کد خبر: 32287
تاریخ انتشار: شنبه, 02 دی 1396 - 14:33

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

نشست رونمایی و نقد کتاب قوش در کتابخانه عمومی علامه قطب الدین رازی

منبع : لیزنا
نشست نقد وبررسی کتاب قوش با حضور ساسان ناطق نویسنده اثر در کتابخانه عمومی علامه قطب الدین رازی ورامین برگزار شد.
نشست رونمایی و نقد کتاب قوش در کتابخانه عمومی علامه قطب الدین رازی

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان تهران ؛جلسه رونمایی ونقد کتاب « قوش» با حضور ساسان ناطق نویسنده اثر ، محمدرضا شرفی خبوشان منتقد و جمعی از علاقه مندان به حوزه کتاب در کتابخانه علامه قطب الدین رازی ورامین برگزار گردید

در ابتدای جلسه محمدرضا شرفی خبوشان مجری و منتقد این نشست به بیان اهداف  و چگونگی برگزاری نشست های نقد و بررسی ماهانه در شهرستان پرداخت و گفت: جلسه برگزار شده از سلسله جلسات نقد و بررسی کتاب و یکی از برنامه های مفید و موثر نهاد کتابخانه های عمومی کشور است؛ جلساتی پربار و پرمحتوا که به جرأت می توان گفت نشست های نقد و بررسی برگزار شده توسط اداره کتابخانه های عمومی شهرستان ورامین به ریاست محمدرضا کریمی و توسط تک تک مسئولین و کتابداران کتابخانه ها، در سطح شهرستان تاثیرگذار و مهم است.

وی در ادامه افزود :بیشترین بهره ای که یک جلسه نقد می تواند داشته باشد شناخت اثر است و وقتی ما می توانیم بگوییم این جلسه مفید است که بعد از چنین جلساتی تبلیغ، ترغیب، تأثیر و آشنایی افراد با این نوع کتاب بیشتر شود.

شرفی در ادامه سخنانش محور اصلی رمان «قوش» را قشر نوجوان عنوان کرد و گفت: در این رمان نوجوان اساس کار است، ساختار آن طوری است که ارتباط با توسعه یافتگی و زیرساخت های یک کشور دارد و اهمیت به رمان نوجوان اساس کار و تجربه زندگی درست در اختیار نوجوانان قرار می دهد.

وی نگارش کتاب برای نوجوانان را امری مهم و ضروری در جامعه کنونی دانست و گفت:مخاطب در اینجا بین سن 12 تا 16 سالگی در دورانی حساس از زندگی خود قرار دارد و کافی است با رمان همراه شود، جذب آن شود و با خواندن کتاب پی به اهداف آموزشی پنهان در رمان ببرد. این فرصت را ما در اختیار نوجوان باید قرار دهیم باید کاری کنیم که نوجوان مستقیم به قسمت کتابهای نوجوان برود و شیرینی این کتابها را بچشد؛ در واقع کتابخانه در این زمینه وقتی موفق است که شیرازه رمانهای نوجوانان از شدت استقبال و امانت از هم پاشیده باشد.

محمدرضا شرفی خبوشان منتقد رمان نوجوان «قوش»  در مورد ساختار نگارشی کتاب گفت: این کتاب به لحاظ ساختار رمان و منطبق بودن با ویژگی های شناختی، تمامی اصول نگارش یک اثر برای مخاطب نوجوان را داراست؛ کتاب به ایده ای واقع گرایانه از جنگ می پردازد که مغفول مانده  روستاها و مناطقی که در سالهای ابتدایی جنگ به دست رژیم اشغالگر افتاده بود و هموطنان ما طبق برنامه دشمن هنوز باید در همانجا به زندگی خود ادامه می دادند.

 شرفی سپس به معرفی نویسنده اثر پرداخت و گفت: ساسان ناطق در حوزه گردآوری خاطرات دفاع مقدس و نیزنگارش داستان نویسنده پرکاری است و جوایز بسیاری از جمله کتاب سال دفاع مقدس برای چندین اثر و قلم زرین بخش داستان نوجوان برای رمان قوش حکایت از توانایی و تخصص این نویسنده دارد. ناطق نویسنده ای است که تجربیات نویسندگی خود را با رویاروشدن نزدیک با جریان و افرادی که در متن رویداد و اتفاق بوده اند و با ثبت خاطرات و تجربیات آنها نوشته. خوشحالیم از حضور نویسنده ای که همواره خادم کتاب بوده، هم در حوزه قلم و نگارش و هم در حوزه مدیریت فرهنگی(مدیر کارگاه قصه و رمان حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی).

صاحب آثار بی کتابی موهای توخانه ماهی هاستوعاشقی به سبک ونگوگبیان داشت: امروزه کشور ما با دو مشکل در حوزه رمان نوجوان روبرو ست یکی اینکه نویسنده نوجوان کم داریم نویسنده ای که تخصص این کار را داشته باشد، مخاطب خاص خود را شناخته و برای نوجوان قلم بزند، سخت ترین کار نگارش برای نوجوان است دوره ای حساس که نوجوان هدفی جز خود قصه و داستان ندارد و اگر جذب کتاب نشود آن را کنار می گذارد و شناخت نوجوان است که باعث می شود ما یک اثر خوب خلق کنیم.مشکل دوم ناشر است که بدلایل هزینه و عدم قانون کپی رایت بیشتر به سراغ آثار ترجمه ای می روند و به نویسنده و تألیف کمتر بها می دهند.

درادامه جلسه قسمتی از فصل«سرباز روی پشت بام» توسط ساسان ناطق خوانش شد و حاضرین جلسه که اکثریت کتاب را مطالعه کرده بودند و بخصوص نوجوانان حاضر در جلسه به ارائه نظرات خود راجع به کتاب  پرداختند. ویژگی هایی از کتاب که در این جلسه توسط منتقد، نویسنده و حاضرین مورد نقد قرارگرفت به شرح زیر است: ایده خوب برای نگارش(کوزه روی دوش دخترها)، آغازخوب، اوج میانه و پایان امیدبخش، ترسیم روان صحنه جنگ، چهره زنانه جنگ، عدم تطابق کامل جلد کتاب با محتوا و اینکه می توانست طرح جلد طور دیگری باشد، نداشتن مقدمه و اطلاعاتی راجع به نویسنده و آثارش در کتاب، سخت تشخیص دادن زمانهای حال و گذشته در داستان، قهرمان و ضد قهرمان.

 

در انتهای جلسه پس از مراسم تقدیر و تشکراز نویسنده ومنتقد برنامه، مراسم نمادین رونمایی از کتاب "قوش" اثر ساسان ناطق برگزار شد و با اهدای کتاب به حضار شرکت کننده جلسه به پایان رسید.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: