کد خبر: 38437
تاریخ انتشار: سه شنبه, 02 بهمن 1397 - 12:06

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

نشست کتاب خوان بهارستان در خراسان رضوی برگزار شد

منبع : روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی
  به همت اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی نشست کتاب خوان بهارستان با معرفی کتاب توسط ۶ تن از نمایندگان مردم استان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی برگزار شد.
نشست کتاب خوان بهارستان در خراسان رضوی برگزار شد

به گزارش لیزنا، نشست کتاب خوان بهارستان ویژه نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی در استان خراسان رضوی با حضور نصرالله پژمانفر، نماینده مردم مشهد و کلات؛ بهروز بنیادی، نماینده مردم کاشمر، خلیل آباد و بردسکن ؛ سعید باستانی ، نماینده مردم تربت حیدریه، زاوه و مه ولات؛ حمید بنایی نماینده مردم گناباد و بجستان؛ جلیل رحیمی جهان آبادی؛ نماینده مردم تربت جام، تایباد و باخرز و حسین مقصودی، نماینده مردم سبزوار،جغتای،داورزن ، خوشاب و جوین در مجتمع فرهنگی آفتاب ولایت مشهد مقدس برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی در ابتدای این نشست گفت: انتظار ما از نمایندگان مردم  در مجلس شورای اسلامی این است که در ایام تصویب لایحه بودجه کشور به بودجه کتابخانه های عمومی نیز توجه ویژه ای داشته باشند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی ادامه داد: از پیگیری های مجدانه دبیرکل کتابخانه های عمومی کشور جهت به پایان رسیدن مراحل اجرایی پروژه کتابخانه مرکزی مشهد تمجید می کنم و امیدواریم این پروژه بزرگ ملی در دهه فجر امسال به ثمر بنشیند.

در ادامه این نشست حجت الاسلام و المسلمین نصرالله پژمانفر؛ نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی به معرفی و تبیین بخش های مختلف کتاب «فتنه تغلب» پرداخت و گفت: ابتکار ارزشمند اداره کل کتابخانه های عمومی استان در برگزاری نشست های کتاب خوان فرصت مناسبی برای توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی است.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با بیان این که متاسفانه فضای نگران کننده ای در حوزه کتابخوانی وجود دارد و باید برای مدیریت این بحران تلاش کرد، افزود: با قطع نظر از مطالعه کتب درسی، مطالب موجود در فضای مجازی، مطالعه روزنامه ها و قرائت قرآن مجید، سرانه مطالعه در کشور ما به عنوان یک کشور جوان و در حال توسعه، پایین و نگران کننده است که باید برای آن تدبیری اندیشیده شود.

وی با اشاره به اهمیت سهولت دسترسی به کتاب ادامه داد: در شهر مشهد به عنوان کلان شهر مذهبی، بدون در نظر گرفتن کتابخانه هایی که توسط بخش خصوصی اداره می شوند سرانه فضای کتابخانه ای از دیگر نقاط کشور پایین تر است.

وی اهمیت توجه به تجربه های تاریخی کشور را مورد تاکید قرار داد و بیان کرد: کتاب «فتنه تغلب» یکی از کتاب های خوبی است که با بررسی بخشی از جلسات رهبر انقلاب در ایام فتنه و نحوه مدیریت فتنه در سال ۸۸ توانسته است، به خوبی و بر اساس مدارک دقیق و مستند، گوشه ای از وقایع ایام فتنه را بیان کند. «فتنه تغلب» یک کتاب مرجع در موضوع فتنه سال ۸۸ است که می تواند پاسخگوی بسیاری از سوالات نسل جوان باشد و بسیاری از نمایندگان مجلس نیز این کتاب را کتاب جامع و کاملی در رابطه با فتنه ۸۸ می دانند.

 

در ادامه این نشست بهروز بنیادی، نماینده مردم کاشمر، خلیل آباد و بردسکن در مجلس شورای اسلامی با بیان این که نخستین خاطره ما با کتاب از بدو ورود به مدرسه است گفت: با توجه به حجم گسترده اطلاعات و کتاب های موجود و دامنه وسیع مطالب نوشتاری در مسائل مختلف روز، انتخاب کتاب برای مطالعه کار ساده ای نیست و در این خصوص معرفی کتاب های خوب، مفید و کاربردی اثر گذار خواهد بود.

 

نماینده مردم کاشمر، خلیل آباد و بردسکن در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه علی رغم همه مشکلات نباید از کتابخوانی غفلت کرد با معرفی کتاب «بادبادک باز» عنوان کرد: این کتاب رمانی عاطفی با مضمونی سیاسی و اجتماعی است که به مسائل افغانستان و فجایع ایام حضور روس ها و طالبان پرداخته است.

نماینده مردم کاشمر، خلیل آباد و بردسکن در مجلس شورای اسلامی با بیان این که در کشور ما نویسندگان بزرگ و کتاب های ارزشمندی وجود دارد، خاطرنشان کرد: اداره کل کتابخانه های عمومی و صدا و سیمای خراسان رضوی در معرفی کتاب و همچنین استفاده از توانمندی های موجود برای توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی می توانند نقش چشمگیری داشته باشند.

 

سعید باستانی، نماینده مردم تربت حیدریه، مه ولات و زاوه در مجلس شورای اسلامی در ادامه این نشست به معرفی کتاب «بیست تغییر بزرگ در جهان» پرداخت و گفت: اداره کل کتابخانه های عمومی استان برای گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی قدم های بزرگ و ارزشمندی برداشته اما متاسفانه سرانه مطالعه ما در کشور پایین است.

وی ادامه داد: به عنوان یک نماینده مجلس به صورت تخصصی و عمومی مطالعه می کنم و در حوزه عمومی کتاب های «فضلیت های فراموش شده» و کتاب «بیست تغییر بزرگ در سال۲۰۵۰» را برای مطالعه توصیه می کنم.

نماینده مردم تربت حیدریه، مه ولات و زاوه در مجلس شورای اسلامی با بیان این که مجموعه ای از نویسندگان به تدوین این کتاب پرداخته و نویسندگان نخبه ایرانی آن را ترجمه کرده اند، اظهار کرد:  کتاب «بیست تغییر بزرگ در سال۲۰۵۰» تغییرات سال ۲۰۵۰ را آینده پژوهی کرده و تغییرات حوزه جمعیتی و فرهنگی را مورد بررسی قرار داده است.

باستانی مطالعه این کتاب را برای مسئولان و کسانی که در موقعیت تصمیم گیری برای سرنوشت کشور هستند مفید ارزیابی کرد.

 

حمید بنایی، نماینده مردم گناباد در مجلس شورای اسلامی در ادامه این نشست با تقدیر از کار ارزشمند اداره کل کتابخانه های عمومی در برگزاری نشست کتاب خوان ویژه نمایندگان مجلس گفت: امیدوارم این برنامه ارزشمند فرهنگی ادامه داشته باشد و نمایندگان مجلس نیز در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی توجه بیشتری به حوزه فرهنگ و کتابخانه های عمومی داشته باشند.

وی در ادامه با معرفی کتاب «بهلول شگفتی روزگار» اظهار کرد: در حوزه های مختلف به ویژه حوزه فرهنگی ظرفیت زیادی وجود دارد که امیدواریم با همت استاندار خراسان رضوی و دیگر مسئولان استان این ظرفیت ها در جهت اعتلای استان به کار گرفته شود.

نماینده مردم گناباد و بجستان در ادامه با اشاره به کتاب «سلام بر ابراهیم» مطالعه این کتاب را نیز کاربردی و تاثیرگذار دانست و گفت: مطالعه سرگذشت و زندگی شهید هادی برای همه لازم است و مقام معظم رهبری هم بر مطالعه این کتاب تاکید داشته اند.

جلیل رحیمی، نماینده شهرستان های تربت جام، تایباد و باخرز در مجلس شورای اسلامی، در ادامه نشست دو کتاب «بازجویی از صدام حسین توسط دستگاه امنیتی آمریکا» و کتاب «برتبعید (خاطرات ۲۸۵ روز مقام معظم رهبری در جیرفت )» را از جمله کتب ارزشمند عنوان کرد و گفت: مطالعه این دو کتاب را به همه علاقه مندان به کتاب و کتابخوانی توصیه می کنم.

وی ادامه داد: مطالعه کتاب «بازجویی از صدام حسین توسط دستگاه امنیتی آمریکا» پشت صحنه خیلی از حوادث عراق را در ایام دیکتاتوری صدام بیان می کند و کتاب «بر تبعید» به بازگویی خاطرات ۲۸۵ روزه مقام معظم رهبری در جیرفت در زمان تبعید ایشان می پردازد.

نماینده شهرستان های تربت جام، تایباد و باخرز در مجلس شورای اسلامی با بیان این که با خواندن این کتاب متوجه عزت نفس مقام معظم رهبری حتی در زیر شکنجه ساواک خواهید شد، تصریح کرد: ایشان با ورود به سیستان و بلوچستان آنجا را متحول می کنند.

رحیمی با توصیه به مطالعه این کتاب، اظهار کرد: مقام معظم رهبری در هر موقعیت و جایگاهی، اعتقاد دارد باید دست ناتوان را گرفت، اختلاف را حل کرد، از حق مظلوم دفاع کرد. در حقیقت در این کتاب شخصیت مقام معظم رهبری در آن شرایط تبعید واکاوی شده است.حسین مقصودی، نماینده سبزوار، جوین، جغتای، خوشاب و داورزن در مجلس شورای اسلامی در ادامه این نشست گفت: تلاش و همت مجموعه اداره کل کتابخانه های عمومی استان در حوزه توسعه و ترویج فرهنگ کتابخوانی و مطالعه جای تقدیر و تشکر دارد.

وی با بیان این که رسالت اصلی ما حفظ نظام است و یکی از کارها در این راستا معرفی گفتمان انقلابی است، گفت: بخش قابل توجهی از جمعیت کشور قشر جوان هستند که ایام انقلاب را درک نکرده اند و کسانی که می خواهند انقلاب را معرفی کنند، آشنایی کامل با انقلاب ندارند.

نماینده سبزوار، جوین، جغتای، خوشاب و داورزن در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: گفتمان انقلاب و ارزش ها و آرمان هایی که باعث به ثمر رسیدن این انقلاب بزرگ شد باید به خوبی برای نسل جوان تبیین شود.

مقصودی با بیان این که رسالت نمایندگان مجلس ترویج فرهنگ کتابخوانی در امتداد سایر فعالیت ها است، خاطر نشان کرد: انقلاب اسلامی اتفاقی بزرگ و جهانی است که در بهمن ۵۷ به پیروزی رسید و همه ما وظیفه داریم در حفظ و حراست از آن تلاش کنیم و این امر با بومی سازی و بیان مبارزات و خاطرات ایام پیروزی نهضت در مناطق مختلف کشور محقق خواهد شد.

وی کتاب «هشت میلمیتر از انقلاب» را در راستای تحقق این هدف دانست و گفت: این کتاب به بیان خاطرات ایام پیروزی انقلاب در شهرستان سبزوار می پردازد.

وی با بیان این که این کتاب تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی در شهرستان سبزوار است، تصریح کرد: مطالعه این کتاب را به همه علاقه مندان به کتاب توصیه می کنم و امیدوارم که تولید کتاب و محتوا درباره انقلاب با تاکید بر بحث بومی سازی انقلاب در مناطق مختلف کشور ادامه داشته باشد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: