کد خبر: 32452
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 14 دی 1396 - 20:24

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

مراسم نقد و بررسی کتاب «خواب‌های خوش نوجوانی» برگزار شد

منبع : لیزنا
مراسم نقد و بررسی کتاب «خواب‌های خوش نوجوانی» با حضور محمدرضا سرشار در کتابخانه شیخ کلینی شهرری برگزار شد.
مراسم نقد و بررسی کتاب «خواب‌های خوش نوجوانی» برگزار شد

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی تهران، «آیین رونمایی و بررسی کتاب خواب‌های خوش نوجوانی» با حضور محمدرضا سرشار نویسنده، سمانه سالمی کارشناس روان شناسی و جمعی از کتابداران و دانش آموزان در کتابخانه عمومی شیخ کلینی شهرری برگزار شد.

محمدرضا سرشار نویسنده و پیشکسوت ادبی در این نشست با اشاره به ایده خلق کتاب خواب‌های خوش نوجوانی گفت: در دوره‌ای سردبیر مجله سروش نوجوان بودم و در یکی از مسابقات مجله از بچه‌ها خواستیم که یکی از جالب‌ترین خواب‌های خود را بدون کم‌وکاست برای ما بفرستند تا بهترین و جذاب‌ترین آنان را انتخاب کنیم.

وی افزود: خوشبختانه تعداد زیادی متن به دست ما رسید که پس از بررسی به سه نفر جایزه دادیم و آثار با کیفیت دیگر را با قدری دست‌کاری در سال ۸۳ گردآوری کردیم که بالاخره در سال گذشته توسط نشر سوره مهر به چاپ رسید.

در ادامه، سمانه سالمی کارشناس روان شناسی بابیان اینکه «اینجا جمع شدیم تا از اثر موفق یک نویسنده موفق صحبت کنیم» گفت: بسیاری از ما سرشار را بانام مستعار «رضا رهگذر» می‌شناسیم و صدای زیبا و ماندگار وی در قصه ظهر جمعه در رادیو در ذهن اکثر مردم ایران ماندگار است.

وی ادامه داد: طراحی جلد کتاب با رنگ‌بندی زیبا سبب جذب بچه‌ها به مطالعه این کتاب می‌شود از سوی دیگر، نگارش خواب‌های خوش نوجوانی و فونت آن ما را به آرامش دعوت می‌کند. در صفحه اول کتاب شاهد رنگ‌های شاد، کودکانه و جذاب هستیم که مزین به بسم‌الله الرحمن الرحیم است و صفحه بعد آن نیز نشان از گرایش مذهبی و معنوی نویسنده دارد.

سالمی تصریح کرد: این کتاب کم‌حجم و سبک وزن است و بچه‌ها از خواندن آن احساس خستگی نمی‌کنند، ضمن اینکه رعایت خلاصه‌نویسی و زیبانویسی اثر، سبب تشویق مخاطب برای مطالعه آن می‌شود.

وی خلاصه بودن داستان‌ها را یکی دیگر از ویژگی‌های این کتاب عنوان کرد و افزود: «کیک بزرگ عروسی» از داستان‌های جذاب این مجموعه است که با روایتی جذاب و ملموس، مخاطب را جذب می‌کند. همچنین داستان «معذرت‌خواهی از آقای سهراب سپهری» نیز از شیرین‌ترین داستان‌های این کتاب است.

سالمی با طرح این سؤال که «آیا نقش خواب در زندگی بشر جدی است یا خیر؟» و «آیا باید خواب‌ها را جدی بگیریم یا نه؟» گفت: برخی از خواب‌ها را باید جدی گرفت ضمن اینکه خواب‌ها می‌توانند در پیش‌بینی آینده نیز تأثیرگذار باشند که نمونه‌هایی از آن در قرآن کریم آمده است.

نشانه‌های اختلالات خواب

وی یادآور شد: نشانه‌های ترس و اضطراب که موجب اختلالات خواب می‌شوند چهار علامت ‌دارد که شامل نشانه‌های جسمی مثل تپش قلب و سردردهای مزمن، نشانه‌های ادراکی و شناختی مثل حواس‌پرتی، نشانه‌های ارتباطی مثل گوشه‌گیری و نشانه‌های رفتاری مثل پرخاشگری زیاد است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود اضافه کرد: بچه‌هایی که احساس کسالت می‌کنند باید با تنظیم ساعت خوابشان، زودتر به بستر بروند و در ساعت ۲۲ خواب عمیق را تجربه کنند؛ چراکه ساعت ۲۲ تا ۲، زمان ترشح هورمون سلامتی و رشد است و کودکان و نوجوانان با توجه به این نکته، سلامت بیشتری خواهند داشت.

راه و رسم نویسندگی

در ادامه، قصه گوی ظهر جمعه رادیو در پاسخ به سؤال یکی از دانش آموزان درباره راه و رسم نویسندگی گفت: نویسندگی فقط یک مهارت است که با تمرین به دست می‌آید؛ چراکه مهارت آموختنی است و اینکه برخی‌ها می‌گویند نویسندگان آدم‌های خاص و تافته جدا بافته‌ای هستند حرف نادرستی است که نباید آن را باور کنید.

این نویسنده کودک و نوجوان ادامه داد: قدم اول در نویسندگی، مطالعه زیاد کتاب‌های خوب و ارزشمند است و بهترین سن برای به دست آوردن این مهارت، کودکی است. کسانی که در کودکی زیاد مطالعه می‌کنند می‌توانند در آینده نویسندگان موفقی باشند.

سرشار افزود: قدم دوم در این زمینه، زیاد نوشتن است. تمرین خاطره‌نویسی و انشاء از کودکان نویسندگانی خبره می‌سازد.

خوانش قصه «کک و مورچه» توسط محمدرضا سرشار برای مخاطبان و تقدیر از نویسنده کتاب و کارشناس برنامه بخش پایانی این نشست بود.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: