کد خبر: 33083
تاریخ انتشار: سه شنبه, 17 بهمن 1396 - 11:46

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

نشست کتاب‌خوان مدیران گیلان ویژه بانوان برگزار شد

منبع : لیزنا
نشست کتاب‌خوان مدیران استان گیلان با حضور ۷ تن از بانوان مسئول گیلانی برگزار شد.
نشست کتاب‌خوان مدیران گیلان ویژه بانوان برگزار شد

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی گیلان، سومین نشست کتاب‌خوان مدیران استان گیلان ویژه بانوان مسئول روز گذشته، ۱۵ بهمن‌ماه با حضور هادی نوری، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان؛ فاطمه رفیعی، مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری؛ فاطمه شیرزاد، عضو شورای اسلامی شهر رشت و جمعی از بانوان مسئول استان در سالن اجتماعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی برگزار شد.

هادی نوری در ابتدای این نشست در سخنانی با اشاره به وجود تقسیم‌کار سنتی مبتنی بر سن و جنس در جوامع پیشین، اظهار داشت: در گذشته میان اعضای جامعه نوعی تفکیک وظایف و تقسیم‌کار بر اساس سن افراد وجود داشت و کارها عموماً زنانه و مردانه بود اما در حال حاضر جامعه ما از تقسیم‌کار سنتی خارج شده است؛ امروز زنان ایفاگر نقش‌های جدید هستند.

نوری از جامعه ایرانی به‌عنوان جامعه‌ای متکثر و پویا یادکرد و گفت: اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان به نگاه سنتی تقسیم‌کار اعتقاد ندارد؛ در حال حاضر بیش از ۶۵ درصد از کارکنان اداره کل و ۵۰ درصد از مدیران ما از بانوان هستند؛ درواقع بر اساس شایسته‌سالاری فرصت حضور در عرصه‌های اجتماعی و مدیریتی را برای بانوان فراهم کرده‌ایم.

فاطمه رفیعی، مدیرکل امور بانوان استانداری در این نشست با اشاره به اینکه نقش‌آفرینان اصلی انقلاب و دفاع مقدس ناشناخته باقی‌مانده‌اند، به معرفی کتاب «نقش زنان استان گیلان در دفاع مقدس» پرداخت و گفت: زنان یکی از مؤثرترین اقشاری بودند که در دوران انقلاب و دفاع مقدس به ایفای نقش پرداختند. نقش زنان در دفاع مقدس به‌صورت پشتیبانی، امدادی و درمانی و نیز در جایگاه فرهنگی بسیار پررنگ است. زنان به‌عنوان مشوق فرزندان، همسران و پدران خود در عرصه‌های نبرد حق علیه باطل صبوری می‌کردند. ۳ هزار بانوی گیلانی آموزش‌های دفاعی آموخته بودند و ۳۰۰ نفر از آنان در خطوط پشت جبهه فعالیت می‌کردند.

وی ادامه داد: در طول تاریخ، استان گیلان به خاطر مزیت‌های طبیعی کمتر مورد دستبرد حکومت‌های ظالم بوده است و جغرافیای گیلان باعث شده زنان در کنار مردان به‌خوبی بتوانند از این منطقه دفاع کنند. گیلان پناهگاه افرادی بود که از چنگال حکام جابر و ظالم فرار می‌کردند و لذا مردم این منطقه به اختیار خود مذهب تشیع را قبول کردند. نهضت جنگل نیز در راستای ظلم‌ستیزی گیلانیان شکل گرفت. گیلان ۳۳ شهیده و ۵۶ زن جانباز دارد؛ بانوانی که آگاهانه و با اختیار و انتخاب خود بر سر باور و اعتقادات پابرجا ماندند تا پرچم انقلاب اسلامی را به صاحب اصلی آن امام زمان (عج) برسانند.

فاطمه شیرزاد، عضو شورای شهر رشت در این نشست به معرفی کتاب «من زنده‌ام» اثر معصومه آباد پرداخت و گفت: این کتاب بیانگر خاطرات بانوی ایرانی اسیر در دوران دفاع مقدس است.

وی نگارنده این کتاب را بانویی مدیر دانست و عنوان کرد: زنان در طول انقلاب اسلامی، دوران دفاع مقدس، سال‌های بعد از جنگ و دوران سازندگی، نشان دادند که می‌توانند در کنار زن بودن، همسر بودن و مادر بودن، مدیری با تدبیر، متخصص، مهربان، رئوف، دلسوز، متعهد، پاسخگو و مسئولیت‌پذیر باشند.

خدیجه انشا، معاون شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی استان گیلان نیز به معرفی کتاب «بازآفرینی شهرها میراثی برای آینده» پرداخت و عنوان کرد: معماری، هنری است که باید با علم و دانش تلفیق شود. در حال حاضر بازآفرینی شهرها از سیاست‌های دولت است و پیاده راه فرهنگی شهر رشت نمونه‌ای از فضاهای بازآفرینی شده است. فضای شهری مطلوب، امید به زندگی را در ساکنین شهر افزایش می‌دهد، رفتار مردم را تعیین و با افزایش روحیه، جامعه را در برابر مشکلات زندگی مقاوم کند.

کیمیا تنهایی، مدیر مرکز آموزش و آینده‌پژوهی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان نیز به معرفی کتاب «قورباغه را بخور» پرداخت و گفت: در این کتاب ۲۱ روش عالی برای غلبه بر تعویق در انجام کار بیان شده است.

وی تصریح کرد: همه ما باید از خودمان آغاز کنیم و در عرصه‌های فردی و اجتماعی به‌خوبی به ایفای مسئولیت بپردازیم. در این راستا ترویج و گسترش فرهنگ کتابخوانی به ما کمک می‌کند.

فرنوش فرضی، رئیس بیمارستان الزهرا (س) رشت نیز، با توصیه همگان به خواندن کتاب «مدیریت زمان»، بیان کرد: این کتاب مخاطب را در خودباوری و مدیریت خود و پیرامون کمک می‌کند.

در ادامه معصومه نیک کار، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی گیلان اظهار داشت: در حال حاضر همه جوامع تحت تأثیر ارتباطات رسانه‌ای قرار دارند و اگر زیرساخت‌های آگاهی بخشی که از آن به «سواد رسانه‌ای» تعبیر می‌شود، وجود نداشته باشد، نمی‌توانیم با این جهان شیشه‌ای مقابله کنیم.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی گیلان به‌عنوان مؤلف کتاب «فلسفه رسانه» به معرفی آن پرداخت و گفت: فصل اول کتاب مذکور به مفهوم کلی رسانه و فرهنگ پذیری ملل و جوامع مختلف از طریق رسانه‌ها اشاره می‌کند. در فصل دوم، مباحث مربوط به شکاف بین نسلی، فرایند جهانی‌شدن و تغییر سنت‌ها از طریق رسانه مطرح می‌شود. این فصل با معرفی نظریه‌های رسانه‌ای اغلب موردتوجه دانشجویان رشته‌های روابط عمومی و علوم ارتباطات قرار می‌گیرد. فصل سوم، به مباحث مربوط به افکار عمومی و جنگ نرم از طریق رسانه و فصل چهارم به مبحث ماهواره‌ها، خبرگزاری‌ها و فضای رسانه‌ای سنتی حاکم بر جوامع می‌پردازد.

وی از فرهنگ پذیری رسانه‌ای تحت عنوان «جنگ نرم» یادکرد و متذکر شد: در جنگ سخت نیازمند عوامل و تجهیزات هستیم و مرزهای ما مستقیماً مورد هجوم واقع می‌شود و لذا به‌اجبار به مقابله روی می‌آوریم؛ اما جاذبه‌های جنگ نرم ما را با خود همراه می‌کند. در جنگ نرم هنجار به ناهنجاری و ارزش به ضد ارزش تبدیل می‌شود.

نیک کار متذکر شد: اگر زیرساخت‌های سواد رسانه‌ای را فراهم نکنیم، قدرت‌های بزرگ در حوزه سیاست، اقتصاد و فرهنگ از طریق جنگ نرم بر جامعه ما سیطره پیدا می‌کنند؛ لذا نقش زنان به‌عنوان مادر، برای آموزش شیوه استفاده از تکنولوژی به فرزندان بسیار مهم است. در این راستا برای جلوگیری از ایجاد شکاف بین نسلی باید خود را به مهارت‌های سواد رسانه‌ای مجهز کنیم.

زهرا حصاری، معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان نیز با معرفی کتاب «شاه بی شین» بیان کرد: این کتاب رمانی درباره «محمدرضا پهلوی»، از زبان دوم‌شخص مفرد روایت شده است.

وی همچنین به ارائه توضیحاتی در خصوص نویسنده کتاب و تفاوت این اثر با منابع مشابه پرداخت.

 

گفتنی است، در پایان این نشست ضمن تقدیر از بانوان مسئول و کتاب‌خوان، به دلیل پویایی کتابخانه‌های شهرستان رضوانشهر با اهدای لوح سپاس از ملیحه پورخدایار، رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی این شهرستان تقدیر شد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: