کد خبر: 32454
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 14 دی 1396 - 20:31

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

کتاب «بگو ما هم بخندیم» در کتابخانه علامه دهخدا تهران نقد شد

منبع : لیزنا
نشست نقد و بررسی کتاب «بگو ما هم بخندیم» نوشته شهرام شفیعی با حضور نویسنده اثر در کتابخانه عمومی علامه دهخدا شهر تهران برگزار شد.
کتاب «بگو ما هم بخندیم» در کتابخانه علامه دهخدا تهران نقد شد

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی تهران، نشست نقد و بررسی کتاب «بگو باهم بخندیم» اثر شهرام شفیعی، نویسنده و طنزپرداز، ۶ دی‌ماه، با حضور سید نوید سید علی‌اکبر، منتقد اثر، مسئولین، کتابداران و  بیش از ۷۰ نفر از دانش آموزان در کتابخانه عمومی علامه دهخدای شهر تهران برگزار شد.

در ابتدای این نشست شهرام شفیعی، نویسنده کتاب ضمن تقدیر از برگزاری نشست‌های نقد و بررسی کتاب در کتابخانه‌های عمومی گفت: حدود ۲۵ سال است که به نویسندگی مشغول هستم؛ «بگو ما هم بخندیم» شامل لطیفه‌ها و شوخی‌هایی است که در دوران سردبیری‌ام در مجله رشد دانش‌آموز نوشته‌ام.

شفیعی ادامه داد: آثار من به دو حوزه جدی و طنز تقسیم می‌شود. با ورود چاشنی طنز به آثارم، واکنش‌های جالبی از سوی کودکان دریافت کردم. والدین عکس‌هایی از فرزندان خود برایم می‌فرستادند که با در دست داشتن کتاب من به خواب رفته بودند و برای من جای خوشحالی داشت که توانستم با نوشته‌هایم باعث دوستی کودکان  با کتاب و مطالعه شوم. درواقع موفقیت در کار نویسندگی برای کودکان حاصل ارتباط خوب من با آن‌هاست؛ من آموخته‌هایم را مدیون آنان هستم؛ از سؤالات و واکنش‌های آنان یادداشت برمی‌دارم و این یادداشت‌ها محتوای کتاب‌هایم را می‌سازد.

وی افزود: بهترین نویسندگان در دنیا در ارتباط مستقیم با بچه‌ها هستند و بخشی از درآمدشان از این راه تأمین می‌شود؛ به این معنی که در سیستم آموزشی‌شان تعریف شده که بچه‌ها و نویسنده‌ها باید در ارتباط با یکدیگر باشند و این ارتباط به خلق داستان‌های بهتر کمک می‌کند.

شفیعی در مورد طنز در داستان‌هایش گفت: انسان تنها موجودی است که طنز را می‌فهمد؛ انسان با اراده خود می‌تواند شاد باشد، شاد زندگی کند و به دنیای اطراف بنگرد. این نگاه بر چگونگی نگارش نویسندگان تأثیر می‌گذارد. گرچه طنز در خون من است، اما بچه‌هایی هستند که این وجه نوشتار را می‌پسندند و به شادی نیاز دارند.

در ادامه سید نوید سید علی‌اکبر، منتقد اثر که خود نیز از نویسندگان مطرح حوزه کودک است، گفت: نوشتن عشق و علاقه‌ای درونی می‌خواهد که خوشبختانه شفیعی از این ویژگی برخوردار است. «بگو باهم بخندیم» تجربه موفقی است و نمونه‌ای برای مقایسه ندارد. لطیفه نویسی، ژانری مخصوص است که خیلی از نویسنده‌ها تمایلی به نوشتن در این حوزه ندارند، ولی شفیعی با شهامتی زیاد چندین سال در این حوزه قلم می‌زند.

وی موجز بودن مطالب کتاب را از ویژگی‌های مثبت این اثر برشمرد و گفت: شفیعی توانسته به کوتاه‌ترین شکل ممکن مطالب را بیان کند و به‌خوبی دانسته که لطیفه جایی برای توصیف کردن نیست.

در پایان این نشست از نویسنده و منتقد اثر با اهدای لوح سپاس و هدیه قدردانی شد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: