کد خبر: 32373
تاریخ انتشار: شنبه, 09 دی 1396 - 14:53

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

کتابخانه مرکزی اردبیل میزبان نشست «بررسی تأثیر شبکه‌های اجتماعی بر کتابخوانی» شد

منبع : لیزنا
هم‌زمان با هفته پژوهش، نشست «بررسی تأثیر شبکه‌های اجتماعی بر کتابخوانی» در کتابخانه مرکزی اردبیل برگزار شد.
کتابخانه مرکزی اردبیل میزبان نشست «بررسی تأثیر شبکه‌های اجتماعی بر کتابخوانی» شد

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی اردبیل، به مناسبت هفته پژوهش نشست هم‌اندیشی «بررسی تأثیر شبکه‌های اجتماعی بر کتابخوانی» با حضور شفیع شفیعی، مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری شفیع شفیعی،  ؛ رباب عزیزخانی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی شفیع شفیعی و جمعی از مسئولان برگزار شد.

شفیع شفیعی، مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری در این نشست با اشاره به شیوه استفاده مردم کشورهای توسعه‌یافته از شبکه‌های اجتماعی، اظهار کرد: متأسفانه در کشور ما، به‌جای نگاه انسانی به محصولات تکنولوژیکی، نگاه فن‌سالارانه حاکم است. اصل اول تمامی فعالیت‌های بشری، اخلاق است؛ اگر در شبکه‌های اجتماعی، اخلاق و نگاه انسانی محور قرار گیرد، شاهد به وجود آمدن فاصله در بین افراد جامعه نخواهیم بود.

وی کمبود سواد رسانه‌ای را مهم‌ترین عامل آسیب‌های برآمده از شبکه‌های اجتماعی دانست و با اشاره به کاربرد دوگانه پدیده‌های تکنولوژیک تصریح کرد: استفاده مناسب از این ابزار به رشد معنویت و اخلاق در جامعه منجر می‌شود و استفاده نامناسب از آن با زیر پا گذاشتن اصول انسانی، جامعه را به سمت فروپاشی می‌برد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان نیز در این نشست با تأکید بر جایگاه پژوهش در ارتقاء سطح علمی جامعه، کتابخانه‌های عمومی را یکی از مناسب‌ترین مراکز برای میزبانی از پژوهشگران برشمرد و گفت: کتابداران استان آماده همکاری با پژوهشگران هستند.

عزیزخانی با اشاره به سطح دسترسی شهروندان کشورهای توسعه‌یافته به اینترنت و شبکه‌های اجتماعی و سرانه مطالعه در این کشورها، گفت: استفاده از شبکه‌های اجتماعی لزوماً موجب کاهش مطالعه و کتابخوانی نمی‌شود؛ اما استفاده افراطی از شبکه‌های اجتماعی تأثیر زیادی بر کاهش کتابخوانی در کشورهای درحال‌توسعه و توسعه‌نیافته به‌جا گذاشته که قابل بررسی است.

وی با اشاره به اینکه «بهره‌مندی افراد کتاب‌خوان از شبکه‌های اجتماعی با افراد غافل از کتاب و مطالعه، یکسان نیست» تأکید کرد: شبکه‌های اجتماعی برای کتابخوانان و افرادی که از دوران کودکی و نوجوانی با لذت مطالعه آشنا باشند، گستره وسیعی از اطلاعات و آگاهی را فراهم می‌آورد؛ اما برای فرد غافل از کتاب، به گردابی از اطلاعات تبدیل خواهد شد که روزبه‌روز آنان را به سمت فروپاشی فرهنگی و گمراهی پیش می‌برد.

 

گفتنی است، در پایان این نشست از فاطمه حقی و نیما عالی زاده به‌عنوان پژوهشگران برتر عضو کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل تقدیر شد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: