کد خبر: 32393
تاریخ انتشار: یکشنبه, 10 دی 1396 - 13:51

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

مجموعه شعرهای مصطفی علیپور  در فردیس استان البرز نقد و بررسی شد

منبع : لیزنا
نشست نقد کتاب «در چهار راه بهار نارنج» و «پیراهن اردیبهشت» به همراه بزرگداشت مصطفی علیپور با حضور جمعی از منتقدین  در فرهنگسرای گلستان فردیس برگزار  شد.
مجموعه شعرهای مصطفی علیپور  در فردیس استان البرز نقد و بررسی شد

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان البرز،  مراسم بزرگداشت مصطفی علیپور شاعر و پژوهشگر به همراه نقد و بررسی دو مجموعه شعر وی با عنوان های «در چهار راه بهار نارنج» و «پیراهن اردیبهشت»  با حضور دکتر اسماعیل امینی، دکتر علی داودی و استاد مرتضی نوربخش مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

در این مراسم  افرادی چون حجت الاسلام فلاح مدیرکل کتابخانه های عمومی استان البرز، حجت الاسلام ایمانی نماز جمعه فردیس، مدیرکل حوزه هنری استان، روسای اداره کتابخانه های شهرستان فردیس و کرج و جمعی از دانشجویان و علاقه مندان به شعر و ادب حضور داشتند.

اسماعیل امینی،  شاعر و منتقد با اشاره به برگزرای مراسم بزرگداشت شاعران در محل سکونتشان گفت: نقد بررسی آثار یک شاعر توسط همسایگان و همشهریان شاعر در فردیس، اتفاقی بسیار زیباست. و از اداره کتابخانه های عمومی شهرستان فردیس به خاطر این اقدام تشکر می کنم.

وی در ادامه سخنانش به بررسی اصطلاح نقد پرداخت و گفت: منظور از نقد در حوزه ادبیات، گفتن معایب نیست. و حتی جدا کردن سره از ناسره هم نیست بلکه منظور بازخوانی اثر ادبی برای ایجاد ارتباط میان مولف و مخاطب است. نقد بر اساس نظریه های ادبیات است.

سخنران بعدی  این نشست علی داودی بود. وی با اشاره به جایگاه شعر معاصر در ایران امروز گفت: علیپور از شاعران در دو دهه اخیر و چهره های ممتاز شعر معاصر است که در این دو دهه فعالیت علیپور را با نیما می شناسیم. وی در بررسی شعر نیمایی به بحث زبان شعر و به مبحث ابهام در شعر بسیار پرداخته است.

داودی ضمن تصریح وجودابهام در شعر علیپور گفت: تمایز زبان شعر از زبان عادی با ابهام و آفرینش خیال در ذهن مخاطب صورت میگیرد. توجه به زبان و توجه به بزرگان شعر معاصر مانند شاملو، اخوان و نیما از ویژگی های بارز شعری علیپور است.

  داودی گفت: تمام شعرهای این دو مجموعه قابل  اعتناست. از ویژگی های مشخص شعر علیپورفاصله گرفتن از صراحت و رفتن به سوی ابهام  است.

 داودی شعر علیپور را حاصل تجربه درونی و بیرونی و مواجهه با جهان دانست و گفت: شعرهای این شاعر انتزاعی نیست و این اتفاق حاصل تحقیق علیپور در شعر نیمایی است چرا که کار نیما صرفا ساختن قالب نیست و داشتن نگاه نو به جهان است.

داودی با اشاره به عناصر شعر علیپور به زادگاه شاعر در شمال ایران اشاره کرد و گفت: شعر این دو مجموعه و تمام شعرهای دیگر این شاعر سرشار از سرسبزی و جغرافیای شمال ایران است. جهان شاعر بعلاوه نگاه شاعر در این دفترهای شعر به خوبی قابل شناخت است.

 در ادامه نوربخش با اشاره به سه دهه آشنایی با علیپور گفت: من و علیپور با سلمان هراتی معاشر بودیم و باید بگویم علیپور بسیار فروتن و انسان دوست است و شاعری است که مانند شعرهایش زندگی می کند.

 وی نقد را  نوعی هنجار گذاری دانست و گفت:  در گذشته چوب هایی در مسیر کاروان برای یافتن راه و رسیدن به مقصد قرار می دادند که هنجار می گفتند، نقاد باید هنجارگذاری کند که مخاطب و مولف را به مقصد راهنمایی کند.

 نوربخش در ادامه گفت: علیپور هم در شعر و هم در کارهای پژوهشی فعال است و بزرگداشت ایشون بزرگداشت شعر و ادب و تحقیق است.

 

همزمان با مراسم سیامک نوری طراح فردیسی  پرتره ای از شاعر را طراحی کرد که در پایان مراسم ضمن تقدیر و تجلیل به شاعر اهدا شد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: