کد خبر: 26878
تاریخ انتشار: شنبه, 02 بهمن 1395 - 08:44

داخلی

»

اخبار کتاب

نشست نهم باشگاه كتاب ايرانداك برگزار شد

منبع : لیزنا
کتاب «دیگری» از ریشارد كاپوشچينسكی در نهمین نشست باشگاه كتاب ايرانداك مورد نقد و بررسی قرار گرفت.
نشست نهم باشگاه كتاب ايرانداك برگزار شد

به گزارش لیزنا، بر اساس اعلام روابط عمومی ایرانداک، در جلسه عصر بیست و ششم دی‌ماه باشگاه بنا بود همچون روال نشستهای پیشین به گفتگو در مورد کتاب‌های از پیش تعیین شدهای از جمله «آئورا» نوشته کارلوس فوئنتس، «دنیای قشنگِ نو» از آلدوس هاکسلی، «دفتربزرگ» از آگوتا كريستوف و «دیگری» از ریشارد كاپوشچينسكي تخصیص یابد؛ اما از آنجا که کتاب «دیگری» از سوی اکثریت اعضاء با استقبال بیشتری مواجه بوده، مدت زمان بیشتری را برای گفتگو به خودش اختصاص داد.

این کتاب به آراء کاپوشچینسکی اشاره دارد و تحت تأثیر لویناس فیلسوف لهستانی‌تبار که به فیلسوف دیگری نیز شناخته می‌شود اختصاص دارد؛ نکات قابل توجهی را در مفهوم شناخت خود از طریق دیگری به مثابه تنها راه گفتگو بیان می‌دارد.

به بیان دیگر، «دیگری» میتواند به عنوان وجههای برای شناخت خود از طریق روایت داستانی نویسنده باشد که خواننده بتواند تجربه آن زندگی داستانی باشد، بدون اینکه به واقع و در عمل آن تجربه را به تمامی زیسته باشد.

به بیان دیگر، دیالوگ زمانی اتفاق میافتد که انسان بتواند با دیگری که خارج از منِ وجودیاش زیست کند، ارتباط و تعامل برقرار کند، وی را بشناسد و پنجرههای فکر و قلبش را برای شناخت او باز کند.

در غیر این صورت، این دیالوگ، دیالوگی با خود به شمار میرود که نتیجهای نخواهد داشت. در کتاب دیگری، به تمدنهایی نیز اشاره میشود که برخلاف چین، به دورِ خود دیوار نکشیده و راه انزوا را در پیش نگرفتهاند تا از طریق شناخت دیگری، به شناخت خود دست پیدا کنند.

در ادامه این نشست نیز بطور اجمالی به کتاب شناخته شده هاکسلی، دنیای قشنگِ نو پرداخته شد. در این بخش، دنیای دیستوپیای (ضدِآرمانشهر) ترسیم شده هاکسلی در مقایسه با آثاری همچون 1984 و در هیاهوی زمان، اثر جولین بارنز مورد بحث و بررسی قرار گرفت. البته رابطه میان کتاب دنیای قشنگِ نو با رمان «1984» اثر جورج اوروِل به عنوان یک ضدآرمانشهر و کتاب «در هیاهوی زمان» که به شکلی واقعی دنیای بلوک شرق اروپا را به شکلی به تصویر میکشد، به واقع بحث برانگیز است.

کتاب «در هیاهوی زمان» به زندگی یکی از افرادی میپردازد که در دوره استالین و خروشچف میزیست. این کتاب دنیایی رئال (واقعی یا نزدیک به واقعیت) را ترسیم میکند در حالیکه در دنیای قشنگِ نو و 1984، به ترسیم دنیایی میپردازد که اتفاقات و شخصیتها در مکانی نامعلوم (ناکجاآباد) و زمانی نامشخص زندگی می‌کنند.

بررسی و بحث در این زمینه مجال بیشتری را می‌طلبید که به نشست بعدی باشگاه مورخ 4 بهمن‌ماه، ساعت 16-17 در محل کتابخانه ایرانداک، موکول شده است.

شایان ذکر است که حضور و عضويت در این باشگاه برای همگان آزاد است.

جهت برقراری ارتباط با اين این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید مکاتبه بفرمائید.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: