کد خبر: 33087
تاریخ انتشار: سه شنبه, 17 بهمن 1396 - 11:53

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

مراسم تحلیل و بررسی کتاب «ماموستا» در کرمانشاه برگزار شد

منبع : لیزنا
همزمان با ایام مبارک دهه فجر انقلاب اسلامی، مراسم تحلیل و بررسی کتاب «ماموستا» شامل خاطرات ماموستا ملاقادر قادری، با حضور راوی و نویسنده اثر و همچنین جمعی از مسئولان استانی کرمانشاه، در کتابخانه عمومی امیرکبیر برگزار شد.
مراسم تحلیل و بررسی کتاب «ماموستا» در کرمانشاه برگزار شد

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی کرمانشاه، جلسه نقد و بررسی کتاب «ماموستا» روز شنبه شنبه ۱۴ بهمن ماه با حضور ملاقادر قادری، راوی اثر، علی رستمی نویسنده اثر و همچنین محمدابراهیم الهی‌تبار، معاون سیاسی و امنیتی استانداری کرمانشاه، علیرضا گودرزی مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری، اردشیر رستمی مشاور استاندار، حسین نصراله زنجانی، مسئول دفتر مطالعات و ادبیات پایداری اداره کل امور استان‌های حوزه ‌هنری کشور، معصومه حسنی خونسار مدیرکل کتابخانه های عمومی استان، حسین خدرویسی مدیرکل کمیته امداد استان، حجت‌الاسلام اسماعیل قبادی قبادی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی استان کرمانشاه، به همراه جمعی از مدیران و معاونین ادارات، علمای اهل تسنن، اساتید دانشگاه و اصحاب رسانه در سالن همایش کتابخانه عمومی امیرکبیر برگزار شد.

در این نشست معصومه حسنی خونسار، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه، با گرامیداشت ایام دهه مبارک فجر عنوان کرد: امروز کتاب‌ها را باید عمیق و با دقت مطالعه کرد و یک راه مناسب برای این دقت نظرها برگزاری جلسات تحلیل کتاب است. تحلیل کتاب لزوما بیان اشکالات کتاب نیست، بلکه تلاشی برای بهتر خواندن و بهتر فهمیدن یک کتاب است و این کار با حضور فرهیختگان و اهل دقت و تأمل میسر است.

وی افزود: به همین علت اداره کل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه تلاش می‌کند که با برگزاری جلسات، همایش ها و محافل گفت وگو در زمینه کتاب و کتابخوانی، بتواند کتابخوانی حرفه ای را در استان گسترش دهد و برگزاری جلسه بررسی و تحلیل کتاب «ماموستا» که با حضور راوی اثر، ماموستا ملاقادر قادری و نویسنده کتاب آقای علی رستمی برگزار شده، در پی تحقق همین هدف است.

تنوع قومیتی و وحدت مذهبی در استان کرمانشاه

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه گفت: استان کرمانشاه یک اقلیم با تنوع مذهبی و قومیتی است، اما به فضل پروردگار متعال این تنوع منجر به اختلاف و نزاع و تفرقه نشده است. ما باید این نعمت را قدردانی کنیم. شیعه و سنّی با هم برادرند و بایستی وحدت داشته باشند. در نظام جمهوری اسلامی تلاش شده است تا راهبردهای حفظ وحدت محقق شود و فتوای مقام معظم رهبری مبنی بر حرام بودن توهین به مقدسات اهل سنت، نیز که یکی از مهم ترین اسناد اعتقاد نظام جمهوری اسلامی است، منجر به استحکام این وحدت شده است.

خونسار در ادارمه به بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با مردم پاوه اشاره کرد و گفت: همان بس که مقام معظم رهبری در این جلسه فرمودند «دو خصوصیت در منطقه‌ پاوه وجود دارد که انسان را وادار به تحسین می‌کند: یک خصوصیت، خصوصیت دینداری است؛ پایبندی به معرفت دینی و مبانی دینی و شریعت. خصوصیت دوم، روشنفکری است. جوانان این منطقه - آن طوری که من اطلاع دارم و گزارش های دقیقی را ملاحظه کردم - جوانان روشنفکری هستند. بخش مهمی از این امتیازات برمی گردد به این مرد عالم و مجاهد...»

وی در ادامه درباره کتاب «ماموستا» گفت: این کتاب دربرگیرنده زندگی نامه و خاطرات ماموستا ملاقادر قادری امام جمعه پاوه است، این کتاب حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد، در این کتاب درباره تاریخ انقلاب اسلامی در استان کرمانشاه و حتی استان های همجوار گفتنی ها بسیاری وجود دارد. در کتاب ماموستا نام ها و حوادث زیادی مورد بررسی قرار گرفته اند. این اشارات ما را با یک کتاب پر از اطلاعات در مورد تاریخ استان کرمانشاه و حتی کشور مواجه می کند.

کتاب «ماموستا» بیانگر بخش بزرگی از تاریخ انقلاب اسلامی

محمدابراهیم الهی‌تبار معاون، سیاسی و امنیتی استانداری کرمانشاه نیز در این جلسه گفت: این کتاب در برگیرنده زندگی نامه و خاطرات ماموستا ملاقادر قادری، شخصیتی بزرگ و فرزانه در انقلاب اسلامی ایران است که مورد اعتماد امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری بوده‌اند که بخشی از تاریخ غرب کشور در ایام انقلاب، جبهه و جنگ و حال حاضر در این کتاب بیان شده است.

معاون سیاسی و امنیتی استانداری کرمانشاه، ضمن تشکر از مدیرکل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه برای حسن انتخاب بررسی کتاب «ماموستا» در ایام مبارک دهه فجر، عنوان کرد: آقای رستمی نویسنده این کتاب، خود یکی از رزمندگان دفاع مقدس و از خانواده های معظم شهدا هستند که در ایام جنگ دو تن از برادران ایشان به شهادت رسیده اند. علی رستمی تا زمان جنگ و دفاع در عرصه دفاع مقدس و بعد از دفاع هم پیام رسان راستین نسل جنگ و دفاع مقدس بوده است و توانسته در عرصه های مختلف قلم بزند و آثار ماندگاری از جمله کتاب «ماموستا» را تالیف کند.

الهی تبار افزود: امیدواریم بتوانیم با ورود نویسندگان به این حوزه، تاریخ و انقلاب کشورمان را زنده نگه داریم و نیز اشخاصی را که در راه عزت، استقلال و آزادی کشور عزیزمان ایران جان خود را داده و یا به خطر انداخته‌اند، گرامی داریم.

اهمیت واژه «کتاب» در قرآن کریم

ادامه این مراسم با سخنان ماموستا ملاقادر قادری، نویسنده کتاب «ماموستا» و امام جمعه پاوه پاوه همراه بود که وی با اشاره به جایگاه ارزشمند کتاب در اسلام، گفت: خداوند در قرآن کریم ۲۴۰ بار از واژه کتاب و الکتاب استفاده کرده که نشان از اهمیت کتاب است. امروز ۳۹ سال از عمر انقلاب اسلامی گذشته که به لطف خداوند و حکمت رهبری و حضور سبز مردم شریف ایران این انقلاب تا به امروز استوار و پایدار بوده و خواهد بود.

ماموستا ملاقادر قادری با ابراز خرسندی از مورد توجه قرار گرفتن کتاب «ماموستا» عنوان کرد: از سال ۹۲ جناب علی رستمی و همکاران ایشان به پاوه آمدند و در مورد این کتاب با بنده مصاحبه کردند. این کتاب حاصل ۵۴ سال تجربه است که در طول ۲ سال مصاحبه‌های مستمر انجام شد که پس از پایان مصاحبه ها توسط انتشارات سوره به چاپ رسید. پس از چاپ کتاب یک جلد از آن را در جلسه خاطره گویی انقلاب که با حضور رهبر معظم انقلاب و توسط حوزه هنری برگزار شد به ایشان اهدا کردم و ایشان تقریظی در آن نوشتند.

وی در مورد این کتاب گفت: بخشی از کتاب «ماموستا» به زحمات و محنت هایی که علمای کرد در ایام تحصیل و درس در زمان گذشته و حال کشیده اند پرداخته، بخش دیگر کتاب به اخلاص، غیرت و پایداری مردم کُرد نسبت به دین، سرزمین، علمای اسلام و انقلاب و همچنین بخش آخر کتاب نیز به تاریخ منطقه اورامانات در انقلاب اسلامی ایران اختصاص یافته است

جای کتاب «ماموستا» در تاریخ ادبیات انقلاب خالی بود

حسین نصراله زنجانی، مسئول دفتر مطالعات و ادبیات پایداری اداره کل امور استان‌های حوزه ‌هنری کشور، در این جلسه کتاب «ماموستا» را کتابی ارزشمند خواند و گفت: جای چنین اثری در تاریخ انقلاب اسلامی ایران خالی بود. حوزه هنری برای نقل زوایای مغفول مانده از تاریخ انقلاب پس از چندین ماه کار کارشناسی، چندین شخصیت از جمله ماموستا ملاقادر قادری را مورد رصد قرار داد که در پایان ایشان مورد توجه این حوزه قرار گرفت.

مسئول دفتر مطالعات و ادبیات پایداری اداره کل امور استان‌های حوزه ‌هنری، کتاب «ماموستا» را یک بیان شیوا و روان از حوادث انقلاب در غرب کشور دانست و افزود: ما باید سعی کنیم نگارش تاریخ انقلاب و تاریخ دفاع مقدس تنها به پایتخت کشور محدود نشود. نویسنده در این کتاب بسیار روان قلم زده است و گفتار راوی را به بهترین شکل به نوشتار تبدیل کرده؛ او به دور از اغراق و انحراف و با صداقت به روایت خود می پردازد.

وی به تصویر کشیدن مشقت‌ها و مهارت های یک طلبه اهل سنت برای کسب علم را از ویژگی‌های جالب توجه این کتاب دانست و گفت: شخصیت ماموستا را می‌تواند همچون لنگر اتکاء انقلاب در منطقه اورامانات دانست و حضور ایشان در این منطقه توانسته است یک فضای متعادل در آن منطقه ایجاد کند.

علی رستمی، نویسنده کتاب «ماموستا» نیز در این مراسم گفت: دوستان و همکاران شهادت می‌دهند که در زمان نوشتن این کتاب حتی یک ویرگول اضافه نشده است و به جرات می‌توان گفت حتی یک پیشنهاد در مورد اضافه یا کم کردن کتاب و حتی سوال و جواب به بنده نشد و تمام و کمال هرچه ماموستا ملاقادر گفتند من نوشتم و شیوایی این اثر از شیوایی بیان ایشان است.

وی این کتاب را یک بانک سوژه دانست و گفت: این کتاب حاوی اتفاقات، حوادث و سوژه های بسیاری است که قابلیت پرداخت انواع گونه های ادبی در آن موج می زند و قابلیت تبدیل به رمان ها، فیلم ها و مستندات فراوانی را دارد. برای تهیه گزارش بیش از ۱۴ سفر به شهر پاوه داشتم و در این سفرها که برخی از آنها ۲ یا ۳ روز و برخی دیگر حدود ۱۱ روز به طول انجامید، ۲۰۰ ساعت فایل ضبطی شامل ۶۰ ساعت مصاحبه مفید تهیه شد. علی رقم مصاحبه ها اینجانب در طول نوشتن کتاب شبانه روز در مورد مسائل ریز کتاب با ماموستا در ارتباط بودم.

 

ادامه این مراسم با بررسی کتاب «ماموستا» توسط حسنعلی مهدوی چشمه گچی، مدیرمسئول هفته نامه غرب و مسعود صادقی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه همراه بود. در پایان از ماموستا ملا قادر قادری امام جمعه پاوه به عنوان راوی کتاب و علی رستمی به عنوان نویسنده کتاب و سه نفر از تحلیلگران و نقادان کتاب با اهدای لوح سپاس تقدیر و تشکر شد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: