کد خبر: 44793
تاریخ انتشار: یکشنبه, 14 آذر 1400 - 09:32

داخلی

»

کتاب

روز جهانی «کامی‌شی‌بای» را جشن بگیریم

منبع : کتابک
 هفتم دسامبر (16 آذر) جشن روز جهانی «کامی‌شی‌بای» در کشورهای گوناگون جهان برگزار می‌شود.
روز جهانی «کامی‌شی‌بای» را جشن بگیریم

به گزارش لیزنا، هر سال هفتم دسامبر (16 آذر) جشن روز جهانی «کامی‌شی‌بای» در کشورهای گوناگون جهان برگزار می‌شود. امسال هم مانند سال‌های گذشته موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان و برنامه‌ی «بامن بخوان» همگام با انجمن بین‌المللی کامی‌شی‌بای ژاپن  روز جهانی کامی‌شی‌بای را، که برابر با ۱۶ آذرماه است، با اجرای کامی‌شی‌بای و انجام فعالیت‌هایی در پیوند با آن، جشن می‌گیرد.

کامی‌شی‌بای یا «کارت‌های تصویری قصه‌گویی»، گونه‌ای از قصه‌گویی دیداری است که از دهه‌ی ١٩٣٠ در ژاپن رواج یافت. و تبدیل به بخشی مهم از فرهنگ کودکان در ژاپن شد. کامی Kami در زبان ژاپنی به معنای کاغذ و شی‌بای Shibai به معنای نمایش است. امروزه نویسندگان و تصویرگران بسیاری در سراسر جهان به کار طراحی و تولید کامی‌شی‌بای مشغولند و کودکان زیادی در ژاپن و دیگر کشورها از این گونه‌ی ادبی-تصویری لذت می‌برند. انتشارات موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان نیز تاکنون دو عنوان کامی‌شی‌بای، «گنجشک‌ که بال و پرداشت» و «به‌به‌لیمو و کاکلی» را به زبان فارسی منتشر کرده است.

انجمن بین‌المللی کامی‌شی‌بای ژاپن که یکی از بزرگ‌ترین انجمن‌های کامی‌شی‌بای در این کشور به شمار می‌آید و می‌کوشد این میراث فرهنگی کودکان ژاپن را زنده نگه دارد و در گسترش و ترویج آن بکوشد، از سال ۲۰۱۸ هفتمین روز از ماه دسامبر را به عنوان روز جهانی کامی‌شی‌بای نام‌گذاری کرده است و در این روز از علاقه‌مندان در سراسر جهان دعوت می‌کند تا کامی‌شی‌بای اجرا کنند و به دوست‌داران آن در ژاپن و دنیا بپیوندند. به باور انجمن بین‌المللی کامی‌شی‌بای ژاپن معجزه‌ی کامی‌شی‌بای از شادیِ کیوکان نشات می‌گیرد. کیوکان در فرهنگ ژاپنی به معنای حس مشترک است. به عبارت دیگر، اجراکننده و مخاطب هنگام کنکاش در دنیای داستان، کیوکان (حس مشترک) را تجربه می‌کنند. این انجمن بر این باور است که روز جهانی کامی‌شی‌بای فرصتی فراهم می‌کند تا احساس کنیم همه‌ی ما با یک‌دیگر روی کره‌ی زمین زندگی می‌کنیم و با سهیم شدن کامی‌شی‌بای به صلح بیاندیشیم.

موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان از سال ۱۳۹۸ به این انجمن بین‌المللی پیوسته است. تاکنون بیش از ۳۰۰ فرد و نهاد بین‌المللی از بیش از ۵۵ کشور به این انجمن پیوسته‌اند که موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان یکی از آن‌هاست. در سال‌های گذشته در روز جهانی کامی‌شی‌بای شمار زیادی از دوستداران کودکان در شهرها و روستاهای گوناگون ایران به فراخوان موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان و برنامه «بامن بخوان» برای هرچه پرشورتر برگزار کردن روز جهانی کامی‌شی‌بای پاسخ مثبت دادند و در این روز با اجرای کامی‌شی‌بای و انجام فعالیت‌های در پیوند با آن در لذت قصه‌گویی و حس شادی مشترک سهیم شدند.