کد خبر: 30154
تاریخ انتشار: یکشنبه, 05 شهریور 1396 - 11:39

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

در بخش نابینایان کتابخانه عمومی آیت‌الله خامنه‌ای قم

نشست نقد و بررسی کتاب «ملت عشق» برگزار شد

منبع : لیزنا
 نشست کانون ادبی «صبح اشراق» کتابخانه عمومی آیت‌الله خامنه‌ای قم با نقد و بررسی کتاب کتاب «ملت عشق» در بخش نابینایان این کتابخانه برگزار شد.
نشست نقد و بررسی کتاب «ملت عشق» برگزار شد

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی قم، نشست کانون ادبی «صبح اشراق» کتابخانه عمومی آیت‌الله خامنه‌ای قم با نقد و بررسی کتاب کتاب «ملت عشق» نوشته نوشته الیف شافاک و ترجمه ارسلان فصیحی با حضور محبوبه حاجی‌مرتضایی منتقد و سرپرست این کانون در بخش نابینایان این کتابخانه برگزار شد.

حاجی‌مرتضایی در این نشست با اشاره به کتاب «ملت عشق»، نقطه ضعف اصلی آن را  پراکنده‌گویی داستان و عدم شفاف‌سازی پایان عمر مولانا عنوان کرد و گفت: سبک ادبی نویسنده، پسانوگرایی با داشتن هجده راوی است که بخش‌های مختلفی از زندگی شمس و مولانا را به تصویر می‌کشد.

وی در ادامه با اشاره به چهل نکته‌ای که از مراحل سلوک و عرفان در این کتاب ذکر شده، خاطرنشان کرد: این نکات از زبان عزیز زاهار و شمس بیان شده که همگی یک هدف را دنبال می‌کنند. مراحل رشد شامل هفت مرحله با عناوین نفس اماره، لوامه، الهامه یا ملهمه، مطمئنه، راضیه یا مرضیه  و در آخر نفس کامله است.

سرپرست کانون ادبی «صبح اشراق» در ادامه افزود: شمس تبریزی برای درک بیشتر مولانا از عشق الهی او را مجبور به انجام یک سری کارها مانند: شستن کتاب در حوض، رقص سماع در جمع و ... کرد.

حاجی‌مرتضایی رشد معنوی را یکی از عوامل تاثیرگذار و جذاب کتاب برای مخاطب عنوان کرد و گفت: مولانا تصمیم گرفت با حضور در بین مردم جلوه‌های دیگر خدا را در رنگ و رخ افراد ببیند؛ چراکه با عزلت‌نشینی و دوری از جامعه انسان به تکامل نخواهد رسید.

وی همچنین بیان کرد: عشق مولانا و شمس یک عشق خاص بود و آنچه که در کتاب‌های عرفانی و مثنوی می‌بینیم برگرفته از قرآن‌کریم است.

 

حاجی‌مرتضایی در جمع‌بندی پایانی نقاط قوت داستان را زندگی پرفراز و نشیب شمس و مولانا، تحریک حس کنجکاوی، روایت‌ها و دقت و تفکر در داستان دانست.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: