کد خبر: 28347
تاریخ انتشار: یکشنبه, 10 ارديبهشت 1396 - 09:36

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

جلسه مشترک کتابخانه‌های عمومی فارس و کتابخانه تخصصی و مرکز پژوهشی آستان احمدی و محمدی (ع) برگزار شد

منبع : لیزنا
جلسه مشترک برنامه‌ریزی هفتمین جشنواره کتابخوانی رضوی به منظور همکاری‌های مشترک دو سازمان و هماهنگی در راستای برگزاری هفتمین جشنواره کتابخوانی رضوی در محل  کتابخانه و مرکز پژوهشی حرم مطهر شاهچراغ(ع) برگزار شد.
جلسه مشترک کتابخانه‌های عمومی فارس و کتابخانه تخصصی و مرکز پژوهشی آستان احمدی و محمدی (ع) برگزار شد

به گزارش لیزنا، براساس اعلام روابط عمومی ‌کتابخانه‌های عمومی استان فارس، روح‌الله منوچهری سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی کشور در ابتدای این نشست مشترک با اشاره به همزمانی سال نو با میلاد حضرت زهرا (س) گفت: در گام اول کلنگ‌ بخش‌ تخصصی «مادر و کودک» کتابخانه عمومی اندیشه اوز به همت خیران و با هزینه بیش از 10میلیارد ریال به زمین خورد؛ همچنین در پایان فروردین‌ماه نیز 10کتابخانه عمومی در شهر شیراز همزمان با سفر رئیس جمهور به شیراز و با حضور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی افتتاح شد.

وی با تصریح اینکه برپایی هفتمین جشنواره کتابخوانی رضوی برای دومین سال پیاپی توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نیز اقدام مثبت دیگری است که در سال جاری به صورت همزمان در کشور انجام می‌گیرد، عنوان کرد: جشنواره کتابخوانی رضوی چندین سال است که با همت سازمان‌های دیگر برگزار می‌شود؛ اما از سال گذشته مدیریت این جشنواره ملی به نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور واگذار شد که خوشبختانه در سال گذشته شاهد حضور گسترده مردم در این جشنواره و  به ویژه استان فارس بودیم.

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی کشور با بیان اینکه در دوره قبلی این جشنواره تنها شخصیت امام رضا (ع) مدنظر بود، افزود: با توجه به نظرات بسیاری از دوستان و رایزنی‌های بسیار، امسال بخش‌های ویژه حضرت معصومه(س) و حضرت احمدبن‌موسی (ع) نیز به این جشنواره اضافه شده است.

وی وجود بخش‌ویژه احمدبن‌موسی در این جشنواره را فرصت خوبی برای تبیین و معرفی هرچه بیشتر  شخصیت و خصایل احمدبن‌موسی (ع) در کشور دانست و گفت: این ویژگی برای استان فارس که میزبان وجود شخصیت بزرگ احمدبن‌موسی (ع) است، اهمیت بسیاری دارد و برپایی هرچه باشکوه‌تر این جشنواره در استان فارس و سومین حرم‌اهل‌بیت (ع) نیازمند همکاری گسترده همه دستگاه‌های استان است.

جشنواره کتابخوانی رضوی کاملاَ با برنامه‌ها و اهداف کتابخانه و مرکز پژوهش‌های شاهچراغ (ع) مرتبط است

در ادامه این نشست محمدرضا محمدجانی، معاون پژوهش و فناوری اطلاعات آستان احمدی و محمدی با بیان اینکه ماهیت کار اداره کل کتابخانه‌های عمومی و آستان یکی است، گفت: معاون فرهنگی و معاون پژوهشی آستان و اداره کل کتابخانه‌های عمومی فارس همگی بر یک خط منطبق‌اند که آن نیز کتاب و ضرورت ترویج فرهنگ کتابخوانی است؛ به‌همین دلیل زمینه برای همیاری مشترک میان این سازمان بسیار زیاد است.

وی با اشاره به اینکه اداره کل کتابخانه‌های عمومی و کتابخانه تخصصی و مرکز پژوهشی آستان مقدس احمدی و محمدی(ع) تاکنون رابطه خوبی با یکدیگر داشته‌اند، افزود: فعالیت‌های این اداره‌کل  با سیستم فرهنگی حرم مطهر در یک ‌راستاست که نمونه بارز آن نیز برگزاری جشنواره مهم و تأثیر گذار کتابخوانی رضوی است که کاملاَ با اهداف حرم مطهر شاهچراغ (ع) مرتبط است.

محمد‌جانی از آمادگی کامل آستان شاهچراغ (ع) در زمینه برگزاری هرچه باشکوه‌تر این جشنواره در فارس خبر داد و گفت: حرم مطهر ظرفیت‌های بسیاری در این راستا دارد که از جمله آن‌ها سایت کتابخوانی «عشق کتاب» است که با مباحث فرهنگی و مسابقات کتابخوانی را دنبال می‌کند؛ از سایت عشق کتاب حرم شاهچراغ می‌توان در زمینه معرفی و بارور کردن این جشنواره بهره برد.

وی همچنین افزود: آستان مقدس این امکان را دارد که زمینه آشنایی زائران با این جشنواره و برگزاری مسابقه کتابخوانی در حرم را مهیا کند.

اداره کل کتابخانه‌های عمومی فارس تاکنون اقدامات چشمگیری درباره آستان انجام داده است

احمد سلامی، معاون تبلیغات و ارتباطات آستان احمدی و محمدی (ع) نیز در این دیدار با توجه به فعالیت‌های کتابخانه‌های عمومی فارس درباره این شخصیت مطهر گفت: کتاب‌خوان ملی «شاهچراغ(ع)» که سال گذشته به همت این اداره کل برگزار شد، بازتاب‌های بسیار خوبی در جامعه داشت و به‌یقین برگزاری جشنواره کتابخوانی رضوی با وجود بخش ویژه احمدبن‌موسی (ع) نیز در تبیین کرامات این امامزاده عظیم‌الشأن در سطح کشور تأثیرگذار است.

معاون تبلیغات و ارتباطات آستان احمدی و محمدی(ع) با بیان اینکه آستان آمادگی انجام هرگونه همکاری را در برگزاری این جشنواره ملی دارد، گفت: فراهم کردن امکانات شرکت تمام زائران حرم در جشنواره کتابخوانی رضوی، بهر‌ه‌گیری از ظرفیت سایت عشق کتاب، تبلیغات گسترده این جشنواره در حرم مطهر، برگزاری اختتامیه این جشنواره در آستان حضرت احمدبن‌موسی(ع) و فراهم‌کردن جوایز معنوی ویژه همچون سوغات زائر و تولیدات آستان به صورت ویژه برای شرکت‌کنندگان در حرم مطهر از دیگر اقدامات آستان در زمینه این جشنواره خواهد بود.

وی همچنین از تهیه دو کتاب درباره زندگی حضرت شاهچراغ (ع) ویژه کودکان و بزرگسالان در آستان خبر داد و گفت: به‌زودی این دو کتاب توسط انتشارات آستان احمدی و محمدی(ع) منتشر خواهد شد و می‌توان از این دو کتاب در رویدادهای فرهنگی دیگر و همچنین جشنواره کتابخوانی رضوی در سال‌های آتی بهره برد.

هدف از این همکاری، سوق دادن جشنواره رضوی به جایی است که به آن تعلق دارد

محمد سمیعی، کارشناس فرهنگی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی فارس نیز در پایان این دیدار با بیان اینکه امسال 6 کتاب در جشنواره کتابخوانی رضوی حضور دارد، گفت: 4 کتاب درباره حضرت امام رضا(ع) و 2 کتاب در باره حضرت معصومه و شاهچراغ(ع)  به مسابقه گذاشته است و این بخش‌های ویژه نیز به صورت کشوری برگزار می‌شود.

وی افزود: هدف از این همکاری این است که آستان در زمینه همه بخش‌های مسابقه به‌ویژه بخش احمدبن‌موسی(ع) با جدیت ورود کند.

وی همچنین با بیان اینکه امسال شرایط شرکت در این مسابقه بسیار آسان‌تر شده است گفت: در بخش کودکان کتاب منتخب، شامل 10قصه گوناگون است که کودکان با خواندن هر کدام از این قصه‌ها می‌‌توانند در این مسابقه شرکت کنند؛ به‌طوریکه کودکان می‌توانند بخش مورد نظر کتاب را نقاشی کنند یا با تهیه یک فایل ویدئویی از معرفی کتاب در مسابقه حضور یابند.

براساس اعلام دبیرخانه  هفتمین جشنواره کتابخوانی رضوی، این جشنواره از نیمه فروردین‌ماه در کشور آغاز شده است و آخرین مهلت ارسال آثار 1تیرماه 1396خواهد بود. علاقه‌مندان می‌توانند برای شرکت در این مسابقه به پورتال اداره کل کتابخانه‌های عمومی فارس یا تمامی کتابخانه‌های عمومی استان مراجعه نمایند.

 

 

 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: