کد خبر: 43183
تاریخ انتشار: یکشنبه, 12 بهمن 1399 - 12:24

داخلی

»

کتاب

ضرورت تدوین آیین ‎نامه‌ای برای یکدست شدن دستمزدهای طراحان کتاب

منبع : روابط عمومی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
یک طراح کتاب گفت: بحث مالی و دستمزدهای ناهماهنگ طراحان کتاب است نیازمند آن است که با مشورت با طراحان کتاب و با استناد به تعرفه‌ی رسمی انجمن  یکدست شود.
ضرورت تدوین آیین ‎نامه‌ای برای یکدست شدن دستمزدهای طراحان کتاب

به گزارش لیزنا، حسن کریم‌زاده، عضو هیأت انتخاب این جشنواره و عضو انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران، درباره اهمیت برگزاری جشنواره‌ای با موضوع طراحی جلد گفت: اهمیت طراحی کتاب چه بسا هم‌طراز با محتوای آن است و از این نظر نیاز به توجه دارد.  

وی با اشاره به تاثیر برگزاری جشنواره در ارتقای کیفیت طراحی کتاب گفت: بدیهی‌ست که تاثیر کیفی خود را خواهد داشت چرا که به هر چیزی اهمیت بدهید و توجه کنید لاجرم جدی گرفته خواهد شد یا دست‌کم طراحان و به‌ویژه ناشران، بی‌اعتنا از کنار آن نمی‌گذرند. اما نیازمند آن است که این جشنواره بحث اطلاع‌رسانی و کمپین‌های تبلیغاتی‌ را جدی‌تر دنبال کند و خروجیِ ثبت‌شده‌ای در قالب کتاب داشته باشد. در دوره‌های پیشین این اتفاق افتاد اما کتابها در دسترس همگان نبود.

کریم‌زاده درباره وضعیت فعلی طراحان جلد کتاب و لزوم تشکیل اتحادیه‌ای برای این صنف توضیح داد: ‌غیر از انجمن طراحان گرافیک هیچ تشکل حرفه‌ای، پویا و منسجمی در حوزه‌ی گرافیک ایران وجود ندارد. به نظر من نیازی به خردکردنِ شاخه‌های موجود در گرافیک نیست؛ شاید اگر زمانی نیازش حس شود بهتر است در خودِ این انجمن، زیرشاخه‌ای تحت عنوان کمیته‌ی طراحان جلد کتاب و مجله تشکیل شود، البته این در صورتی باشد که نقصانی در روند کار فعالان این شاخه موجود باشد و نیاز به کارگروه مستقل داشته باشند. تنها مشکلی که در این میان باقی‌ می‌ماند بحث مالی و دستمزدهای ناهماهنگ طراحان کتاب است که لازم است خود طراحان با استناد به تعرفه‌ی رسمی انجمن به یکدستی آن کمک کنند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا معیارهای فنی بین‌المللی در این حوزه در کشور رعایت می‌شود یا خیر، عنوان کرد: اگر منظور از «معیارها» صرفاً بحث هنری کتاب است که مستقیماً به آموزش آکادمیک در دانشکده‌های مرتبط ربط پیدا می‌کند که صد البته در مسیر بایسته حرکت نمی‌کند! دست‌کم برای خود من و هم‌دوره‌ای‌هایم متأسفانه کمترین اشاره‌ و آموزشی درباره‌ی آناتومی و فیزیک کتاب داده نشد و هر آن‌چه که اندوختیم نتیجه‌ی مطالعه‌ی شخصی، تجربه‌های حین کار، در طی سالیان متمادی بوده است.

کریم‌زاده ادامه داد: خوشبختانه در دو دهه‌ اخیر شاهد خلاقیتی دوباره در این عرصه هستیم، عمده نام‌هایی در این شاخه فعالیت می‌کنند که جدا از بحث سفارشِ کاری، دغدغه‌ی کتاب را دارند. این «دغدغه‌داشتن» باعث شده که حتی بیش‌تر از زمان و توان لازم برای طراحی یک جلد کتاب، وقت بگذارند. فارغ از خوب و بد این موضوع، نمونه‌ جلدهای خارجی عمدتاً بسیار ساده و ابتدایی، با یک پس‌زمینه‌ی عکس، و یا حتی صرفاً با تایپ عنوان کتاب و نام مولف قائله را ختم می‌کنند در حالی‌که جلدهای شاخص کتاب در ایران که تعداد آن‌ها هم رو به فزونی‌ست ایده‌های خلاقانه و پُرکاری را پیش روی مخاطب می‌گذارد.

عضو هیأت انتخاب جشنواره نشان شیرازه تصریح کرد: به خاطر دارم سال‌ها پیش یکی از طراحان گرافیکِ به‌نامِ اروپایی که به ایران دعوت شده بود اذعان داشت که جلد کتاب‌های شما عمدتاً به اندازه‌ی طراحی پوسترهای ما کار برده و ذهن بیننده را به چالش می‌کشد. البته در این بین، کارهایی مضاعف و غیرضروری هم روی فرم کتاب و نحوه‌ی ارائه‌ی آن انجام شده است که به کاربردی‌ بودن و اصطلاحاً «یوزر‌فرندلی» ‌بودن آن لطمه زده است مثلا دایکات‌ها و اشیائی روی کتاب اضافه شده است که بیش از آن‌که به خواننده لذت استفاده ببخشد، مزاحم او بوده است!

وی همچنین درباره معیارهای انتخاب آثار در جشنواره گفت: برای من گزینش آثاری که همزمان ویژگی خلاقیت، جذابیت بصری، و ارتباط با محتوای کتاب را دارا باشند اولویت بیشتری دارد.

چهارمین دوره نشان شیرازه زمستان 1399 برگزار می‌شود و علاقه‎مندان برای شرکت در این جشنواره و کسب اطلاعات بیشتر می‏توانند به پایگاه اطلاع‎رسانی این جشنواره به آدرس https://shirazeh.farhang.gov.ir/ مراجعه کنند.

 

برچسب ها :