کد خبر: 40474
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 06 آذر 1398 - 13:12

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

اختتامیه نخستین جشنواره ملی «کاما» برگزار شد

منبع : پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور
اختتامیه نخستین جشنواره ملی «کاما « (کتاب افراد معلول ایران) با شعار شهروند معلول، جامعه فراگیر، در مرکز همایش‌های بین‌المللی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار شد.
اختتامیه نخستین جشنواره ملی «کاما» برگزار شد

به گزارش لیزنا، اختتامیه نخستین جشنواره ملی «کاما « (کتاب افراد معلول ایران) با شعار شهروند معلول، جامعه فراگیر، سه‌شنبه ۵ آذرماه، با حضور اشرف بروجردی، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، محسن جوادی، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، نیکنام حسینی‌پور، مدیرعامل موسسه خانه کتاب، علی‌اکبر جمالی، رئیس هیات مدیره و مدیرعامل انجمن نابینایان کشور، منصور برجیان، مدیرعامل انجمن علمی و آفرینش‌های هنری معلولان ایران، منصور شادکام، قائم‌مقام انجمن نابینایان کشور و دبیر اجرایی جشنواره کاما، در تالار قلم مرکز همایش‌های بین‌المللی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار شد.

در این مراسم منصور شادکام، قائم‌مقام انجمن نابینایان کشور و دبیر اجرایی جشنواره کاما، ضمن تشکر از همراهی سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف در برگزاری این جشنواره گفت: طی سال‌های اخیر ما در انجمن نابینایان کشور هر دو ساله جشنواره ملی «کتاب نابینایی و کم‌بینایی» را برگزار می‌کردیم و از سوی دیگر انجمن علمی و آفرینش‌های هنری معلولان ایران نیز هر سه سال جشنواره «کتاب افراد داری معلولیت ایران» را برگزار می‌کردند. اما با توجه به وجود زمینه‌های مشترک، با همگرایی و همفکری ایجاد شده میان دو انجمن، جشنواره ملی «کاما» کتاب افراد معلول ایران، با همکاری بسیاری از سازمان‌ها و ارگان‌ها پایه‌گذاری شد.

 تقدیر از توجه ویژه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به حوزه نابینایان

شادکام در ادامه و پس از ارائه گزارشی از روند برگزاری این جشنواره، ضمن تقدیر از نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، عنوان کرد: از زمانی که جناب آقای مختارپور به عنوان دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور فعالیت خود را آغاز کردند، حمایت و عنایت بی‌سابقه و ویژه‌ای نسبت به نابینایان در کتابخانه‌های عمومی کشور ایجاد شده است. این در حالی است که متاسفانه در دوره‌های گذشته، چنین دیدگاه و عزمی برای توجه به افراد نابینا در نهاد و کتابخانه‌ها وجود نداشت.

دبیر اجرایی جشنواره کاما افزود: اتفاق بزرگی است که در حدود چهار سال گذشته چیزی حدود ۴۶ نفر از نابینایان ما در بخش نابینایان کتابخانه‌های عمومی کشور مشغول به کار شدند. این اقدام برای جامعه نابینایان بسیار ارزشمند و شایسته تقدیر است. به خصوص از زمانی که جناب آقای رمضانی به عنوان معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی در نهاد مشغول به کار شدند، با یک همدلی ویژه، روند همکاری‌های مشترک با سرعت و کیفیت بهتری پیش رفت.

در ادامه این مراسم حسین عبدالملکی، عضو شورای سیاستگذاری جشنواره ملی کاما، به قرائت بیانیه کمیته داوران این جشنواره پرداخت و گفت: کمیته داوران نشر بریل جشنواره ملی کاما، پس از بررسی ها و مباحثات فراوان به اتفاق آرا مقرر دانستند که جهت پاسداشت و نشان دادن توجه ویژه جشنواره زحمات و تلاش های انجام شده در حوزه چاپ کتاب بریل و البته اعلام وجود انتقادات جدی نسبت به میزان کیفیت و نحوه بریل کردن کتب، نبودن خط مشی واحد، وجود فاصله بسیار با استانداردهای جهانی و عدم حساسیت و توجه کافی نهادهای ذیربط به این حوزه، ضمن عدم اعلام ناشر برگزیده از نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به عنوان یکی از نهادهای تاثیرگذار که زحمات بسیاری در حوزه تولید آثار بریل کشیده‌اند، تقدیر می‌شود.

تلاش برای کمک به تولید کتاب بریل برای نابینایان

علیرضا مختارپور در این مراسم با اشاره به رویکردهای جدید نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، گفت: طی سال های اخیر در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور سعی کرده ابم تا موضوع توجه و ارائه خدمات به افشار خاص و نابینایان در کتابخانه های عمومی مورد توجه خاص قرار گیرد و کمک کنیم تا این بخش در کتابخانه‌های عمومی رونق بگیرد در همه استان‌ها برقرار شود.

وی با اشاره به بروز مشکلات و توقف در فعالیت مراکز انتشار کتاب‌های بریل، گفت: با توجه به این موضوع و نیاز جامعه نابینایان عزیز، همکاران ما در مراکز مختلف نهاد، این کار را برعهده گرفتند و منابع متعددی را در هزاران نسخه به صورت بریل تولید کردند و در کتابخانه‌های عمومی مختلف قرار دادند.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به اهتمام نهاد در جذب و استفاده از نابینایان در کتابخانه‌های عمومی طی سال‌های اخیر گفت: همچنین تعداد قابل توجهی از عزیزان نابینای ما جذب کتابخانه های عمومی شدند و مشغول خدمت هستند.

مختارپور در ادامه با اشاره به برگزاری جلسه‌ای با کتابداران نابینا در کتابخانه مرکزی پارک شهر در سال ۱۳۹۴ گفت: در آن جلسه صمیمی موضوعاتی درباره ویژگی‌های عزیزان نابینا، رابطه سمع و بصر در ادبیات، معارف دینی و قرآن و اینکه چرا در بخش های مختلف قران کریم شنیدن بر دیدن مقدم دانسته شده و همچنین رابطه شنیدن و دیدن در ادبیات کهن ایران به خصوص در آثار مولانا مطرح شد.

برگزیدگان نخستین جشنواره ملی کاما

گفتنی است در نخستین جشنواره ملی کاما آثار رسیده در موضوعات، اجتماعی، آسیب‌های اجتماعی مربوط به انواع‌ معلولیت‌ها؛ توانبخشی افراد دارای معلولیت؛ روان‌شناسی مشاوره و پیشگیری از انواع معلولیت‌ها؛ شهرسازی و فضاهای شهری و مناسب‌سازی آن‌ها برای افراد دارای معلولیت؛ تربیت‌بدنی و فضاهای ورزشی و مناسب‌سازی آن‌ها برای افراد دارای معلولیت؛ پزشکی مرتبط با افراد دارای معلولیت؛ ادبیات داستانی، شعر، هنر، تاریخ، ‌ کلیات و(آثار افراد دارای معلولیت)؛ کودک و نوجوان (آثار افراد دارای معلولیت) از سوی داوری ارزیابی، تفکیک و موضوع‌بندی شد.  

در این دوره در مجموع ۱۳۵ عنوان کتاب در دبیرخانه جایزه کتاب سال مورد ارزیابی قرار گرفت که پس از داوری مرحله اول ۲۰ عنوان کتاب به مرحله دوم راه‌ یافت که از میان آثار یاد شده، پس از ارزیابی دقیق و علمی هر اثر توسط حداقل دو نفر از داوران، ۱۱ عنوان کتاب، «برگزیده» و ۸ عنوان کتاب «شایستۀ تقدیر» شناخته شدند.

آثار برگزیده


کلیات
ـ دایره‌المعارف نوابغ و مشاهیر، ۲ جلد، تألیف منصور برجیان و علی ملک پور، تهران: انتشارات راش، ۱۳۹۷.
ـ راهنمای نشریات معلولیتی، تألیف اباذر نصر اصفهانی، قم: انتشارات توانمندان، ۱۳۹۷.
 
آموزش و پرورش و روان‌شناسی
ـ برنامه‌ریزی کارکردی برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه، تألیف پل وهمن و جان کرجل، ترجمهٔ باقر غباری بناب و فرزانه معتمدی، تهران: دانشگاه تهران، مرکز انتشارات و چاپ، ۱۳۹۶.
 
شعر معاصر
ـ رفت ... اینجا بود، سرودۀ رضا نظری‌ ایلخانی، تهران: انتشارات داستان، ۱۳۹۵.
 
ادبیات داستانی ترجمه
ـ داستانی فراموش‌ ناشدنی، نوشتهٔ جانی ایرکسون تادا، ترجمهٔ آیدا الهی، مشهد: انتشارات ترانه، ۱۳۹۴.
 
متون ادبی قدیم
ـ دیوان حکیم سنایی، تصحیح: محمدرضا برزگر خالقی، تهران: انتشارات زوار، ۱۳۹۳.
 
توانبخشی
ـ در همین چند قدمی، تألیف راضیه کباری و رضا بهار، تهران: انتشارات به‌منش، ۱۳۹۷.
ـ کودک توانمند من، تألیف رامین محمدی، تهران: انتشارات کلید آموزش، ۱۳۹۷.
 
زندگینامه
ـ هنگامه صابری: نابینا، حقوقدان و استاد دانشگاه، گردآوری: دفتر فرهنگ معلولین، قم: توانمندان، ۱۳۹۷.
 
کودک و نوجوان
داستان ایرانی
ـ ماجرای شاهزاده و لک‌لک، نوشتهٔ عرفان شیروانی لک، شیراز: انتشارات تخت‌ جمشید، ۱۳۹۷.
 
داستان خارجی
ـ داستان‌های کودکان و نوجوانان، نوشتهٔ بنیامین شیروانی‌لک، شیراز: انتشارات تخت‌جمشید، ۱۳۹۶.
 
آثار شایستهٔ تقدیر

آموزش و پرورش
تألیف
ـ از رسم المصحف تا رسم بریل، تألیف محمد نوری، قم: انتشارات توانمندان، ۱۳۹۷.
 
ترجمه
ـ بررسی احساسات، تألیف آنجلا اسکارپا و آنتونی ولز و تونی آتوود، ترجمهٔ جمیله خدادادی و امیر قمرانی و احمد یارمحمدیان، اراک: انتشارات دانش کیان، ۱۳۹۷.
 
علوم خالص
ریاضیات
ـ آنالیز عددی پیشرفته، تألیف امین شاه‌ کرمی، تهران: انتشارات اندیشۀ عصر، ۱۳۹۶.
 
ادبیات
داستان و رمان
ـ رؤیای شیرین (مجموعه داستان)، نوشتهٔ علی جعفری، بروجرد: انتشارات کلهری، ۱۳۹۷.
 
شعر معاصر
ـ می‌ایستم، سرودۀ علی‌رضا پورحسینی، تهران: انتشارات آوای کلار، ۱۳۹۷.
 
توانبخشی
ـ اصول و مبانی توانبخشی، تألیف آمنه امامی اویلق، تبریز: انتشارات انس، ۱۳۹۶.
همگام با کودکان دارای آسیب بینایی و خانواده آنان، تألیف حمدالله خواجه حسینی، تهران: انتشارات به‌منش، ۱۳۹۷.
 
زندگینامه
ـ احمد پوستچی (فعال در عرصهٔ آموزش و پرورش نابینایان قم)، تألیف محمد نوری، با همکاری کاظمی اقدس، علی نوری، منصوره ضیایی‌فر، مسعود باقری، قم: انتشارات توانمندان، ۱۳۹۷.
ـ زهرا یاربی توانمند ناشنوا، به‌اهتمام دفتر فرهنگ معلولین، قم: انتشارات توانمندان، ۱۳۹۷.

 

معلول
|
Iran
|
1398/09/06 - 14:53
0
2
سلام من از کتابداران نهاد کتابخانه های عمومی هستم معلول جسمی با درجه شدید هستم ، و یک خواسته از دبیرکل محترم کتابخانه ها دارم و آن اینکه مصوباتی که از مجلس و دولت جهت حمایت از حقوق معلولان ارسال میشه رو اجرا کنند ، یکی از این مصوبات کاهش ساعت کاری معلولان با درجه شدید است
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: