کد خبر: 31906
تاریخ انتشار: دوشنبه, 06 آذر 1396 - 21:14

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

تجلیل از فعالان عرصه کتاب و کتابخوانی همدان

منبع : لیزنا
هم‌زمان با بزرگداشت بیست و پنجمین هفته گرامیداشت کتاب، کتابخوانی و کتابدار از فعالان عرصه کتاب و کتابخوانی همدان تجلیل شد.
تجلیل از فعالان عرصه کتاب و کتابخوانی همدان

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی همدان، آیین بزرگداشت بیست و پنجمین هفته گرامیداشت کتاب، کتابخوانی و کتابدار استان، با حضور محمد ربیع احمدخانی، مدیرکل توسعه کتابخانه‌ها و مشارکت‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور؛ رضا قیاسی، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استاندار همدان؛ عاطفه زارعی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان؛ محمدهادی ضرابی، رئیس هیئت‌مدیره انجمن خیرین کتابخانه‌ساز استان و جمعی از اعضای شورای اسلامی شهر، مسئولین و کتابداران در مجتمع فرهنگی ـ تفریحی رنگین‌کمان همدان برگزار شد.

در این مراسم محمد ربیع احمدخانی؛ مدیرکل توسعه کتابخانه‌ها و مشارکت‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به خدمات ارزنده خیرین همدانی در سطح کشور گفت: خیرین همواره به‌عنوان بازوان توانمند کتابخانه‌های عمومی یاریگر کتاب و کتابخوانی هستند.

احمدخانی با اشاره به اینکه «در مراسم تجلیل از کتابداران نهاد، نام همدان ۱۳ بار به‌عنوان برتر و نمونه در حوزه کتاب و کتابخوانی مطرح شد»، افزود: خوشبختانه همدان در کسب رتبه‌های برتر حوزه کتابخانه‌های کشور خوش درخشیده است.

وی گفت: مراسم امروز یکی از ۹ هزار برنامه‌ نهاد است که از ۲۹ آبان تا ۲ آذرماه به مناسبت هفته کتاب برگزار شده است. این مراسم بهانه‌ای است تا به‌افتخار قلم، گرد هم آییم. درباره کتاب هرچقدر سخن بگوییم بازهم کم است چراکه فرهیختگی، دانایی، دانش و معرفت نتایج خواندن و نوشتن است.

مدیرکل توسعه کتابخانه‌ها و مشارکت‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور بابیان اینکه «فضل و معرفت انسان را باید از عشق او به کتاب و کتابخوانی سنجید»، ادامه داد: کتاب چنان ارزشمند است که وجود هیچ رسانه‌ای نمی‌تواند از جایگاه آن بکاهد، چراکه همواره در صدر قرار دارد.

وی فاصله حق و باطل را به‌اندازه بستن و گشودن کتاب دانست و ادامه داد: کتاب میراثی ماندگار، پدیده‌ای ارزشمند و عنصری رشد آفرین و پرورش‌گر در سراسر گیتی است. خداوند، معجزه آخرین فرستاده‌اش را کتاب قرار داده و در میان تمام ابزارهای فرهنگی، کتاب ارزشی ویژه‌ای دارد.

رضا قیاسی؛ معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استاندار همدان نیز در این مراسم بابیان اینکه «وقتی خداوند معجزه خاتم پیامبر (ص) را کتاب قرار می‌دهد، جایگاه کتاب را تثبیت می‌کند»، اظهار کرد: اهمیت کتاب و کتابخوانی بر کسی پوشیده نیست و باید از کودکی فرزندان را با کتابخوانی آشنا کرد.

وی با اشاره به اهمیت تمرین مطالعه در مدارس گفت: همدان استانی فرهنگی و دینی است و نقش آن در دفاع از حرم آل‌الله که به‌نوعی دفاع از تمامیت ارضی کشور است، بسیار بارز بوده و این امر ریشه در تربیت و فرهنگ دینی مردم این منطقه دارد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استاندار همدان با اشاره به اینکه «مدیریت و مشاوره ایران در مبارزه با داعش بسیار حائز اهمیت است»، گفت: ماهیت فرهنگی استان همدان باعث پررنگ شدن نقش فرزندان این خطه در مبارزه با داعش است و این شرایط باید در استان تقویت شود.

محمدهادی ضرابی، رئیس هیأت مدیره انجمن خیرین کتابخانه‌ساز همدان نیز اظهار کرد: فعالیت انجمن‌های کتابخانه‌ساز در شهرستان‌ها همدان تا سال گذشته به‌صورت جداگانه انجام می‌شد، اما پس از اجماع در سال جاری، شاهد فعالیت‌های گسترده‌تری در این زمینه هستیم.

وی با اشاره به توجه ویژه انجمن کتابخانه‌ساز به موضوع نهضت کتابخوانی و ارتقاء مطالعه مفید در طول ۹ ماه گذشته، افزود: با شناسایی ظرفیت‌ها می‌توانیم از همه امکانات موجود استفاده کنیم؛ چراکه سرمایه‌گذاری کلان متمرکز در این زمینه با دشواری‌هایی مواجه است و بخش خصوصی نیز رغبتی برای ورود به این حوزه ندارد.

وی با اشاره به اهمیت سه ضلع مدرسه، خانواده و کتابخانه‌ برای موفقیت نهضت کتابخوانی، تصریح کرد: نقش کتابداران در جذب اقشار مختلف جامعه به سمت کتاب و کتابخوانی بسیار مؤثر و سازنده است.

در ادامه، دکتر عاطفه زارعی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان گفت: افرادی پیشتاز در حوزه فرهنگ، نقش اساسی در پیشرفت جامعه دارند و مسائل فرهنگی، پیش‌زمینه همه پیشرفت‌ها است.

زارعی بابیان اینکه «تمام پیشرفت‌های جامعه، درگرو پیشرفت‌های فرهنگی است»، گفت: عادت به مطالعه در خانواده‌ها شکل می‌گیرد و اختصاص ساعاتی از شبانه روز به مطالعه و حضور در کتابخانه باید در برنامه همه افراد، وجود داشته باشد.

وی با تأکید بر اینکه «اگر کتابخانه‌ها بتوانند به اهداف خود برسند به شاخص‌های بسیاری دست خواهیم یافت»، ادامه داد: بخش اعظمی از تلاش کتابخانه‌های عمومی، برای تسهیل دسترسی مردم به کتاب است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی همدان با اشاره به لزوم اطلاع‌رسانی درباره خدمات کتابخانه‌های عمومی به مخاطبان محلی و عشایر افزود: همه اقشار باید در این مسیر، هم‌قدم شوند تا تأثیر بیشتر بر جای بگذارند.

وی بیان کرد: امیدواریم طی سال‌های آتی بتوانیم به شاخص‌های بالاتری در حوزه فرهنگی دست‌یابیم، چراکه با رسیدن به این شاخص‌ها اثرگذاری کتابخانه‌ها در سطح جامعه بیش‌ازپیش خواهد شد.

در پایان این همایش از ۱۸ فعال حوزه‌ کتاب شامل کتابداران، اعضای کتابخانه‌های عمومی، مسئولان کتابخانه‌های نهادی و مشارکتی، خدمتگذار کتابخانه‌ای، کتابداران فعال در حوزه جذب خیرین کتابخانه‌ساز و همچنین کتابخوانان نمونه استانی تقدیر شد.

گفتنی است، تجلیل از خانواده شهید معزز محمدرضا زارع الوانی از مدافعان حرم از بخش‌های دیگر این برنامه بود.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: