کد خبر: 32413
تاریخ انتشار: یکشنبه, 10 دی 1396 - 17:35

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

دومین نشست کتاب‌خوان «نوسوادان» در شیراز برگزار شد

منبع : لیزنا
  به مناسبت هفته سوادآموزی، دومین نشست کتاب‌خوان نوسوادان در راستای ترویج و تشویق کتاب‌خوانی در میان این قشر در کتابخانه عمومی حافظیه شیراز برگزار شد.
دومین نشست کتاب‌خوان «نوسوادان» در شیراز برگزار شد

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام پایگاه اطلاع‌رسانی اداره کل کتابخانه‌های عمومی فارس، به مناسبت هفته سوادآموزی، دومین نشست کتاب‌خوان نوسوادان در راستای ترویج و تشویق کتاب‌خوانی در میان این قشر، چهارم دی‌ماه با حضور مدیرکل کتابخانه‌های عمومی، معاون سوادآموزی اداره کل آموزش‌وپرورش فارس و جمعی از نوسوادان شیرازی در کتابخانه عمومی حافظیه برگزار شد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان فارس در این مراسم ضمن تبریک هفته سوادآموزی و قدردانی از همت بلند نوسوادان برای قدم گذاردن در وادی کتاب و کتاب‌خوانی، اظهار داشت: توجه به مقوله کتاب‌خوانی نوسوادان امری است که تاکنون مغفول مانده و خوشبختانه این طرح، سال گذشته به همت کتابخانه عمومی حافظیه شیراز و بر اساس پایان‌نامه سودابه رضایی، مسئول کتابخانه عمومی حافظیه شکل گرفت که به‌واسطه استقبال بی‌نظیر از این برنامه، امروز شاهد برگزاری دومین نشست کتاب‌خوان نوسوادان هستیم.

روح‌الله منوچهری اضافه کرد: کتاب‌خوان، سلسله نشست‌های به اشتراک‌گذاری کتاب‌های برتر است که در سطوح مختلف برگزار می‌شود؛ اداره کل کتابخانه‌های عمومی فارس از سال گذشته همگام با نهاد ‌کتابخانه‌های عمومی کشور اقدام به برگزاری نشست‌های کتاب‌خوان کرده است و در این نشست‌ها افراد، کتاب‌های برتر و خواندنی را با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند.

وی با تأکید بر اینکه تأمین منابع با خط درشت برای استفاده نوسوادان از وظایف کتابخانه‌های عمومی است، افزود: ایجاد امکانات برای دسترسی راحت گروه‌های خاص، رسالت کتابخانه‌های عمومی است که در این راستا امیدواریم با همکاری اداره کل آموزش‌وپرورش استان و نهضت سوادآموزی بتوانیم هرچه سریع‌تر کتابخانه‌های عمومی را با  منابع ویژه نوسوادان غنی کنیم.

عیسی ملک پور، معاون سوادآموزی اداره کل آموزش‌وپرورش فارس نیز با بیان اینکه  طرح ابتکاری «نشست کتاب‌خوان نوسوادان» به‌عنوان طرح برتر کشوری برگزیده شده است، اظهار داشت: نخستین نشست کتاب‌خوان تخصصی نوسوادان که سال گذشته به همت کتابخانه عمومی حافظیه برگزار شد، موردتوجه و استقبال معاون وزیر و دیگر مسئولان سازمان سوادآموزی قرار گرفت و این طرح به‌صورت بخشنامه به‌تمامی استان‌ها ابلاغ شد.

وی ماهیت کار کتابداران کتابخانه‌های عمومی و مربیان نوسوادان را یکسان دانست و با تأکید بر وجود زمینه‌های همکاری مشترک میان دو دستگاه عنوان کرد: دو طرح «خواندن با خانواده» و «حلقه‌های کتاب‌خوانی» توسط آموزش‌وپرورش استان اجرا می‌شود که این دو طرح نقش کتابخانه‌های سیار را برای نوسوادان ایفا می‌کند؛ به‌گونه‌ای که آموزش‌دهندگان با ارسال کتاب به منازل نوسوادان، محیط زندگی نوسوادان را با کتاب غنی کرده و از دلسرد شدن و بازگشت مجدد آن‌ها به بی‌سوادی جلوگیری می‌کنند

ملک پور همچنین بر استقبال آموزش‌وپرورش استان از برگزاری طرح‌های مشترک با مجموعه کتابخانه‌های عمومی با موضوع گسترش کتاب و کتاب‌خوانی خبر داد.

 در ادامه این دیدار چهار نوسواد شیرازی به ارائه کتاب‌های انتشارات نهضت سوادآموزی و خواندن بخش‌های جذاب کتاب‌ها پرداختند. گلبس سلیمانی با معرفی کتاب «۱۱۰ ویروس زندگی» نوشته احمد طرماح، شهلا محمدی با معرفی کتاب «بهتر زیستن»، طاهره مهراب کیا با معرفی «پیام سازندگی» و نجیمه اخبارنژاد با معرفی کتاب «سلامت، جامی زیبا و شکننده» تجربه خود را از خواندن این کتاب‌ها با حاضرین به اشتراک گذاشتند.

 گفتنی است، شعرخوانی غلامعلی خوشبخت، مسئول انجمن ادبی بهار نارنج شیراز و اهدای کتاب به نوسوادان پایان‌بخش این نشست بود.

 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: