کد خبر: 36122
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 10 مرداد 1397 - 16:18

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

کتاب «به سپیدی یک رویا» در استان کرمانشاه نقد و بررسی شد

منبع : لیزنا
جلسه نقد و بررسی رمان «به سپیدی یک رؤیا» همزمان با دهه کرامت، به همت اداره کل ورزش و جوانان و با همکاری اداره کل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه برگزار شد.
کتاب «به سپیدی یک رویا» در استان کرمانشاه نقد و بررسی شد

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه، جلسه نقد و بررسی رمان به سپیدی یک رؤیا نوشته فاطمه سلیمانی، با همکاری اداره کل ورزش و جوانان و اداره کل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه ۴ مرداد ماه همزمان با دهه کرامت با حضور اساتید دانشگاه، دانشجویان، دانش آموزان و کتاب دوستان در سالن همایش های اداره کل ورزش و جوانان برگزار شد.

در این جلسه رضاکریمی، معاون اداره کل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه گفت: رمان یک پدیده مدرن است که بسیار به جزئیات می پردازد. ورود در جزئیات زندگی یک قدیس یک تیغ دولبه است؛ چون هم موجب صمیمیت و قرب به آن شخصیت می شود و هم می تواند موجب بیان تفسیر به رأی و شکستن حریم قدسی آن شود.

وی در ادامه گفت: اختلافات و ابهامات، راه را برای رمان نویس باز می‌کند تا نتیجه تلاش های فکری و ذهنی خود را با زبان حال یا نتیجه گیری های ویژه خود بیان کند.

کریمی افزود: رمان های دینی پس از انقلاب بسیار گسترش پیدا کردند و ما در بررسی آثاری همچون کتاب «به سپیدی یک رؤیا» باید تلاش کنیم تا ضعف ها و قوت های این گونه ادبی را بیشتر بشناسیم.

در ادامه جلسه توران محمدی، دکترای ادبیات و استاد دانشگاه، در ارتباط با نقد کتاب «به سپیدی یک رویا» گفت: هر کتابی که نوشته شود خواه ناخواه در چالش نقد قرار خواهد گرفت، هر کتابی که وزین باشد نقد بیشتری بر آن نوشته خواهد شد، کتاب مورد نظر نیز از این قاعده مستثنی نیست.

وی در ادامه گفت: کتاب «به سپیدی یک رویا» حسن ها و ایرادهایی دارد. از جمله محاسن کتاب، می توان به دو رویکرد متنی در کتاب اشاره کرد. در شروع کتاب تا اواسط آن با متنی ادبی رمان‌گونه روبرو هستیم و از اواسط کتاب به بعد با متنی تاریخی مواجه می شویم.

محمدی در ادامه گفت: نویسنده جملات بکار برده شده در کتاب را از حیث نوع جملات (خبری و انشایی) که مسیر متن های علمی و ادبی است، رعایت نکرده است. گاه جملات خبری و گاه ادبی هستند.

وی گفت: کتاب مورد نظر می بایست در قالب قصص می آمد نه رمان، چرا که رمان مملو از اغراق و غلو است و با موضوع مذهبی یک نوع پارادوکس ایجاد می کند، که زیبنده نیست داستان پیامبران و ائمه را در این قالب بنویسیم.

محمدی در پایان گفت: کتاب در بستر تاریخ مذهبی قرار دارد و از نظر محاسن ادبی و علمی و مذهبی حائز مطالب بسیار مفیدی است.

در ادامه چند تن از اساتید دانشگاه به نقد و بررسی کتاب پرداختند و سپس دانشجویان و دانش آموزان حاضر در جلسه هریک نقطه نظر خود را در مورد کتاب و موضوع آن مطرح کردند.

گفتنی است کتاب مورد بررسی از منابع هشتمین جشنواره کتابخوانی رضوی نیز هست. رمان «به سپیدی یک رؤیا» تازه ترین اثر فاطمه سلیمانی ازندریانی از داستانی بهره می‌برد که تا پیش از این کمتر پرداختی از آن صورت گرفته است. او در داستان خود فرازی از زندگی حضرت فاطمه معصومه (س) را از دوره پس از هجرت امام رضا (ع) از مدینه به مرو روایت می‌کند که در پی آن ایشان به درخواست امام قدم در راه سفر از مدینه به مرو می‌گذارند.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: