کد خبر: 37928
تاریخ انتشار: سه شنبه, 04 دی 1397 - 08:35

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

روسیه  62 میلیون دلار برای ساخت کتابخانه های جدید هزینه می کند

منبع : سایت روسی سال ادبیات
دولت روسیه در ادامه سیاست های حمایتی خود از کتاب و کتابخوانی، 4 میلیارد و 200 میلیون روبل (حدود 62 میلیون دلار) برای ساخت کتابخانه های مدرن هزینه می کند.
روسیه  62 میلیون دلار برای ساخت کتابخانه های جدید هزینه می کند

به گزارش لیزنا، روس ها یکی از کتابخوانترین ملت های جهان هستند و نام کشور روسیه همیشه در لیست 10 کشور کتابخوان دنیا دیده می شود.

روس ها حداقل یک بار در هفته مطالعه می کنند و همواره در مترو، ایستگاه ‌های اتوبوس، قطار و هواپیما، پارک ها و مراکز تفریحی و هر جایی که فرصت خواندن وجود داشته باشد می توان کودکان، جوانان و افراد مسن را در حال مطالعه مشاهده کرد.

از دلایل بالا بودن سرانه مطالعه در این کشور را می توان حمایت های دولت از صنعت چاپ و کتاب، اعمال سیاست هایی جهت ترویج خواندن و سرمایه گذاری های قابل توجه در این زمینه دانست. به طوری که پس از اعلام سیر نزولی در چاپ کتاب، سال ۲۰۱۵ با دستور ولادیمیر پوتین «سال ادبیات» اعلام شد و حمایت از صنعت کتاب و ترویج کتابخوانی به سطح سیاست دولتی رسید.

در روسیه بیش از ۱۳۰ هزار کتابخانه و در پایتخت این کشور حدود 430 کتابخانه عمومی و بیش از 4 هزار کتابخانه تخصصی وجود دارد. کتابخانه ‌های روسیه علاوه بر اینکه محلی برای گردهم آمدن کتابخوان ها هستند، وظیفه اطلاع ‌رسانی و ارائه آموزش‌ های آزاد را هم برعهده دارند.

اکنون نیز وزارت فرهنگ فدراسیون روسیه خبر از سرمایه گذاری کلان جهت تجهیز و ساخت کتابخانه های استاندارد و مدرن داده است.

طبق اعلام سایت «سال ادبیات»، در شش سال آینده، 660 کتابخانه شهری در کشور روسیه ایجاد خواهند شد.

وزارت فرهنگ فدراسیون روسیه در پیامی در صفحه رسمی خود اعلام کرده است که 4 میلیارد و 200 میلیون روبل (حدود 62 میلیون دلار) برای ساخت کتابخانه های شهری مجهز به اینترنت پر سرعت و با مجموعه کتاب ها و مخازن جدید، به عنوان بخشی از پروژه ملی «فرهنگ»، اختصاص داده خواهد شد.

بر اساس این پیام، از سال 2019 تا سال 2024، در چارچوب پروژه ملی «فرهنگ»، 660 کتابخانه شهری  مجهز به اینترنت و با مجموعه کتاب های جدید ایجاد می شود.

سرمایه گذاری در این زمینه به سمت نوسازی تجهیزات و مبلمان، ارائه خدمات دیجیتال متمرکز، افزایش کارکنان و بسیاری موارد دیگر هدایت می شود. در مناطق مشمول در این پروژه، کتابخانه هایی مدرن بر اساس استانداردهای جدید موسسات فرهنگی ایجاد خواهد شد.

به گفته معاون فرهنگ و ارشاد، بر اساس این طرح کتابخانه های به روز شده 2.5 برابر افزایش می یابد.

پروژه ملی «فرهنگ» در طی سال های 2019 تا 2024 به دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه اجرا می شود و در مجموع 107 میلیارد روبل( حدود 1 میلیارد و 600 میلیون دلار) هزینه خواهد شد.

گفتنی است میزان کل بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال 97 در مجموع 1هزار و 312 میلیارد تومان است.

ترجمه: زهرا شریفی

کاظم حافظیان رضوی
|
Iran
|
1397/10/08 - 14:24
0
0
با سلام. آنوقت وزارت ارشاد ما اعلام می کند برای بر گزاری جشنواره های کتاب و نقد بودجه ندارد. وا فرهنگا !
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: