کد خبر: 31186
تاریخ انتشار: یکشنبه, 30 مهر 1396 - 15:13

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

دومین نشست کتاب خوان تخصصی«فرهنگ رضوی» در مشهد مقدس برگزار شد

منبع : لیزنا
 به همت اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی و با همکاری بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی دومین نشست کتاب خوان تخصصی «فرهنگ رضوی» برگزار شد.
دومین نشست کتاب خوان تخصصی«فرهنگ رضوی» در مشهد مقدس برگزار شد

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی؛ به همت اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی و با همکاری بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی دومین نشست کتاب خوان تخصصی "فرهنگ رضوی" صبح چهارشنبه ۲۶ مهرماه برگزار شد

در ابتدای مراسم، حجت‌الاسلام مهدی شریعتی‌تبار، مدیرعامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، با اشاره به تاکیدهای فراوان قرآن کریم و اهل بیت(ع) بر اهمیت علم، تعلیم، نشر علم و عمل به آن، ادامه داد: ما مسلمانان و شیعیان در تمدن علمی، پیشینه درخشانی داشته‌ایم و پیشگام حوزه تعلیم و تربیت بوده‌ایم، همان‌طور که بزرگ‌ترین دانشمندان از میان مسلمانان برخاسته‌اند.

وی همچنین اضافه کرد: ما باتوجه به این پیشینه باید با گفت‌وگو و تبادل نظر، ایده‌های جدیدی در حوزه کتابخوانی  ارائه دهیم و در برنامه‌های مختلف این هدف مورد توجه قرار بگیرد.

انتشار کتاب فاخر و استاندارد؛ اولین قدم در توسعه فرهنگ کتابخوانی

حجت‌الاسلام شریعتی‌تبار با بیان این مطلب که اولین قدم در راستای توسعه فرهنگ کتابخوانی، انتشار کتاب فاخر است، عنوان کرد: کتاب‌های مفید در موضوع سبک زندگی اسلامی و ارتقای زندگی باید ترویج شود و اهل قلم با توجه به نیازها و اولویت‌های جامعه باید کتابی با استحکام علمی، ادبیاتی جذاب، با جذابیت‌های ظاهری و تصویری ارائه دهند.

نشست کتاب خوان تخصصی فرهنگ رضوی؛ گامی در راستای ترویج فرهنگ کتابخوانی

حسین اکبری، مدیر کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی در ادامه با اظهار این مطلب که در سال جاری چهار نشست تخصصی با محوریت فرهنگ رضوی برگزار می‌شود، اضافه کرد: ترویج فرهنگ کتابخوانی از اهداف نهاد کتابخانه‌های عمومی بوده و در این راستا برنامه‌هایی نیز در مدارس، کتابخانه‌های عمومی و ... در دستور کار قرار گرفته و اجرا می‌شود که برگزاری نشست‌های تخصصی "فرهنگ رضوی" از جمله آن‌ها است.

لزوم ارائه کتاب‌ها در میان اقشار مختلف مردم

در ادامه، حجت‌الاسلام سیدمحمود مرویان حسینی، عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه علوم اسلامی رضوی با تقدیر از برگزاری  نشست کتاب خوان تخصصی "فرهنگ رضوی" با اشاره به بیش از ۲۵۰۰ اثر تألیف شده توسط مجموعه‌های آستان قدس رضوی و به ویژه بنیاد پژوهش‌های اسلامی، اظهار کرد: این تعداد کتاب در طول بیش از دو دهه با استواری در محتوا و مخاطب‌شناسی تولید شده که این گنجینه باید به مخاطبان از قشرهای مختلف ارائه و به سرمایه‌ای اجتماعی تبدیل شود.

وی با تاکید بر اینکه سرمایه‌های اقتصادی، فکری و فرهنگی باید به سرمایه‌های اجتماعی تبدیل شوند، ادامه داد: انتشار کتاب باید اندیشه‌ها و رفتار جامعه را از خود متاثر کند و یک فرهنگ اجتماعی را شکل دهد؛ این نگاه باید در فعالیت‌های حوزه کتاب و کتابخوانی مورد توجه قرار گیرد.

در ادامه این مراسم کتاب های ذیل ارائه شد:

«دین و سیاست از منظر اما رضا علیه السلام» تالیف و ارائه توسط حجت الاسلام رضا وطن دوست

عملکرد سیاسی امام رضا(ع) و تدبیر الهی آن حضرت در برابر حکومت عباسی و نقشه‌های حیله‌گرانه مامون، موضوع محوری کتاب «دین و سیاست از منظر امام رضا(ع)» است. اثر حاضر، در ۱۰ فصل به قلم توانای رضا وطن‌دوست، منتشر شده و ویراستاری آن را سید جلال قیامی میر حسینی بر عهده داشته است. «کلیات»، «دین و سیاست در اسلام»، «دین و سیاست در اندیشه سیاسی امام رضا(ع)»، «امامت و رهبری در نگرش سیاسی امام رضا (ع)»، «امام رضا(ع) و دعوت سیاسی به ایران»، «سیاست مدبرانه امام رضا(ع) در برابر سیاست مامون»، «تحلیلی بر عهدنامه ولایتعهدی»، «آثار سیاسی – فرهنگی حضور امام رضا(ع) در ایران»، «مبارزه امام رضا(ع) با انحراف‌های فکری» و «غروب غریبانه و دیدگاه‌ها نسبت به شهادت امام رضا(ع)» فصل‌های ده‌گانه کتاب حاضر را تشکیل می دهند. کتاب «دین و سیاست از منظر امام رضا (ع)» در ۴۱۵ صفحه با شمارگان ۵۰۰ نسخه به چاپ رسیده و دراختیار علاقمندان قرار گرفته است.

«دانای خاندان محمد علیه السلام» مولف: امیر سلمانی رحیمی و مرتضی انفرادی / ارائه توسط امیر سلمانی رحیمی

کتاب «امام رضا(ع) دانای خاندان محمد(ص)» به بیان شخصیت علمی این امام همام(ع) همراه با جستاری درباره زیارت پرداخته است. این اثر به تازگی به همت گروه فرهنگ و سیره رضوی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، منتشر شده است. این کتاب در ۱۰۸ صفحه و ۸ فصل با عناوین زندگانی شخصیت امام علی بن موسی الرضا(ع)، شخصیت معنوی، اخلاق و رفتار، شخصیت علمی، زندگانی سیاسی، شهادت، گل واژه‌هایی از بوستان حکمت رضوی و زیارت نمادی از یکتا پرستی، تولید شده و در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفت. بیشترین حجم این کتاب به شخصیت علمی حضرت رضا(ع) پرداخته شده است و به همین منظور دانای خاندان لقب گرفته است. ۵۶ منبع از منابع شیعه و اهل سنت برای تولید این اثر استفاده شده و نخستین حدیثی که در این کتاب آورده شده از کتاب اهل سنت است.

پرسمان رضوی (دوره ۷ جلدی) نویسنده و ارائه دهنده: محمدباقر پورامینی

در راستای پاسخ به نیازهای علمی و معرفتی زائرین، اداره پاسخگویی با دایر کردن دفاتر پاسخگویی به مسائل شرعی، دفاتر پاسخگویی به سوالات اعتقادی، دفاتر مشاوره دینی، برگزاری حلقه های معرفت و ... به بخشی از این سوالات پاسخ می دهد. با توجه به سوالات فراوان زائران و محبان امام رضا (علیه السلام) درباره حضرت رضا (علیه السلام) اداره پاسخگویی اقدام به جمع آوری این سوالات کرده و آنها را با پاسخ های متقن و علمی در یک مجموعه ۷ جلدی برای معرفت افزائی دوستان اهل بیت (علیه السلام) با عنوان "پرسمان رضوی" چاپ و منتشر کرده است.

«عهد ماندگار» نویسنده: مرتضی انفرادی، امیر سلمانی رحیمی / ارائه توسط مرتضی انفرادی

 

این اثر در ۴ فصل «مفهوم شناسی»، «زیارت؛ زمینه ساز عهد»، «عهدی ماندگار از امام علی بن موسی الرضا(ع)» و «سازو کار پایدارسازی آثار زیارت»، تهیه و تنظیم شده است. عهد و آداب زیارت، آثار زیارت، محاسبه نفس پس از زیارت، تحول روحی، توجه به خدا، زیارت عامل هدایت، زیارت عامل اخلاص، کسب آرامش روحی، رشد اخلاقی، رسیدن به بهشت رضوان و... برخی از موضوعات و مباحثی است که در این کتاب به آن اشاره شده است.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: