کد خبر: 31640
تاریخ انتشار: جمعه, 26 آبان 1396 - 16:01

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

نشست شورای فرهنگ عمومی استان سمنان برگزار شد

منبع : لیزنا
نشست شورای فرهنگ عمومی استان سمنان با محوریت هفته کتاب و کتابخوانی با حضور نماینده ولی‌فقیه، استاندار و جمعی از اعضای شورای فرهنگ عمومی در دفتر نماینده ولی‌فقیه استان سمنان برگزار شد.
نشست شورای فرهنگ عمومی استان سمنان برگزار شد

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی سمنان، نشست شورای فرهنگ عمومی استان سمنان با محوریت هفته کتاب و کتابخوانی با حضور آیت‌الله سید محمد شاه‌چراغی، نماینده ولی‌فقیه؛ محمدرضا خباز، استاندار و جمعی از اعضای شورای فرهنگ عمومی در دفتر نماینده ولی‌فقیه استان سمنان برگزار شد.

نماینده ولی‌فقیه در استان، با نامناسبت خواندن سرانه مطالعه در کشور گفت: متأسفانه تلفن همراه‌خوانی در کشور جای کتابخوانی را گرفته است.

 آیت‌الله سید محمد شاه‌چراغی با اشاره به تأکید فراوان مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) در خصوص توجه به کتاب و کتابخوانی در جامعه اظهار کرد: ایشان همواره بر ضرورت ارتقای سرانه مطالعه و توجه به کتاب تأکید دارند و ما نیز باید در این خصوص تلاش  کنیم.

توجه به ترویج فرهنگ مطالعه در جامعه ضروری است   

استاندار سمنان نیز در این نشست با تأکید بر اشاعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی در جامعه گفت: کتاب از جایگاه بالایی برخوردار است و باید به ترویج و تقویت فرهنگ مطالعه در جامعه به‌شکلی جدی اهتمام ورزیم.

وب تأکید کرد: وضعیت مطالعه و کتابخوانی با توجه به اهمیتی که اسلام به خواندن و قلم می‌دهد، زیبنده این نظام اسلامی نیست.

استاندار سمنان با اشاره به طرح اهدای کتاب در استان سمنان گفت: درحرکتی بسیار زیبا و درعین‌حال ساده در قالب این طرح ۳۰۰ هزار جلد به کتابخانه‌های عمومی استان سمنان اهداء شد.

به ازای هر شهروند در استان سمنان بیش از چهار نسخه کتاب وجود دارد

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان نیز در این نشست، ضمن بیان اینکه «نخستین جشنواره بزرگ استانی اهدای کتاب سمنان از دهم تیرماه تا اول آبان ماه سال جاری برگزار شد» بیان داشت: این جشنواره با اهداف روزآمدسازی و غنی‌سازی مجموعه مخازن کتابخانه‌های عمومی از طریق جمع‌آوری کتاب‌های مازاد منازل و دستگاه‌های اجرایی برگزار شد.

نورعلی غلامحسین نیا سماکوش با اشاره به این مطلب که «در این راستا دستگاه‌های اجرایی و شهروندان شهرستان‌های شاهرود با جذب ۷۶ هزار و ۵۳۲، سمنان ۴۷ و ۵۰، میامی ۳۸ هزار و ۱۲۹، دامغان ۲۹ هزار و ۶۵۵، مهدیشهر ۲۰ هزار و ۶۳۶، سرخه ۱۰ هزار و ۳۱۶، گرمسار ۹ هزار و ۹۹۵ و آرادان پنج هزار و ۷۵۰ نسخه کتاب را به کتابخانه‌های عمومی سطح استان سمنان اهدا کردند» افزود: جشنواره استانی اهدای کتاب‌های مازاد منازل و دستگاه‌های اجرایی به کتابخانه‌های عمومی با حمایت استاندار سمنان و مشارکت گسترده مردم و دستگاه‌های اجرایی این استان به همت اداره کل کتابخانه‌های عمومی سمنان اجرا شد.

وی در ادامه از دستگاه‌های اجرایی و شهروندان درخواست کرد کتاب‌های مازاد را به کتابخانه‌های عمومی سطح استان اهداء کنند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی سمنان بابیان اینکه «هشت درصد جمعیت استان عضو فعال کتابخانه‌های عمومی استان هستند» خاطرنشان کرد: خوشبختانه استان سمنان ازنظر زیرساخت‌های کتابخانه‌ای نسبت به بسیاری از استان‌های کشور وضعیت بهتری دارد به‌طوری‌که کتابخانه مرکزی سمنان دومین کتابخانه عمومی بزرگ کشور است.

وی از افزایش یک‌درصدی زیرساخت‌ها و فضاهای کتابخانه‌ای این استان در سال جاری خبر داد و افزود: زیربنای کتابخانه‌های عمومی استان امسال به بیش از ۲۸ هزار و ۷۹۰ مترمربع رسیده است.

دبیر انجمن کتابخانه‌های عمومی استان با اشاره به برگزاری جشنواره اهداء کتاب، سمنان را از موفق‌ترین استان‌های کشور در اهدا کتاب دانست و گفت: مردم استان از ابتدای امسال تاکنون بالغ‌بر ۳۰۰ هزار نسخه کتاب به کتابخانه‌های عمومی استان اهدا کرده‌اند، این در حالی است که این رقم در سال ۹۵ تنها ۲۵ هزار نسخه بوده است.

وی ادامه داد: ارزش ریالی کتاب‌های اهدا شده به کتابخانه‌های عمومی این استان در سال جاری بالغ‌بر ۲۰ میلیارد ریال بوده در حالی که سال گذشته کتاب‌هایی به ارزش ۱۴۹ میلیون تومان به کتابخانه‌های استان اهداشده بود 

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان از کتابخانه سلمان فارسی به‌عنوان تنها کتابخانه عمومی فعلی مهدیشهر نام برد و تصریح کرد: تلاش می‌کنیم با صرف بخشی از اعتبارات، این پروژه را تا شهریور آینده آماده افتتاح کنیم.

وی با اشاره به شعار هفته کتاب و کتابخوانی با عنوان «آینده روشن با خانواده کتابخوان» افزود: روزهای ۲۰ تا ۲۶ آبان ماه به ترتیب با عنوان‌های «کتاب، اهل ­قلم و رسانه»، «کتاب، فضای مجازی وجهان ­دیجیتال»، «کتاب و جامعه دانشگاهی»، «کتاب، کودک و نوجوان خانواده»، «کتاب، کتابخوانی و کتابدار»، «کتاب، ناشران، کتاب‌فروشان و اقتصاد مقاومتی» و «کتاب، حیات طیبه و انقلاب اسلامی» نام‌گذاری شده است.

وی همچنین از تدوین پیش‌نویس طرح توسعه و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در استان سمنان خبر داد.

پانزدهمین نمایشگاه بزرگ استان سمنان در آذرماه امسال برگزار می‌شود

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان نیز در ادامه این نشست گفت: پانزدهمین نمایشگاه بزرگ استان به میزبانی سمنان با حضور گسترده ناشران کشور با همکاری معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی از بیست و شش آذر تا یک آذرماه امسال برگزار می‌شود. کتاب‌های عرضه‌شده در این نمایشگاه با ۳۰ درصد تخفیف ارائه خواهد شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان افزود: چهارمین دوسالانه کتاب استان سمنان نیز هم‌زمان با دهه فجر امسال برگزار می‌شود و مهلت ارسال آثار آن، سی‌ام دی‌ماه تعیین‌شده است.

 

وی افزود: تلاش برای کسب عنوان پایتخت کتاب در سال ۹۷، اجرای طرح روستای دوستدار کتاب در مناطق روستایی و عشایری از دیگر برنامه‌ها این استان باهدف گسترش مطالعه در استان است.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: