کد خبر: 33625
تاریخ انتشار: یکشنبه, 20 اسفند 1396 - 08:36

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

گزارشی از طرح ملی کتابخانه‌گردی/۱۵

کتابخانه گردی زمینه ساز آشنایی مردم با کتابخانه هاست

منبع : لیزنا
نماینده مردم تهران، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی به مردم مژده افزایش بودجه فرهنگی را برای سال ۹۷ داد و گفت: امیدواریم بیشترین نفع این بودجه به عرصه کتاب و کتابخوانی برسد.
کتابخانه گردی زمینه ساز آشنایی مردم با کتابخانه هاست

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، سالروز تأسیس نهاد کتابخانه های عمومی در ۱۷ اسفند ماه سال جاری، با حضور مسئولان، چهره‌های فرهنگی و اقشار مختلف مردم در طرح کتابخانه گردی در سراسر کشور، حال و هوای تازه ای را به فضای کتابخوانی کشور بخشید.

حسین محمودی فر، ریس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ساوه، در بازدید از کتابخانه شهید هاشمی نژاد ساوه گفت: اسلام توجه خاصی به کتاب دارد و معجزه آخرین پیامبر ما هم کتاب است. در ایران کتابخانه ها و دانشمندان زیادی از گذشته وجود داشته اند. ما هم باید این روزها تلاش کنیم تا آگاهی مردم با مطالعه افزایش یابد تا آسیب های اجتماعی نیز کاهش یابد.

سیدجعفر نظامدوست، رئیس جهاد دانشگاهی استان مرکزی در بازدید از اداره کل کتابخانه های استان مرکزی، با اشاره به اینکه لازم است زمینه آشنایی بیشتر مردم با کتابخانه ها فراهم شود، گفت: طرح کتابخانه گردی از جمله راهکارهای موثر در آشنایی مردم با ظرفیت کتابخانه‌های عمومی است. با توجه به اینکه فضای مجازی انگیزه برای کتابخوانی را تحث تاثیر قرار داده و باعث کاهش آن شده است، طرح کتابخانه گردی حرکت انگیزشی مناسب و ضروری برای آشتی مردم با کتاب و آشنایی با کتابخانه ها بشمار می رود.

امیر شهلا، رییس شورای اسلامی شهرستان مشهد نیز با حضور در چند کتابخانه عمومی استان خراسان رضوی، گفت: پاسخ به نیاز مخاطب و فرار نکردن از نیازهای فرهنگی و معنوی مخاطبین اولین فرمول برای علاقه مند سازی و جذب مخاطب به کتابخانه ها است. همسان سازی کتاب با نیاز مخاطب موضوعی است که می‌تواند مخاطبان را به کتابخانه‌های عمومی جذب کند و امیدواریم این موضوع بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

فاطمه ذوالقدر نماینده مردم تهران، ری اسلامشهر و شمیرانات، در مجلس شورای اسلامی کتابخانه گردی را طرح و ایده خوب و مناسبی دانست و گفت: بهتر است این طرح هر ۶ ماه یک بار اجرا شود. این طرح موجب می‌شود تا مردم و مسئولان توجه بیشتری به کتابخانه‌ها  داشته باشند و مسئولان با کم و کاستی های موجود در کتابخانه ها بیشتر آشنا شوند و برای کارآمدی بیشتر کتابخانه‌ها در راستای افزایش سرانه فرهنگی کتابخانه تلاش کنند.

 وی گفت: چندین کتابخانه در شهرری نیازمند بازسازی و بازگشایی مجدد است که امیدواریم بتوانیم به زودی شاهد به روز شدن کتابخانه ها و افزایش سرانه مطالعه باشیم.

حجت السلام حمید محمدی سبزه‌واری؛ امام جمعه شهر قروه درجزین در طرح ملّی کتابخانه گردی - کتابخانه عمومی ملاحسینقلی  شوندی شهرستان رزن شرکت کرد و گفت: این کار خداپسندانه و خوب است اگر مسئولان به این امر توجه کنند با عث فرهنگ سازی برای نسل جوان و نوجوان می شود. در روایات داریم «الناس علی  دین ملوکهم» مردم براساس روش امرا و حاکمان عمل می‌کنند. وقتی مردم ببینند که بزرگان و پیشوایان خودتشویق به این امر می شوند و این دغدغه رهبری هم هست.

طیبه سیاوشی نماینده مجلس تهران، شمیرانات، پردیس و اسلامشهر در دهمین مجلس شورای اسلامی و عضو ناظر نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: یک بحث این است که ما نهاد کتابخانه را صرفا محلی برای امانت دادن و یا نشستن و مطالعه کتاب فراتر ببین نهاد کتابخانه‌ها محلی پیوند دهنده و قلب منطقه است.

وی در ادامه افزود: ما باید تلاش مان را در این حوزه بیشتر کنیم و همه تلاش مجلس این است که بتوانیم مباحث فرهنگی را گسترش دهیم، همانطور که در بودجه سال ۹۷ افزایش بودجه فرهنگی را میبینیم امیدوارم بیشترین نفع آن به کتابخانه ها برسد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: