کد خبر: 33607
تاریخ انتشار: شنبه, 19 اسفند 1396 - 12:21

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

گزارشی از حضور مردم، مسئولان و چهره های فرهنگی در طرح ملی کتابخانه‌گردی/

کتابخانه گردی فرصت مغتنمی برای آشتی با کتاب است

منبع : لیزنا
با گسترش فضای مجازی در عصر حاضر و استفاده اکثر افراد از آن، کتاب‌ها تا حدی مظلوم واقع شده‌اند و این یار مهربان تنها مانده است. باید زمینه بهره مندی عموم مردم از کتابخانه‌ها فراهم شود.
کتابخانه گردی فرصت مغتنمی برای آشتی با کتاب است

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، سالروز تأسیس نهاد کتابخانه های عمومی با اجرای طرح کتابخانه گردی در سراسر کشور حال و هوای تازه ای را به اسفند ماه بخشید.

مهدی زندیه وکیلی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی در بازدید خود از کتابخانه عمومی عنوان کرد: من به کتاب علاقه مندم و امروز هم از این طرح استقبال کردم و با خانواده آمده ام و به نظرم این طرح خیلی خوبی است ما به هر وسیله که مردم را به یاد علایق شان بیاندازیم خیلی خوب است. کتاب و فرهنگ با هم گره خورده اند ما اگر نتوانیم دانش را مورد توجه قرار دهیم، توسعه و پیشرفت در جامعه مان اتفاق نمی افتد.

وی در ادامه افزود: بحث کتابخوانی به نظرم بیش از اینکه موضوع فرهنگی باشد توسعه ای است. به نظرم جوامع توسعه یافته ارتباط بیشتری با کتاب دارند. ما اگر دنبال زندگی راحت تر و بهتر هستیم باید به دنبال کتاب برویم. ضمن اینکه کتاب با آخرت انسان هم گره خورده است.

زندیه وکیلی تأکید کرد: یکی از دلائلی که ما در زمینه استفاده از کتابخانه‌ها داریم در زمینه جامعه شناختی است. طرح های این چنینی می تواند دراین عرصه به ما کمک کند. مشکلات سخت افزاری مثل مسائل مالی، فضا و زیرساخت هم هست که می بایست شرایط بهتر شود. از کتابخانه ها فرهنگ، علم و عشق و ... بیرون می آید و از کسی که وابسته به کتابخانه ها و عضو کتابخانه است انتظار نمی رود کارهای ضداجتماعی انجام دهد.

مسئولان بر رفتار عمومی مردم تأثیرگذارند

عباس نعمتی مدیر کل حراست کتابخانه‌های عمومی کل کشور در کتابخانه علامه دهخدا شهرستان ری حضور پیدا کرد و گفت: خاطرم می آید اولین بار دهه شصت عضو کتابخانه شدم و الان هم با نوه خودم در کتابخانه حضور پیدا کرد و حس خوبی دارم. به نظرم برآیند این طرح ارتباط خوب مردم با کتابخانه ها است الان جوانان ارتباط شان با کتاب و کتابخوانی کم شده است و به نظرم برآیند این طرح یک حس نزدیکی به بهترین دوست انسان باشد.

وی درباره تأثیر این طرح در ترویج فرهنگ کتابخوانی گفت: به نظرم می تواند تأثیرگذار باشد اما بستگی به این دارد که مردم چطور با کتابخانه‌ها آشنا شوند و با چه کتبی ارتباط برقرار کنند. شخصیت‌ها هم می توانند در این عرصه به مردم اثر بگذارند چرا که مسئولان می توانند افکار و رفتار عمومی را تغییر دهند

همچنین محمد ولی روزبهان ریاست سازمان چای کشور از کتابخانه عمومی میرزاکوچک جنگلی رشت بازدید کرد. وی در گفت وگویی عنوان کرد: این طرح به خوبی می تواند شرایطی برای اقشار کوچک تا میانسال جامعه فراهم کند. با توجه به اینکه این کتابخانه یک سال است تأسیس شده اما منابع خوبی دارد.

طرح کتابخانه گردی فرصت مغتنمی برای آشتی با کتاب است

جهابخش قنبری مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان مرکزی نیز با اشاره به اجرای طرح کتابخانه گردی در کتابخانه‌های استان گفت: این طرح فرصت مغتنمی است برای اینکه مردم را با کتاب آشتی دهد. در واقع بهانه ای است برای اینکه به سمت کتابخوانی بازگردیم.

وی در بازدید از اداره کل کتابخانه های استان مرکزی افزود: با توجه به گسترش فضای مجازی در عصر حاضر و استفاده اکثر افراد از آن، کتاب ها تا حدی مظلوم واقع شده اند و این یار مهربان تنها مانده است. باید زمینه بهره مندی عموم مردم از کتابخانه ها فراهم شود. برای دستیابی به این مهم فضای کتابخانه می بایست از قرائت خانه صرف خارج و فعالیت‌های متناسب با روحیات افراد و عموم جامعه به آن افزوده شود 

وی اظهار داشت: مردم را به سمت کتابخانه بیاوریم و از فضای مجازی برای ترویج کتابخوانی بهره مند شویم. فرهنگ سازی از خانواده ها یکی از راهکارهای گسترش فرهنگ کتابخوانی است.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: