا آنها حرف بزنند، در راس قرار گرفته است. این ویژگی را در کمتر هنری می‌توان پیدا کرد.

عباسی با بیان اینکه کارتون حوزه‌های بسیار وسیعی را در بر می‌گیرد اظهار داشت: هرچند که فلسفه امروز به نقطه‌ای رسیده که براساس مکانیک کوانتوم همه چیز زنده است، اما کاریکاتور بسیار قبل‌تر از این زمان به این مهم دست یافته بود؛ مثلا کتاب یک کالای فرهنگی و شیء است که همه نسل‌ها بدان توجه دارند و از آن همواره بعنوان امین و راهنما یاد می‌شود و هنری که توانسته به کتاب‌ها جان بخشد و آن را نقد کند، هنر کارتون است.

این کارتونیست عنوان کرد: کارتون در همه حوزه‌ها خدمت‌گذار است و کارتونیست‌ها با هنر خود می‌توانند معضلات جامعه را به صورت بسیار دقیق و جامع مطرح کنند.

عباسی گفت: امیدوارم با تداوم برگزای دوسالانه‌هایی این‌چنینی، روز به روز شاهد افزایش علاقه و اشتیاق نسل جوان به کتاب و کتابخوانی باشیم.

وی در پایان گفت: کارتون در هر حوزه‌ای (مطبوعات یا نمایشگاه) با سه مشخصه اصلی خود، می‌تواند جامعه را نقد کند و این مسئله کمک شایانی به سالم‌سازی جامعه و مبارزه با فساد خواهد کرد؛ بنابراین تقاضا می‌کنم که تمامی اهالی این حوزه آستانه تحمل خود را نسبت به کارتون بالا ببرند.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: