کد خبر: 37530
تاریخ انتشار: دوشنبه, 23 مهر 1397 - 11:07

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

تاثیر خانواده و دستگاه های فرهنگی در ایجاد علاقه مندی کودکان به مطالعه

منبع : روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان اردبیل
معاون استاندار اردبیل گفت: خانواده، مدرسه و نهاد های فرهنگی در بستر سازی برای مطالعه ی کودکان نقش آفرینی کنند.
تاثیر خانواده و دستگاه های فرهنگی در ایجاد علاقه مندی کودکان به مطالعه

 به گزارش لیزنا، دومین جلسه انجمن کتابخانه های عمومی استان اردبیل با حضور علی نواداد، معاون سیاسی و امنیتی استاندار، ناصراسحاقی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، رباب عزیزخانی، مدیر کل کتابخانه های عمومی استان، شفیع شفیعی، مدیر کل امور فرهنگی و اجتماعی استانداری و اعضای این انجمن در محل استانداری اردبیل برگزار شد.

علی نواداد با اشاره به نقش نهاد های مختلف در ترویج فرهنگ مطالعه گفت:  خانواده، آموزش و پرورش، رسانه های مکتوب و دیجیتالی، و دستگاههای تاثیر گذار در امر مطالعه باید با تدوین برنامه های جامع و اثر بخش، کتابخوانی را از دوران کودکی در کودکان نهادینه کنند.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار اردبیل با بیان اینکه فرهنگ سازی در این مسیر نیازمند عزم جدی و استفاده کارشناسی از نظرات متخصصین این حوزه است افزود: اگراولین کتاب هایی که بچه ها می خوانند کتاب های خوب و جذاب و پرکشش، بچه ها را به کتابخوانی علاقه مند خواهد کرد و چنانچه اولین کتاب هایی که بچه ها می خوانند از کتاب های سخت انتخاب شوند، بچه ها برای همیشه از کتاب  بیزار و دور خواهند شد و این کتاب زدگی می تواند تا آخر عمر نقش منفی در علاقه مندی آنان به مطالعه ایفا کند.

در ادامه این جلسه مدیر کل کتابخانه های عمومی طی سخنانی گزارشی از عملکرد کتابخانه های عمومی استان در حوزهای مختلف فرهنگی، عمرانی، فعالیت های فوق برنامه در کتابخانه های عمومی، و امانت و ساماندهی کتاب ها ارائه کرد.

وی برگزاری جشنواره سراسری کتاب خوانی رضوی، مراسم های نقد و رونمایی از کتاب های فاخر، نشست های تخصصی کتاب خوان، راه اندازی بخش صفویه شناسی در کتابخانه مرکزی، شاداب سازی بخش کودکان در کتابخانه های عمومی را جزو مهمترین برنامه هایی دانست که در شش ماهه اول سالجاری در کتابخانه های عمومی استان اجراشده است.

مدیر کل کتابخانه های عمومی استان همچنین با اشاره به فعالیت 77 باب کتابخانه عمومی و مشارکتی در سطح استان خاطر نشان کرد: دو باب کتابخانه عمومی نیز در روستای شام اسبی اردبیل و انجیرلو بیله سوار تا پایان سال جاری به بهره برداری خواهد رسید.

در ادامه جلسه ناصر اسحاقی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به برگزاری نمایشگاه سراسری کتاب در هفته اول مهرماه در اردبیل گفت: امسال بیش از 10 میلیارد ریال کتاب در این دوره از نمایشگاه به فروش رسید.

مصطفی کافی، معاون پرورشی اداره کل آموزش وپرورش استان نیز طی سخنانی از برگزاری نمایشگاههای کتاب و مسابقه کتاب خوانی در مدارس استان خبر داد و گفت: امسال 478 نمایشگاه در مدارس استان برگزار خواهد شد.

وی همچنین به توزیع 52 هزار جلد کتاب در مدارس استان اشاره کرد و افزود: 21 هزار جلد از این کتاب ها توسط وزارت آموزش و پرورش ارسال شده است و بقیه این کتاب ها نیز توسط ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اهدا شده است.

در پایان این جلسه  اعضای انجمن ، کتابخانه شام اسبی را به نام « کتابخانه شهید بهزاد محمدی » نامگذاری کردند.

 

 

 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: