کد خبر: 35404
تاریخ انتشار: سه شنبه, 12 تیر 1397 - 17:28

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

اخبار کتابخانه ملی

برپایی نشست «گل و گیاه در هزار سال شعر فارسی»

منبع : لیزنا
نشست «گل و گیاه در هزار سال شعر فارسی» در اندیشگاه فرهنگی برگزار شد.
برپایی نشست «گل و گیاه در هزار سال شعر فارسی»

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، نشست «گل و گیاه در هزار سال شعر فارسی»، به همت گروه‌های «پژوهش‌های اسلام‌شناسی و ايران‌شناسی» و «آموزش»، صبح دوشنبه، 11 تیر با سخنرانی «بهرام گرامی» در اندیشگاه فرهنگی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار شد. او که مولف کتابی به همین نام است، در اثر خود، از 110 گیاه در سروده‌های 156 شاعر نام برده است. گرامی در این کتاب که با مقدمه روانشاد ایرج افشار و از سوی انتشارات سخن نشر یافته است، با جستجو در یک میلیون بیت، 4 هزار بیت به عنوان شاهدمثال انتخاب کرده است. او همچنین در این کتاب، شرح و معنی همه ابیات مربوط به گل و گیاه در دیوان حافظ را نیز ذکر کرده است.

گرامی که متولد سال 1321 و دانش‌آموخته ژنتیک گیاهی است، اکنون ساکن آمریکا بوده و در حال حاضر، مسئولیت بخش گل و گیاه و رُستنی‌ها را در دانشنامه ایرانیکا برعهده دارد. او در سخنان خود، درباره برخی گل‌ها و گیاهان ازجمله نرگس، سوسن، رعنا، شقایق، لاله، کدو، بنفشه، بید، چنار و نیلوفر صحبت کرد و به نمونه‌هایی از ابیاتی که در ادبیات فارسی، نام آنها آمده است نیز اشاره داشت.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: