کد خبر: 32457
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 14 دی 1396 - 20:40

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

نشست‌های نقد کتاب، داستان‌نویسی و کتاب‌خوان در قم با حضور کودکان و نوجوانان

منبع : لیزنا
کتابداران کتابخانه عمومی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با برگزاری نشست‌های نقد کتاب، داستان‌نویسی، کتاب‌خوان و جمع‌خوانی پذیرای شماری از علاقه‌مندان به مطالعه شدند.
نشست‌های نقد کتاب، داستان‌نویسی و کتاب‌خوان در قم با حضور کودکان و نوجوانان

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی قم، به همت نیره خداداد، نشست کتاب‌خوان با موضوع «معلولیت» در بخش کودک و نوجوان کتابخانه حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای برگزار شد.  

در آغاز این نشست خداداد با اشاره به انواع معلولیت‌ و چگونگی برخورد با آن گفت: معلولیت‌ها، شامل طیف‌ گسترده‌ای از ناتوانی‌های جسمی و ذهنی و روانی است.

این کتابدار در ادامه، داستان‌هایی از زندگی تعدادی از معلولان توانمند و موفق را برای کودکان و نوجوانان روایت کرد.

در این نشست، ۸ نفر از کتاب دوستان، به معرفی کتاب‌های خوانده‌شده با محوریت «معلولیت» پرداختند که به شرح زیر است؛  

سید محمدباقر حسنی «رودکی: تیره چشم روشن‌بین» نوشته دکتر رادفر؛ فاطمه نجاتی ایمان «من ناشنوا هستم» نوشته جنیفر مور؛ فرشته سادات حسینی «اماکن مناسب ورزش معلولین» نوشته مهدی رستگاری؛ فاطمه سادات موسوی «استانداردهای ملی خدمات کتابخانه‌ای برای نابینایان» نوشته شیرین تعاونی؛ ستایش جلیلی «هلن کلر» نوشته مارگارت دیویدسن؛ محمدمتین حمیدلو «امداد معلولین» دیوید ورنر؛ علی زارعی «حقوق معلولان در قوانین ایران» نوشته سید احمد باختر؛ ابوالفضل لک زایی «استفن هاوکینگ» نوشته جی پی مک اوی را به علاقه‌مندان معرفی کردند و تجربیات مطالعاتی خود را با دوستانشان به اشتراک گذاشتند.

کارگاه داستان‌نویسی

برگزاری کارگاه داستان‌نویسی، بخش دیگری ازبرنامه‌هایی بود که با مربیگری معصومه میر ابوطالبی، برگزار شد.

میر ابوطالبی در این کارگاه گفت: نویسنده با انتخاب زاویه دید بر دیگر عناصر داستان مانند شخصیت‌پردازی، پیرنگ و صحنه‌پردازی تأثیر می‌گذارد؛ و داستان خود را به مخاطب ارائه می‌دهد.

این نویسنده با اشاره به انواع زاویه دید مانند دانای کل، سوم شخص و نامه‌نگاری افزود: زاویه دید نامه‌نگاری در این دوره، اشکال جدیدی به خود گرفته اما هنوز در داستان‌گویی کاربرد دارد.

وی همچنین با اشاره به انواع زاویه دید خاطره نگاری یا روزنگارنویسی گفت: در نگارش خاطره به‌صورت علمی و مستند، معمولاً هویت ملی و فرهنگی یک ملت اهمیت دارد که به‌عنوان یک الگوی ادبی می‌تواند کنار گونه‌های دیگر ادبی ایفای نقش کند.

در ادامه هنرجویان نوجوان با واژه‌های جدید و سه ضرب‌المثل آشنا شدند و درباره معنا و مفهوم آنها با یکدیگر به بحث و گفتگو نشستند.

جمع‌خوانی به مناسبت روز جهان عاری از خشونت و افراطی‌گری

در این نشست که باهدف، روز جهان عاری از خشونت و افراطی‌گری برگزار شد؛ فاطمه صادقی مسئول بخش کودک و نوجوان،  کتاب‌های «من خواب صلح می‌بینم» نوشته موریس بنداک و «دوران صلح» نوشته کاترین اسکولز جمع‌خوانی کرد.

 وی سپس درباره خشونت و افراطی‌گری، تعصب‌های قومی و قبیله‌ای و همین‌طور انواع جنگ‌ها به ارائه توضیحاتی پرداخت.  

در ادامه اعضای کتابخانه به بیان دیدگاه‌های خود پیرامون پیامدهای جنگ و خشونت مانند تنهایی، آوارگی، فقدان خانواده، مشکلات اقتصادی، ویرانی کشور، بیماری و... پرداختند.

کتاب «کمی دیرتر» در نشست کانون ادبی صبح اشراق

در نشست کانون ادبی صبح اشراق،  نقد کتاب «کمی دیرتر» نوشته سید مهدی شجاعی با حضور جمعی از روشندلان در بخش نابینایان کتابخانه آیت‌الله خامنه‌ای به سرپرستی محبوبه حاجی مرتضایی برگزار شد.

در آغاز این نشست، حاجی مرتضایی با اشاره به کارنامه ادبی سید مهدی شجاعی گفت: آثار سید مهدی شجاعی در حوزه مطبوعات، ادبیات داستانی و... اغلب درون‌مایه‌های دینی دارد و «کشتی پهلوگرفته»، «پدر، عشق و پسر»، «آفتاب در حجاب»، «از دیار حبیب»، «شکوای سبز»، «خدا کند تو بیایی»، «سقای آب و ادب»، «دست دعا، چشم امید» نمونه‌های خوبی از آثار وی است.

این منتقد افزود: در میان آثار شجاعی، کتاب «کمی دیرتر» در حوزه ادبیات داستانی و نمایش‌نامه‌ دینی با عنوان «عشق به افق خورشید» به موضوع انتظار و مهدویت می‌پردازد.

حاجی مرتضایی با اشاره به اهمیت محتوا و کیفیت در آثار شجاعی، تصریح کرد: کتاب‌های این نویسنده دارای پرگویی و شعارنویسی‌ فراوان است و او بجای داستان، بیشتر قصه‌های حکیمانه می‌نویسد.  

این منتقد افزود: ایراد اساسی این کتاب، شخصیت‌های آن است؛  شخصیت‌هایی که قهرمان و ضدقهرمان نیستند و پویایی لازم را ندارند و با انفعال داستان را پیش می‌برند و روایت می‌کنند.

شروع جذاب و ظرافت‌های داستان، نگاه جدید نویسنده به موضوع، همذات پنداری مخاطب باشخصیت‌های داستان و قلم تندوتیز آن از محورهای دیگر مطرح شده این نشست بود.

گفتنی است در این نشست، مهرداد صفا از اعضای کتابخانه نابینایان، کتاب‌های «داستان دوستان» و «داستان‌های شگفت» اثر آیت‌الله شهید دستغیب را معرفی کرد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: