کد خبر: 3049
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 25 شهریور 1389 - 15:13

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گفتگو

تاسیس رشته کارشناسی ارشد علم سنجی در دانشگاهها و موسسات آموزش عالی کشور

برنامه کارشناسی ارشد علم سنجی،  برای نخستین بار در دانشگاهها و موسسات آموزش عالی کشور ارائه  خواهد شد.

 

 دکتر مهراد سرپرست کمیته برنامه ریزی کتابداری و اطلاع رسانی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفتگو با پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا)، با اعلام این خبر گفت: برنامه کارشناسی ارشد علم سنجی که در جلسه مورخ 11/2/1389 به تصویب شورای برنامه ریزی آموزش عالی رسیده برای نخستین بار در دانشگاهها و موسسات آموزش عالی کشور ارائه  خواهد شد.

سرپرست کمیته برنامه ریزی کتابداری و اطلاع رسانی افزود: برنامه آموزشی کارشناسی ارشد رشته علم سنجی از تاریخ تصویب برای کلیه دانشگاهها و موسسات آموزش عالی کشور لازم الاجراست.

دکتر مهراد بیان کرد: برنامه آموزشی کارشناسی ارشد رشته علم سنجی که از طرف گروه علوم اجتماعی پیشنهاد شده است با اکثریت آرا به تصویب رسیده و از تاریخ تصویب به مدت 5 سال قابل اجراست و پس از آن نیازمند به بازنگری است.

دکتر مهراد در ضرورت و هدف  کارشناسی ارشد رشته علم سنجی گفت: حرکت در راستای کسب رتبه برتر علم و فناوری و دسترسی به جایگاه مناسب در سطح جهان در قالب سند چشم انداز 20 ساله ایجاب می کند که تحقیقات مستمری درباره وضعیت علم و فناوری کشور انجام گیرد و نتایج تحقیقات انجام شده را در اختیار سیاست گذاران و برنامه ریزان علمی و تحقیقاتی کشور قرار دهد.

به گفته دکتر مهراد انجام این مهم به نیروی انسانی متخصص که از مهارتها و توانمندیهای علم سنجی برخوردار باشد نیاز دارد و برنامه علم سنجی با در نظر گرفتن این موارد طراحی و برنامه ریزی شده است .

سرپرست کمیته برنامه ریزی کتابداری و اطلاع رسانی ادامه داد : درس های اختصاصی دوره کارشناسی ارشد علم سنجی شامل مبانی علم سنجی، آمار استنباطی در علم سنجی، پایگاه های اطلاعاتی علم سنجی در ایران و جهان، معماری پایگاه های علم سنجی، نظام های سنجش علم، فناوری و نو آوری، ترسیم نقشه علم، جامعه شناسی ارتباطات علمی، وب سنجی و روش تحقیق است .

به گفته دکتر مهراد: چهار درس اختصاصی اختیاری نیز در این برنامه شامل سیاست گذاری علم، برنامه نویسی کاربردی در علم سنجی، مدل های ریاضی در علم سنجی و نمایه سازی و نمایه های موضوعی پیش بینی شده است که از این درس ها تنها دو درس از سوی دانشجویان انتخاب می شود.

دکتر مهراد اظهار داشت: تا کنون دانشگاه تهران و دانشگاه شاهد علاقه مندی خود را جهت تاسیس این رشته و پذیرش دانشجو اعلام نموده و فرآیند امور مربوط به این درخواست در حال انجام می باشد.

سرپرست کمیته برنامه ریزی کتابداری و اطلاع رسانی افزود: اصل برنامه و درخواست تأسیس رشته کارشناسی ارشد علم سنجی در ابتدا توسط دانشگاه شاهد به کمیته برنامه ریزی و اطلاع رسانی ارجاع گردید که برنامه ارسالی چندین ماه در جلسات کمیته مورد بررسی و بازنگری اساسی قرار گرفت و در نهایت پس از تعیین سرفصل های مناسب برنامه این رشته به صورت فعلی تدوین و تصویب شد.

مشخصات کلی، برنامه آموزشی و سرفصل های دروس دوره کارشناسی ارشد علم سنجی را می توان از سایت دفتر گسترش و برنامه ریزی آموزش عالی به آدرس اینترنتی  http://gostaresh.msrt.ir/frmGrade.aspx و سپس با انتخاب گزینه علوم انسانی و انتخاب گزینه کارشناسی ارشد ناپیوسته و انتخاب گزینه کتابداری تهیه کرد.

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: