کد خبر: 32846
تاریخ انتشار: جمعه, 06 بهمن 1396 - 18:05

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

برپایی نشست‌های دورهمی کتابخوانان با هدف معرفی کتاب‌های خوب در قم

منبع : لیزنا
به همت کتابداران کتابخانه عمومی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای قم، نشست‌های دورهمی کتابخوانان با هدف معرفی کتاب‌های خوب و کاربردی برگزار شد.
برپایی نشست‌های دورهمی کتابخوانان با هدف معرفی کتاب‌های خوب در قم

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی قم، در دومین نشست کانون ادبی  «قلم نو»  ویژه بزرگسالان،  مرضیه نفری مسئول کتابخانه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای از نویسندگان و کتابداران موفق استان، به معرفی نشریات و مجلاتی مانند «همشهری داستان»، «انشا و نویسندگی» و «دوماهنامه آینه پژوهش» در حوزه ادبیات پرداخت.

وی ضمن خوانش بخش‌هایی از کتاب «این خیابان سرعت‌گیر ندارد» نوشته مریم جهانی گفت: این کتاب در دی‌ماه ۹۶، به‌عنوان اثر برگزیده دهمین سال کتاب جلال انتخاب‌شده است.

این نویسنده افزود: در داستان‌نویسی باید مضمون و محتوا همراه با بازنویسی لحاظ شود؛ چراکه بازنویسی موفق، روش‌های گوناگونی دارد که نخستین روش آن، نوشتن و خواندن متن بدون ویرایش است؛ درروش دوم نیز نویسنده باید منتقد اثر خود باشد و شخصیت‌های داستان را به‌گونه‌ای خاص پرورش دهد.

نفری عنوان کرد: هر یک ازجمله‌ها، صحنه‌سازی‌ها و گفتگوها باید در راستای برجسته‌سازی مضمون موردنظر ما در داستان باشد و مضمون را باید به‌گونه‌ای تبیین کنیم که احساسات و عواطف خواننده را با خود همراه کند، به‌طوری‌که اگر داستان تاریخی باشد خواننده بتواند آن رویداد را در ذهن خود ترسیم کند.

در ادامه سمیه عالمی نویسنده و از دیگر مربیان کانون ادبی «قلم نو» پیرامون «مضمون و محتوا» در داستان‌های کوتاه و رمان گفت: مضمون بیشتر داستان‌ها، مفاهیم جهانی مانند عدالت، فقر، عشق و... است که توسط همه افراد قابل‌درک است، ازاین‌رو به‌کارگیری چنین مضامینی در رمان باعث ماندگاری و جهانی‌شدن اثر می‌شود.

عالمی ادامه داد: برای غنای داستان باید با اسطوره‌ها به‌ویژه اسطوره‌های ایرانی آشنا باشیم، چراکه در مانایی آثار ما و همچنین معرفی فرهنگ غنی ایرانی نقش بسزایی دارد.  

 

نشست علمی با عنوان «کبریت‌ها بی‌خطرند»

هم‌زمان با روز اختراع کبریت،  فاطمه صادقی مسئول بخش کودک و نوجوان کتابخانه آیت‌الله خامنه‌ای به برگزاری کارگاه آموزشی با عنوان «کبریت‌ها بی‌خطرند» باهدف آشنایی با تاریخ اختراع کبریت اقدام کرد.

صادقی در آغاز این کارگاه، ضمن اشاره به تاریخچه اختراع کبریت، ساخت اولین کارخانه آن و همچنین تاریخ استفاده از کبریت در ایران با بهره‌مندی از کتاب‌های مرجع درباره فواید کبریت و شیوه‌های درست استفاده از آن سخن گفت. ساخت کاردستی با کبریت توسط اعضا، بخش دیگری از این برنامه بود.

 

نشست ویژه با عنوان «عصر شعر»

 

کتابخانه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به مناسبت سالروز درگذشت نیما یوشیج پدر شعر نو پارسی، میزبان جمعی از اعضا و علاقه‌مندان در «عصر شعر» بود.

در نشست «عصر شعر» مسئول بخش کودک و نوجوان، ضمن معرفی شعر نو به تفاوت‌های این شعر با سبک شاعرانی مانند حافظ و سعدی پرداخت. وی سپس کتاب «ازجان‌گذشته به مقصود می‌رسد» نوشته شمس لنگرودی و «گزیده اشعار نیما یوشیج» نوشته سعید پور (با محوریت زندگینامه نیما یوشیج) را به مخاطبان معرفی کرد. جمع‌خوانی و بلند خوانی بخش‌هایی از این آثار، بخش دیگری از این نشست بود.

 

نشست کتاب‌خوان ویژه مقابله با حوادث غیرمترقبه

در این نشست محمدمتین حمیدلو با معرفی کتاب «دانشنامه زمین» نوشته جکی بال؛ علی زارعی «زمین‌لرزه» نوشته جکی بال؛ علی‌اصغر جلیلی «بهمن» نوشته لوئیز ریچارد؛ عرفان بهمنی «فاجعه‌های جهانی» نوشته بیل مک دوایر و سید محمدباقر حسنی «سیل» نوشته لوئیز ریچارد؛ ابوالفضل لک‌زایی «سونامی» نوشته لوئیز ریچارد؛ تجربه مطالعاتی خود را با یکدیگر به اشتراک گذاشتند.

در ادامه این نشست، ارائه‌دهندگان به بیان خاطرات خود از زمین‌لرزه‌های اخیر و نحوه مواجهه با آن پرداختند، سپس دانش آموزان درباره شیوه‌های مختلف امدادرسانی به انسان‌ها و حیوانات در بلایای طبیعی مانند سیل، بهمن، زلزله و... با یکدیگر بحث و گفتگو کردند.

 

نشست کتاب‌خوان ویژه شاهنامه شناسی

خداداد کتابدار بخش کودک و نوجوان با اشاره به لزوم آشنایی کودکان و نوجوانان با قصه‌های زیبا و دل‌نشین شاهنامه گفت: خوشبختانه در چند سال اخیر، شاهد تلاش‌های فراوانی برای بازنویسی و بازآفرینی داستان‌های شاهنامه فردوسی برای گروه‌های مختلف سنی بوده‌ایم و در این نشست نیز با روایت زندگی فردوسی و خوانش بخش‌هایی از شاهنامه مخاطب را با این اثر ارزشمند ملی آشنا می‌کنیم.

 

در این نشست ۱۰ عنوان کتاب به شرح زیر معرفی شد؛

ایلیا بشکار با معرفی کتاب «قصه‌های تصویری از شاهنامه» نوشته حسین فتاحی؛ متین خرمی موحد «به دنیا آمدن رستم» نوشته مروارید تقی بیک؛ محمدحسین الهی زاده «رزانه، دختر گندم» نوشته محمدرضا یوسفی؛ سید محمدحسین حسینی «رخش و رستم» نوشته ناهید یوسف زاده؛ سید علی‌اصغر سجادی «رستم و سهراب» نوشته ناهید یوسف زاده؛ محمدامین حسن خانی «سیاووش در آتش» نوشته محمدرضا یوسفی؛ محمدحسین حجازی «نام و نشان مهر» نوشته محمدرضا یوسفی؛ عرفان فرشاد «پهلوان پهلوانان سام» نوشته محمدرضا یوسفی؛ رضا اکبری «اهورا جمشید» نوشته محمدرضا یوسفی و زهرا شیرازیان «هفت‌خوان اسفندیار» بهرام رحیمی نژاد؛ تجربیات مطالعاتی خود را با دیگر دوستانشان به اشتراک گذاشتند.  

 

نشست کتاب‌خوان ویژه سالروز درگذشت جهان‌پهلوان تختی

در این نشست ۹ تن از علاقه‌مندان به ورزش و اخلاق ورزشی به معرفی کتاب‌های خوانده‌شده خود به شرح زیر پرداختند؛

سید محمدباقر حسنی با معرفی کتاب «تختی» نوشته بهناز بشیری؛ ابوالفضل لک زایی «بچه خانی‌آباد» نوشته مهدی حق‌بین؛ محمدحسین الهی زاده «تختی مردی با مدال مردمی» نوشته رسول نظری؛ سید هاشم عباسی «من به مردم تعظیم می‌کنم» نوشته ناصر ایرانی؛ سید علی‌اصغر سجادی «ورزش» نوشته علی ذوالفقاری؛ محمدامین حسن خانی «دایره المعارف ورزش» نوشته  احسان کاتبی؛ سید مهدی محسنی «جهان‌پهلوان تختی» بیژن روئین پور؛ متین حمیدلو «تاریخچه کشتی ایران و جهان» نوشته حجت‌الله معظمی پور و احسان جعفری «ژیمناستیک» نوشته گییز لین؛ تجربیات مطالعاتی خود را با دیگر دوستانشان به اشتراک گذاشتند.

 

نشست مجله‌خوانی 

در این نشست، خداداد کتابدار بخش کودک و نوجوان ضمن تشریح تفاوت‌های مجله و کتاب‌ و روند چاپ نشریات در جهان و ایران به آموزش شیوه صحیح استفاده از این آثار مکتوب پرداخت.

مطالعه مجلات و نشریات موردعلاقه توسط اعضا و بازخوانی جمعی مجلات منتخب، بخش دیگر این نشست بود.

 

جمع‌خوانی «زندگی‌نامه امام حسن عسکری (ع)»

در این نشست، نیره خداداد کتابدار بخش کودک و نوجوان، باهدف معرفی و بررسی سیره عملی معصومین (ع) کتاب‌های «زندگینامه امام حسن عسکری (ع)» نوشته فاطمه جعفری و «امام حسن عسگری (ع)» نوشته محسن ماجراجو نیکو را معرفی کرد.

این کتابدار در ادامه نشست، با شرح رویدادهای زمان تولد معصومین (ع) بر ضرورت آشنایی با زندگی امامان معصوم به‌عنوان چراغ راه انسان‌ها تأکید کرد.

همچنین در نشستی به مناسبت درگذشت مارکوپولو جهانگرد و تاجر ونیزی، کتاب «سفرهای مارکوپولو و شرح سفر شگفت انگیزش به چین» نوشته هربرت جنیس توسط خداداد معرفی و با همراهی اعضای کودک و نوجوان جمع‌خوانی شد.

این کتابدار با اشاره به انواع سفرنامه‌ها و اهمیت آنها به‌عنوان منابعی ارزشمند برای مطالعات تاریخی، گفت: با مطالعه سفرنامه‌ها و سیاحت‌نامه‌ها، با آداب‌ورسوم اقوام و ملل مختلف و همچنین سختی‌های سفر آشنا می‌شویم.

گفتنی است کتاب «سفرهای مارکوپولو» با عناوین دیگری همچون «شگفتی‌های جهان»  و  «توصیفی بر جهان» نیز شناخته می‌شود. این کتاب در معرفی آسیای مرکزی و چین به اروپاییان نقش عمده‌ای داشته است.

بخش‌هایی از این سفرنامه به توصیف کشور ایران و شهرهای زیبای آن اختصاص دارد که مطالعه آن برای کودکان و نوجوانان بسیار دل‌چسب و جذاب بود.

همچنین معرفی کتاب‌هایی با محوریت فضا، تاریخچه نجوم و زندگینامه گالیله و دیگر دانشمندان مسلمان تأثیرگذار در علم نجوم به مناسبت سالروز درگذشت گالیله،  بخش دیگری از فعالیت این کتابخانه بود.

در این نشست سه عنوان کتاب بانام‌های «دانشمندان و آزمایش‌های حیرت‌انگیز از مجموعه مشاهیر خفن» نوشته مایک گلداسمیت؛ «گالیله از مجموعه همه بزرگان» نوشته گیسو پارسای؛ «صد حقیقت شگفت‌انگیز درباره فضا» نوشته سو بکلیک جمع‌خوانی شد.

در پایان این نشست، کودکان و نوجوانان از تجربیات مطالعاتی خود درباره ستارگان، کرات آسمانی، کهکشان راه شیری و... با یکدیگر گفت‌وگو کردند.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: