کد خبر: 38188
تاریخ انتشار: دوشنبه, 17 دی 1397 - 14:18

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

کارگاه آموزشی «خدمات کتابخانه ای» ویژه کتابداران کتابخانه های عمومی تک‌کتابدار در لرستان

منبع : روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی لرستان
کارگاه آموزشی «خدمات کتابخانه ای» ویژه کتابداران کتابخانه های عمومی تک‌کتابدار به همت اداره کل کتابخانه های عمومی لرستان برگزار شد.
کارگاه آموزشی «خدمات کتابخانه ای» ویژه کتابداران کتابخانه های عمومی تک‌کتابدار در لرستان

به گزارش لیزنا، کارگاه آموزشی «خدمات کتابخانه ای» ویژه کتابداران کتابخانه های عمومی تک‌کتابدار به منظور آشنایی بیشتر کتابداران با امور کتابخانه ای، شناسایی و رفع مسائل و مشکلات کتابخانه های عمومی، با حضور رضا مختارپور، معاون اداره کل کتابخانه های عمومی لرستان، جمعی از کارشناسان ستادی و کتابداران کتابخانه های عمومی استان در سالن جلسات اداره کل کتابخانه های عمومی لرستان برگزار شد.

رضا مختارپور، معاون اداره کل کتابخانه های عمومی استان در این جلسه، ضمن خیر مقدم به حاضرین، هدف از تشکیل این کارگاه آموزشی را تبادل اطلاعات و هم فکری و هم افزایی در راستای رفع مسائل و مشکلات کتابخانه های عمومی دانست و ابراز امیدواری کرد که مباحث مطرح شده در این دوره آموزشی بتواند در کارآیی کتابداران در انجام وظایف محوله و ارائه راهکار جهت رفع مشکلات موثر باشد.

مختارپور، از کتاب، کتابخوانی و کتابدار به عنوان سه ضلع تشکیل دهنده کتابخانه های عمومی نام برد و اظهار داشت: در این میان نقش کتابدار به عنوان سرمایه های اصلی کتابخانه های عمومی حائز اهمیت فراوان است و در واقع قلب تپنده فعالیت های کتابخانه ای محسوب می شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش، امر به کتابخوانی را «امر به معروف» دانست و عنوان داشت: یک کتابدار برای آنکه بتواند در حوزه کاری خود تاثیر گذار باشد باید قبل از هر چیز خود کتابخوان باشد و به فعالیت در این حوزه خطیر فرهنگی اعتقاد داشته باشد.

مختارپور، توجه ویژه به حوزه کودک و نوجوان و توسعه خدمات کتابخانه ای در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته را از اولویت های اساسی نهاد کتابخانه های عمومی کشور در راستای گسترش فرهنگ مطالعه و کتابخوانی دانست و گفت: همگی ما به عنوان یک کتابدار وظیفه شناس باید در راستای تحقق این اهداف تلاش کنیم.

معاون اداره کل کتابخانه های عمومی لرستان در بخش پایانی سخنانش اهمیت فرهنگ کتابخوانی در بیانات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) را یادآور شد و گفت: در دنیای امروز که فضای مجازی رقیبی جدی برای کتاب و کتابخوانی است، کتابداران باید با خلاقیت، کتابخانه ها را به سمت تحرک و پویایی بیشتر سوق دهند تا از حالت ایستایی خارج شده و به کتابخانه ای پویا تبدیل شوند.

در ادامه این کارگاه آموزشی، مباحثی همچون آموزش نحوه دانلود و تکمیل اطلاعات فرم بازدید ارزشیابی کتابخانه های عمومی در نرم افزار سپهر، چگونگی ثبت و آماده سازی کتاب ها در پایگاه های اصلی، کمک درسی و کودک، نحوه ثبت فعالیت های فرهنگی و روند تایید آن در سامانه فرهنگی نهاد، خلاقیت و نوآوری در برگزاری برنامه های فرهنگی، تشریح دستورالعمل وجین، مبادله و اهدای کتاب و چگونگی استعلام کتب اهدایی و آموزش مبانی کامپیوتر و چگونگی استفاده از نرم افزار های مورد نیاز کتابخانه های عمومی توسط کارشناسان توسعه کتابخانه‌ها، امور فرهنگی، تأمین منابع و فن آوری اطلاعات تشریح شد. در پایان به سوالات شرکت کنندگان در خصوص مباحث مطرح شده پاسخ داده شد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: