کد خبر: 38023
تاریخ انتشار: یکشنبه, 09 دی 1397 - 11:00

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

لزوم هم افزایی با بخشداران برای راه اندازی کتابخانه‌های سیار در خراسان شمالی

منبع : روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان شمالی
استاندار خراسان شمالی در دیدار با مدیران زیرمجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این استان گفت: کتاب و کتابخوانی یکی از مهم ترین شاخصه‌های توسعه است که نقش مهمی در شکوفایی افراد دارد.
لزوم هم افزایی با بخشداران برای راه اندازی کتابخانه‌های سیار در خراسان شمالی

به گزارش لیزنا، علی‌محمد جهانی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی؛ حسین فرخنده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی به همراه چند تن دیگر از مدیران زیرمجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این استان با استاندار جدید خراسان شمالی دیدار و  گفتگو کردند.

محمد علی شجاعی، استاندار خراسان شمالی در این نشست اهمیت توزیع عادلانه خدمات و امکانات فرهنگی را یادآور شد و گفت: ضروری است همه شهروندان و روستاییان خراسان شمالی از رویدادهای فرهنگی و هنری بهره مند شوند. با برگزاری دوره ای و چرخشی رویدادهای فرهنگی و هنری در شهرها و روستاها باید خدمات این حوزه برای عموم مردم استان ملموس باشد.

شجاعی عنوان کرد: در جامعه‌ای که مردم آن از لحاظ فرهنگ غنی باشند و مطالعه و کتابخوانی از اولویت‌ها باشد، مسیر توسعه پایدار و همه جانبه هموار شده و با افزایش آگاهی و شکوفایی، مردم آن جامعه هیچ گاه در انتخاب و تشخیص مسیر صحیح دچار اشتباه نمی شوند.

استاندار خراسان شمالی لزوم بازنگری در سیاست های حمایتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص چاپ و نشر و خریداری منابع برای کتابخانه‌ها را گوشزد کرد و گفت: برای این که کتابخانه‌های عمومی ما به سالن مطالعه کنکوری‌ها تبدیل نشود، باید به کتب و منابع مدنظر و مورد نیاز عموم مردم تجهیز شود و نمی توان کتاب‌های فاخر و گرانبهایی که شاید نیاز روز مردم را تامین نمی کند، به آنان تحمیل کرد و اگر به این موضوع توجه شود، سرانه مطالعه افزایش یافته و شاهد صرف مدت زمان زیاد در شبکه های اجتماعی نخواهیم بود.

 وی  در ادامه بر لزوم توجه ویژه به تأمین زیرساخت‌های فرهنگی در مناطق محروم و مرزی استان تأکید کرد و از این منظر ساخت مجتمع فرهنگی و هنری در شهرستان راز و جرگلان را اولویت نخست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قلمداد کرد و افزود: در بخش کتابخانه‌ای نیز لزومی ندارد در تمامی روستاها کتابخانه ساخته شود بلکه می توان از ظرفیت بخشداری ها، شوراها و دهیاری ها و کانون های مساجد بهره گرفت و با مشارکت و هم افزایی با آن‌ها کتابخانه‌های سیار برای استفاده مردم دایر کرد.

علی‌محمد جهانی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان در این دیدار با ارائه گزارشی از اقدامات و برنامه‌های کتابخانه‌های عمومی، از افتتاح و بهره برداری از بزرگترین پروژه کتابخانه‌ای استان خبر داد و گفت: کتابخانه عمومی مرکزی آیت‌الله مهمان نواز بجنورد در شهریور ماه امسال با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور افتتاح شد و در کمتر از سه ماه از افتتاح آن، نزدیک به ۴۵۰۰ نفر به عضویت این کتابخانه درآمده اند که این نشان می دهد مردم این استان، مردم کتابخوانی هستند.

جهانی بیان کرد:  در حال حاضر ۴۵۰۰۰ نفر عضو فعال کتابخانه‌های عمومی استان هستند که این تعداد معادل ۵ درصد جمعیت کل استان است. مردم باب الرضا(ع)، مردم فرهنگ‌مدار و فرهیخته‌ای هستند و این را با موفقیت‌های پیاپی استان در جشنواره‌های کتابخوانی رضوی و روستاهای دوستدار کتاب کشور اثبات کرده اند.

وی اولویت‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان را در حال حاضر  نگاه ویژه فرهنگی به مناطق محروم و مرزی شهری، روستایی و عشایری دانست و نشست شورای معاونین نهاد با مسئولان شهرستان رازوجرگلان استان خراسان شمالی و تفاهم نامه همکاری با اداره کل عشایر و بهزیستی استان را از اقدامات اخیر این دستگاه فرهنگی در این مسیر عنوان کرد.

حسین فرخنده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی نیز در این نشست تصریح کرد: اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال جاری دو کتابخانه شهری را تکمیل و تجهیز کرد و در اختیار نهاد کتابخانه های عمومی قرار داد و  ٨ کتابخانه روستایی نیز تا پایان سال به بهره برداری خواهد رسید که از این تعداد ٦ کتابخانه تکمیل و تجهیز و آماده بهره برداری است.

وی گفت: بر این اساس در سال ٩٧ به نسبت جمعیت از قعر جدول سرانه فضای کتابخانه ای به صدر جدول رسیده ایم و سال ٩٧ از لحاظ سرانه فضای کتابخانه ای نقطه عطفی برای استان به شمار می آید.

فرخنده، همچنین به پروژه کتابخانه عمومی اسفراین اشاره و اذعان داشت: تکمیل این پروژه نیازمند 5 میلیارد ریال اعتبار است که امیدواریم با تخصیص این اعتبار بتوانیم تا پایان سال جاری این کتابخانه شهری را به بهره برداری برسانیم.

استاندار خراسان شمالی در پایان از برگزاری نشست عمومی با اصحاب فرهنگ و هنر استان و جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی استان استقبال کرد.

گفتنی است، در این نشست، مدیران کل اداره کل کتابخانه‌های عمومی، فرهنگ و ارشاد اسلامی، حج و زیارت و مسئول کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان گزارشی از اقدامات و عملکرد این بخش ها ارائه کردند.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: