کد خبر: 34751
تاریخ انتشار: دوشنبه, 07 خرداد 1397 - 13:45

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

شور کتابخوانی با طرح «باهم بخوانیم» در مناطق محروم همدان

منبع : لیزنا
 مسئول کتابخانه عمومی ثارالله (ع) مزرعه‌بید با اشاره به اجرای موفق طرح «باهم بخوانیم»، از اشاعه شور کتابخوانی به‌واسطه این طرح در روستا خبر داد.
شور کتابخوانی با طرح «باهم بخوانیم» در مناطق محروم همدان

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی همدان، میترا قربانی، مسئول کتابخانه عمومی ثارالله (علیه‌السلام) بیان کرد: «باهم بخوانیم» یکی از موفق‌ترین طرح‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور است که در راستای نهادینه‌سازی سبک زندگی اسلامی ایرانی از طریق ترویج فرهنگ کتابخوانی، از بهمن‌ماه سال ۹۶ در ۹۸ کتابخانه منتخب کشور برنامه‌ریزی و اجرا شد.

قربانی با اشاره به اجرای موفقیت‌آمیز این طرح خاطرنشان کرد: در طرح «باهم بخوانیم» تلاش کردیم بر اساس یک سیر مطالعاتی هدفمند و با محوریت ۲۰ کتاب با موضوع سبک زندگی اسلامی‌ایرانی و به‌کارگیری مجموعه‌ای از برنامه‌های مرتبط با فضای مطالعه، شور و اشتیاقی نو در بین کودکان و نوجوانان روستا ایجاد کنیم.

وی افزود: در ابتدای اجرای طرح «باهم بخوانیم» در کتابخانه عمومی ثارالله (علیه‌السلام) بنا به مقتضیات طرح و اهداف از پیش تعیین‌شده، ۱۲ عضو داوطلب برای شرکت در طرح انتخاب و جلسات هفتگی مطالعه کتاب‌ها بر اساس مدل‌های مطالعاتی بلندخوانی و جمع‌خوانی برگزار شد.

قربانی ادامه داد: نکته جالب‌توجه این است که با گذشت چند هفته از اجرای طرح شاهد حضور تعداد زیادی از کودکانی بودم که با علاقه و اصرار فراوان خواستار عضویت در این طرح بودند و همین نکته را می‌توان دلیلی بر اجرای موفق طرح دانست.

مسئول کتابخانه عمومی ثارالله (علیه‌السلام) در مورد آثار مثبت این طرح اظهار داشت: خوشبختانه در پایان طرح بازخوردهای کودکان عضو، والدین و نیز معلمان حاکی از آن بود که «باهم بخوانیم» نه‌تنها میل به کتابخوانی را در کودکان افزایش داده بلکه باعث بالا بردن حس اعتمادبه‌نفس، ارتباط بهتر با همسالان، تقویت حافظه و درک مطلب، گسترش دایره واژگانی و افزایش مهارت روان‌خوانی در آن‌ها شده است.

قربانی ادامه داد: ویژگی مهم و تأثیرگذار این طرح، علاوه بر شیوه خواندن گروهی که برای کودکان جذابیت دارد، انجام فعالیت‌های جانبی مرتبط با کتاب از قبیل نقاشی، کاردستی، اجرای نمایش، طبیعت‌گردی و ... است؛ انجام این قبیل فعالیت‌ها در کنار خواندن کتاب علاوه بر ایجاد علاقه به مطالعه در کودکان، باعث تقویت حس خلاقیت، همدلی و کار جمعی در بین آنان شده و معانی موجود در کتاب را در ذهن آن‌ها نهادینه می‌کند.

وی در پایان ضمن تشکر از تمامی دست‌اندرکاران طرح «باهم بخوانیم» خواستار ادامه این طرح نه‌تنها در کتابخانه‌های هدف بلکه در گستره وسیع‌تری از کتابخانه‌های عمومی شد و اظهار امیدواری کرد که بتوان با اجرای این قبیل طرح‌ها به سمت ساختن جامعه‌ای متعالی و نسلی کتابخوان‌ پیش رویم.

گفتنی است در مراسم اختتامیه این طرح جوایز اهدایی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به اعضای شرکت‌کننده اهدا شد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: